Eerste casemod - Wood-PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Attila94

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2008
Een aantal maanden geleden heeft mijn school wat oude computers en beeldschermen weggegooid. Omdat ik heel erg van computers houd, ging ik met een vriend van mij, bewapend met schroevendraaier ' in de bak graaien'. Dat heeft me ook aardig wat opgeleverd: 3 Matsonic MS7127C moederborden, 2 Intel Celeron 600 processors waarvan 1 met koeling, 3 systeemkasten, 3 netwerkkaarten, 4 10 GB samsung harde schijven, een paar IDE kabels, 5 floppy drives en 1 cd-drive. Deze heb ik toen allemaal mee naar huis genomen (op de fiets, vraag me niet hoe het is gelukt :shocked:)

Hier zijn dus de onderdelen, van de kasten, de videokaart, de cpu-koeler en RAM heb ik helaas geen foto's...
de%20onderdelen.JPG

Een week of twee geleden heb ik daar een computertje van gemaakt in 1 van die kasten (de grootste) die ik mee heb genomen. Hij was alleen wel ontzeetteend lelijk:shocked:
lelijk%20frontje.JPG

Ik wilde de kast toen eerst omspuiten in zwart, maar dat vonden mn ouders niet zo'n goed idee...:confused:

Daarna kwam ik op het idee om het van hout te maken, en de CD-drive en floppy-drive te verplaatsen naar de onderkant.
Ik heb ze vastgezet door de floppydrive op de cd-drive te plakken en dat geheel op een stuk hout, wat ik vervolgens vast heb geschroefd aan de kast. Het zit er nu vrij stevig op.
rechts-onder.JPG

De 3,5" bays heb ik eruit gehaal zodat ik meer ruimte heb.

Maar toen kwam er een probleem:
steekt%20uit.JPG

Het steekt uit!!:eek:

Dus ik moet de kast wat breder maken! Ik heb het frontje al getekend, deze laat ik een beetje uitsteken aan de linkerkant. Er zit 1 'kijkgat' in, daar komt ook plexiglas in, net als de hele zijkant.
hout%20frontje.JPG

De IDE kabels etc moet ik nog verwerken, maar dat komt nog wel.

Er komt nog iets bij, maar dat vertel ik wel als het af is, ik weet namelijk nog niet zeker of het gaat werken.

In ieder geval, wat vinden jullie van deze 'casemod'? Iemand nog tips / op-/aanmerkingen? Ik hoor ze graag!

Vervolg komt binnenkort...

Laatst bewerkt:
Het lijkt me een leuk idee :thumb: Succes met het maken van de case!

tot nu toe....:thumb:
ik zie graag het vervolg.
wel zorgen voor een goede doorstroming van de lucht.

Ik heb er nu 1 fan inzitten, en ik ga er nog 1 in de zijwand zetten.
Morgen ga ik ook verder met het hout uitzagen, dus morgen komen waarschijnlijk ook meer foto's.:)

Je gebruikt zo genoemde "timmerpanelen" voor je front. (verlijmde kast planken). Denk er om dat deze gaan splinteren met zagen, tegen de houtnerf in. Neem een fijn houtzaagje in de Decoupeerzaag. Eventueel even op een afval stukje proberen. Zaag ook niet te snel. Éen van de redenen waarom ik de voorkeur voor MDF heb voor m'n casemod(s).

Het ziet er goed uit, ben benieuwd naar het resultaat. Ga je het hout schilderen of lakken, zo dat je het hout blijft zien?

Je gebruikt zo genoemde "timmerpanelen" voor je front. (verlijmde kast planken). Denk er om dat deze gaan splinteren met zagen, tegen de houtnerf in. Neem een fijn houtzaagje in de Decoupeerzaag. Eventueel even op een afval stukje proberen. Zaag ook niet te snel. Éen van de redenen waarom ik de voorkeur voor MDF heb voor m'n casemod(s).

Het ziet er goed uit, ben benieuwd naar het resultaat. Ga je het hout schilderen of lakken, zo dat je het hout blijft zien?

Ik heb dit hout vooral gekozen omdat ik niet te veel wilde besteden aan deze casemod (ben aan het sparen voor een laptop). Deze plank kon ik voor 4 euro halen bij de ikea, en voor mij was ie goed. Ik ga het zeker niet schilderen, misschien wel lakken, maar dat weet ik ook nog niet zeker. En nog bedankt voor je tips betreft het zagen.

Ik heb even een vraagje aan jullie: Hoeveel kost ongeveer plexiglas en waar kan ik het kopen?

Plexiglas...bij de doe het zelf zaak....gamma.praxis.......prijs ??

Vaak hebben bouwmarkten zoals Praxis/Gamma geen echt Plexiglas maar Acrylglas of Lexan. Plexiglas is opzich best prijzig.:(

Nou, het werd weer es tijd voor een verslagje:d

Ik heb het frontje al bijna uitgezaagd, het gaat alleen ontzettend langzaam omdat ik een hele slechte zaag heb. Daarna ga ik het schuren en dan schroef ik het vast aan de kast. Er komt toch geen raampje in omdat het toech niet zo veel nut heeft en omdat dat weer 3 euro extra zou kosten. Ondertussen zat ik even te rekenen, en dit is wat ik tot nu toe uit heb gegeven:

1 x Antec Tri-cool systeemkoeler blue leds €5,95
2 x Houten plank €4,-
1 x Voeding kabel € 4,95
2 x PC133 128MB geheugen (gebruikt) € 6,-
1 x Scharnieren € 1,69

Samen is dat dus € 26,59

Wat ik nog moet kopen:
Een Antec Tri-cool systeemkoeler (groen) € 6,50
Een Wireless LAN PCI Card 54 Mbps van Sweex € 15,-
Plexiglas 33 x 23 cm (3 mm dik) € 5,70

Dus dat wordt nog zo'n € 27,20, maar misschien koop ik geen draadloze netwerkkaart, maar dat zie ik nog wel. Ik weet ook niet of alle onderdelen goed werken, misschien moet ik ook nog een nieuwe voeding kopen. Ook zat ik te denken om die 8 MB AGP 2x videokaart te vervangen, maar ik kon nog geen goedkope 'vervanger' vinden. Dat wordt dus nog even afwachten of XP er op draait of niet.

Zo, dat was het voor nu, misschien komen vandaag nog wat foto's als ik klaar ben met zagen / schuren.

Laatst bewerkt:
Ladies and gentleman....
Hier zijn de nieuwe foto's!

Het is me eindelijk gelukt om de voorkant uit te zagen, het duurde 'maar' anderhalf uur...:confused: ik moet morgen een nieuwe zaag kopen.....
houten%20voorkant%20uitgezaagd.JPG

die heb ik er gelijk opgeschroefd:
voorkant%20eropgeschroefd.JPG

ook heb ik vandaag de bovenkant geschuurd:
bovenkant%20geschuurd.JPG

daar plak ik dan ook hout op.

Zo, dit was het voor vandaag. Ik ga volgende week bezig met het zagen van de frame, en ik ga ook nog even bij de ikea en praxis langs (moet weer hout en een zaag kopen)

Ohja, nog een vraag: is 3mm dik plexiglas goed? of is 2mm ook genoeg? of zal ik toch maar 4mm nemen?

Laatst bewerkt:
Vergis ik me nou of is je front iets te smal? Je floppy en cd-rom drive steken nog uit.:confused:

Ik heb zelf 3 mm Plexiglas in m'n casemod. Had voorheen 2 mm Acrylglas erin zitten, maar dat is minder helder dan Plexiglas. Ik had wel het voordeel, dat ik de stukken Plexiglas gekregen heb van een klant van m'n werk. Hij heeft het ook meteen op maat gemaakt voor me. Plexiglas is vrij hard, dus met zagen kan het gaan brokkelen. Je hebt een speciale vertanding op een zaagblad nodig. Als je het zelf met de Decoupeerzaag gaat doen, langzaam zagen. Anders smelt het Plexiglas weer dicht. Dit moet ook met andere polycarbonaat platen.

Vergis ik me nou of is je front iets te smal? Je floppy en cd-rom drive steken nog uit.:confused:

Hehe:p Je ziet het goed, maar dat heb ik expres zo gedaan. Kijk en huiver....:cool:

EDIT: Ben vanmiddag naar de Praxis geweest, ik heb scharnieren gekocht (€ 1,69) en een nieuwe zaag :D, en ben ook naar de Ikea geweest om een nieuwe plank op te halen. Vandaag heb ik er verder niet zo veel aan gedaan, alleeen een stuk van het frame uitgezaagd en de voorkant nog even geschuurd.

Laatst bewerkt:
Het werd weer es tijd voor een update.....
Ik ben de hele week druk bezig geweest, er waren heel wat problemen, t snoertje van de speaker is bijvoorbeeld losgegaan:

snoertje%20los.JPG

Maar gelukkig had ik nog een andere:)
nieuwe%20speaker.JPG

maar ik heb nu eindelijk het frame waar het plexiglas inkomt (nog niet besteld).

de drives bijna af:
drives%20bijna%20af.JPG

...en de drives af!:D
drives%20af.JPG

Bovenkant van de floppy-drive blijft open, zo kun je er mooi inkijken;)

en nu nog het hele frame (nog niet helemaal af)
frame%20helemaal.JPG

Zoals jullie ehh... niet kunnen zien xD moet ik de bovenkant nog maken en het klepje moet er ook nog in. Met de volgende update heb ik het hopelijk af;)

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje: misschien wil ik er een beeldschermpje inzetten dat laat zien hoe warm de computer is? Weet iemand een goeie? (niet te duur)

maar let wel op dat die dingen denk ik niet gaan werken want die pc is volgensmij al oertijd voor dat ding die fan's hebben geen Sensoren denk ik dus je kan meteen nieuwe fans erbij doen !

@ BluRay: De fan die er in zit is een gloednieuwe Antec met ledjes (zoals je in een van mijn posts kan lezen), en waarschijnlijk ga ik later de mobo, geheugen, cpu en gpu vervangen, dus dat komt wel goed. En over die ene die je liet zien op alternate.... het was niet echt 'niet te duur' te noemen:p ik zat max. aan zo'n 15 eurotjes te denken:rolleyes:

EDIT: ben nu trouwens bezig met het klepje, de rest is al af, ik ga zo waarschijnlijk ook het plexiglas bestellen :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan