• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
In de bijgevoegde bijlage staat een schema van het aantal vervoerde cartons.

In het onderster schema wil ik in het blauwgekleurde berekenen hoe veel er per maand geweest is. Dit zou kunnen met een SOM formule omdat hier de gegevens per maand onder elkaar staan, het is ook mogelijk dat deze gegevens door elkaar staan.

Hoe kan ik dus met een formule dat voor elkaar krijgen? Een soort verticaal zoeken?

VOORBEELD:
Het antwoord in het vakje van "Cart. <1Kg""January" is 767!

Bijlagen

Al eens gedacht om die gegevens te verwerken met behulp van een draaitabel?

Selecteer je data, ga dan naar Data > Draaitabel of draaigrafiek rapport.

Daarin kan je dan je data groeperen per maand, en zo analyseren.
Voor dat laatste kan je even kijken in een artikel op mijn blog:
http://thefinch.wordpress.com/2008/01/23/excel-draaitabellen/

edit: een screenshotje van het resultaat bijgevoegd, alsook het bestandje met de draaitabel:

Bijlagen

• draaitabel helpmij.jpg
    draaitabel helpmij.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 51
  • Test2.zip
    Test2.zip
    6 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Nee werk veel met draaitabellen maar was er niet zo gauw opgekomen.
Maar nu heb ik daar nog een vraag over: stel dat het bereik groter word, werkt het dan ook al als ik nu een leeg bereik eronder selecteer?

Maar nu heb ik daar nog een vraag over: stel dat het bereik groter word, werkt het dan ook al als ik nu een leeg bereik eronder selecteer?

In dat geval zou ik het bereik van je data een dynamische naam meegeven, zodoende heb je in je draaitabel steeds de nodige gegevens om mee te werken (data moet wel vernieuwd worden in draaitabel bij nieuwe toevoegingen, dit is echter maar gewoon een druk op een knop).

Finch, het bijgevoegde bestand wil ik per maand overzichtelijk een score kunnen berekenen.
Hoe zou ik dat het gemakkelijkst kunnen doen, lukt mij zelf namelijk niet met een draaitabel!

Bijlagen

Wat versta je onder "een score berekenen"? Voor mij is het niet geheel duidelijk wat je opzet is.

Oke, sorry zal iets duidelijker zijn:

Aantal Adressen Aantal Zendingen Aflever Fouten Correcte leveringen

De bovengenoemde condities wil ik per maand in een tabel hebben: dus zoals in het eerste voorbeeld bestan geordend per maand.

Je kan dat binnen een draaitabel bekomen, maar je huidige manier om je data voor te stellen/op te slaan, is hier niet aan aangepast, maw de structuur zit niet juist.
Je gaat je datums niet kunnen groeperen in maanden omdat de structuur niet correct is.
Want ik veronderstel dat je grootste probleem is je datums in maanden (jaren, kwartalen, ...) onderverdelen.

Wat kan je hiervoor doen:
1. Uwe stuctuur aanpassen: lege rijen verwijderen, "-" vervangen door nullen, enz.
2. Je groepering aanbrengen op je data zelf, dus velden voorzien voor jaar, maand, ...
3. Middels een macro (en bv. via een autofilter) alleen die data die "correct" (qua structuur) is copieren naar een andere sheet en daarop je draaitabel baseren.

Dit laatste kan je ook handmatig doen. Bijgevoegd heb ik dit even handmatig gedaan, om je het resultaat te laten zien. Let wel op, ik gebruikte Excel 2007, en daarin zijn de filtermogelijkheden wat uitgebreider en beter, in vroegere Excel versies is dat misschien iets moeilijker te bekomen.

Laat je bevindingen maar weten.

Bijlagen

Ik zie in Het zip bestand niks staan, en excel 2007 kan ik niet openen.

Zo gauw ik tijd heb zal ik het bekijken! Denk morgenavond

Ik kan het zip bestand gewoon lezen. Het bestand is opgeslagen in Excel 2003 formaat, maar aangemaakt met Excel 2007. Zou je in principe moeten kunnen lezen.

Bedankt, zie nu het bestand ineens er wel staan.
Zal het bekijken en mijn bevindingen rapporteren... Groeten

Finch, wanneer ik een draaitabel ontwikkel komt er bij mij altijd te staan: Aantal van... maar ik wil een som van alles hebben. Hoe verander ik dit?

Je ziet in je draaitabel dan ook een grijs "knopje" staan waar aantal van ... op staat. Dubbelklik daarop, dan kan je bij samenvatten als kiezen voor som, gemiddelde, ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan