• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Solver solved niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

VAMEES

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
In excel heb ik een model gebouwd verdeeld over meerder tabbladen.
Nu wil ik weten wanneer de het proces gereed is op een zo vroeg mogelijk tijdstip.
deze tijd wordt vermeld in cel (doel bepalen) c8
Excel moet deze waarde veranderen door de cellen c43 tot en met c 124 te veranderen.
met als restrictie dat de waarde in cel v7 niet kleiner wordt dan de waarde in cel v6.

Wanneer ik dit allemaal invoer in oplosser en excel laat berekenen verander er helemaal niets. Kan dit komen doordat de waarden in de cellen c43t/m124 een tijdnotering is die op hele kwartieren moet zijn afgerond? Zo ja hoe geeft ik de solver opdracht om deze waarden alleen met kwartieren te wijzigen?

Alvast bedankt.

VAMEES,

kan je daar geen voorbeeldbestand bijgeven? Die opzet lijkt me zo specifiek, dat wanneer we het willen nabootsen we de situatie nooit correct krijgen.

Ok daar is het dan.... moest het ff van meer dan 6mb terug brengen daar minder dan 100kb:-D

Op sheet interfase
moet cel C8 geminimaliseerd worden
door cellen c11 t/m c19 te weizigen
K6 mag nie kleiner zijn dan k7
En de waarden in c11 t/m c19 moet en met hele kwartieren veranderd worden.

hopelijk kun je er wat mee.

Bijlagen

Vamees,

om een antwoord op je vraag te geven zou ik heel je model moeten ontleden om te zien hoe het opgebouwd is en wat je wilt bereiken (en of het op die manier te bereiken is). Maar voorlopig heb ik daarvoor geen tijd. Het spijt me.

Misschien kan de Solver 'niet solven' omdat de waarde van C8 verwijst naar LC!Z22. De waarde van LC!Z22 volgt echter weer uit waarden van verschillende cellen, anders dan de te wijzigen cellen C11 t/m C19. Ik weet niet zeker of het zo is, misschien kan iemand het bevestigen of juist ontkennen, maar misschien is het het antwoord op je vraag (niet dat je daarmee dan ook daadwerkelijk bent geholpen, maar de oplossing begint bij de oorzaak :D).

Finch... Begrijpelijk dat de tijd er niet altijd is. Ik vindt het al heel relaxed dat hier mensen zijn die me willen helpen. :thumb:

RoCompy. Het klopt inderdaad dat de waarden in de cellen c11 t/m c19 vrijelijk kunnen worden ingevoerd. En dat de waarde in C8 wordt bepaald door LC!Z22. Toch hebben de waarden in de cellen C11 t/m C19 wel invloed op C8. Dat gaat via sheet 10, naar sheet alle routes, naar sheet LC.

Zelf heb ik het vermoeden dat in moet opgeven dat de waarden in C11 t/m C19 alleen mogen veranderen met gehele kwartieren. In het verleden heb ik namelijk al vaker problemen met de tijd gehad. Datums die ervoor komen, afrondings veschillen bij de 10de decimaal.... en zo voort.

Kan ik op een een of andere manier niet aan de solver opgeven dat hij maar uit een aantal waarden kan kiezen en vervolgens deze waarde ergen te noteren.

Ik heb er naar gekeken, maar kom er niet uit. Ik denk echt dat je naar de maker van de sheet moet stappen (of ben je dat zelf?). Er zitten zo veel koppelingen en formules in dat het erg moeilijk te doorgronden is.

p.s. betreft de kwartieren: Dit kan je in de solver bij restricties (volgens mij niet opgeven).
Hiervoor zou je met een hulpkolom kunnen werken, waarbij je de invoer cellen vermedigvuldigd met (4x24=96). Vervolgens zet je hier een restrictie op als integer.

Edit: sorry, ik zie net dat je alleen een integerrestrictie kan hebben op aanpasbare cellen.
Edit2: Je kan wel in een hulpcel een kwartier zetten, dan kan je de aanpas cellen op integer & >=0 zetten, waarna je die cellen vermedigvuldigd met het kwartier.

Laatst bewerkt:
Hallo Paul bedankt voor je reactie.:thumb:

Ja ik ben idd zelf de bouwer van het model:o
Misschien dat sommige dingen wat omslagtig worden gedaan, maar het is pas mijn eerste model:cool:

Bedoel je met edit 2 de hulp cel of de restictie in de solver? Ik snap wel wat je bedoeld maar niet helemaal hoe ik het in excel moet plaatsen.

Alvast bedankt

Ik bedoelde het volgende,

Zet in Interface cel C11 de formule =C21/96, en trek deze door t/m C19.
Verander vervolgens de aan te passen cellen in C21 t/m C29. Zet op C21 t/m C29 de restricties integer en >=0.
Zo wordt er alleen gezocht per kwartier.

Alleen gaat de solver hiermee nog niet werken...
succes met het zoeken naar de oplossing.

Hallo Paul bedankt voor je reactie.:thumb:

Ja ik ben idd zelf de bouwer van het model:o
Misschien dat sommige dingen wat omslagtig worden gedaan, maar het is pas mijn eerste model:cool:
voor een eerste model :thumb:, alleen jammer dat ie niet (helemaal) werkt;)

misschien een tip, besteed een volgende keer wat meer tijd aan de opzet. probeer het zoveel mogelijk overzichtelijk te houden. Hier ben ikzelf vaak de meeste tijd aan kwijt.
Dit is voor gebruikers makkelijk, en een stuk makkelijker als er fouten uit gehaald moeten worden.

voor een eerste model , alleen jammer dat ie niet (helemaal) werkt

misschien een tip, besteed een volgende keer wat meer tijd aan de opzet. probeer het zoveel mogelijk overzichtelijk te houden. Hier ben ikzelf vaak de meeste tijd aan kwijt.
Dit is voor gebruikers makkelijk, en een stuk makkelijker als er fouten uit gehaald moeten worden.

Hmm das zwaar minder dat solver niet gaat werken.
Overigens doet het model het wel alleen zoek hij niet van zelf naar een optimum en dat is toch erg jammer.

Zijn er bepaalde technieken die je gebruikt om de opzet in kaart te brengen?

Hmm das zwaar minder dat solver niet gaat werken.
Overigens doet het model het wel alleen zoek hij niet van zelf naar een optimum en dat is toch erg jammer.
misschien komt er nog wel iemand met een oplossing.
Ze zullen er echt even in moeten duiken, wat tijd zal kosten.
Zijn er bepaalde technieken die je gebruikt om de opzet in kaart te brengen?
Nee, niet echt. Van tevoren goed bedenken hoe je het overzichtelijk/werkbaar kan houden en hoe je het dus moet gaan maken. Ik ga dus pas beginnen als ik het voor een groot gedeelte al in mijn hoofd/op papier heb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan