• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum uitsplitsen met letters ervoor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Ik doe weer een poging in excel.
ik heb een vba code, die op zich prima werkt.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
  Dim kn As Integer

kn = 2
  With ActiveWorkbook.Sheets("KlantenRECR")
    Do
      kn = kn + 1
      If IsEmpty(.Range("D" & kn)) Then .Range("C" & kn) = "REC" & (kn - 3): .Range("D" & kn).Select: Exit Do
    Loop
  End With
End Sub
Op dit moment wordt er in cel C "kn" de datum van vandaag neergezet.
De bedoeling is, dat er een klantnummer wordt gegenereerd.
Die begint met "REC" dan jaar, dan maand en als laatste een 3 cijferig volgnummer.
Dat volgnummer is ook geen enkel probleem. Die lijdt ik af van de waarde "kn".
In het document zelf kan ik prima met =vandaag() alleen jjmm afleiden.
Maar ik krijg er geen REC voor.

Het uiteindelijke klantnummer moet dus worden: (met bijvoorbeeld 18 als volgnummer)
REC0801018

Ook nog: Als het volgnummer onder de 100 is, moet er een voorloop-nul aan vast worden geplakt. Dus 3-cijferig volgnummer.

Hoe?

Beste Paul-RT ;)

Je kan in de celeigenschappen bij aangepast de volgende regel invoegen.

Code:
"REC"0000000

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi Paul,
Verander onderstaande regel
Code:
.Range("C" & kn) = "REC" & (kn - 3)
in de code:
Code:
.Range("C" & kn) = "REC" & Format(Date, "yymm") & Format(kn - 3, "000")

@ Danny147: Dat zou inderdaad moeten werken, maar nog niet geprobeerd.

@Rene Dirks: Super ! Werkt weer fantastisch ! Helemaal zoals ik zou willen. :thumb::thumb:

Stomme vraag: is er ergens een curses vba ? Ik zou willen leren hoe je die code's ontwerpt.....
De code's die er nu staan, heb ik in de afgelopen tijd op Helpmij verzameld, en door te experimenteren iets aangepast.

Als je de basis een beetje snapt (met functies aanroepen, lusjes, condities, etc) dan zou je eens de helpfile van VBA kunnen doornemen. Doe ik normaal ook met een nieuwe taal, gewoon om eens te zien welke functies er zijn. Als je dan later wat nodig hebt dan weet je meestal wel of er een functie is die dat kan doen, moet je 'm alleen nog opnieuw vinden :) De F2 (object browser) kan hier wel bij helpen

Met VBA is dit nog wel te doen, met andere talen zijn de opties vaak zo uitgebreid dat het een kwestie van zoeken is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan