Alluminium folie op je netwerkkabels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Hi!

Laatst hoorde ik van iemand dat het zou helpen (tegen noise) als je aluminium kabels om je netwerkkabels heen zou leggen. Vooral in het geval van stroomkabels in de buurt van je netwerkkabels zou dit helpen.

Afgezien van het feit dat ik hier nog nooit van gehoord heb, wat denken jullie? Aluminium wordt natuurlijk gebruikt om bepaalde dingen buiten te houden..

Doet me denken aan een Kooi van Faraday maar dan werk je met magnetische velden.
Insulation

Aluminium foil is also widely used for thermal insulation (barrier and reflectivity), heat exchangers (heat conduction) and cable liners (barrier and electrical conductivity).

Laatst bewerkt:
Mbt netwerkkabels is dit niet nodig.
Een UTP kabel is bescherm tegen "invloeden" van buitenaf.

Wanneer je een UTP kabel goed bekijkt, zie je dat telkens 2 draadjes in elkaar zijn gedraaid.
Dit noemen ze "Twisted Pair".

Hierdoor zijn ze ongevoelig voor invloeden van buitenaf.

Als ik het goed heb, dan heb je het eigenlijk over FTP oftewijl Foiled Twisted Pair.
Deze heeft mogelijk enkele of dubbele shielding.

De verschillend.. enkele is dat alleen een stuk folie om alle draden heen zit.
Dubbele shielding is dat elke pair ook nog in folie zit.

Hoi patrickt,

Zelf ben ik niet helemaal vreemd in de wereld van netwerken en het is mij bekend dat de twistheid (om het zo maar even te noemen) helpt om invloeden te minimaliseren.

Echter weet ik ook dat kabels in de buurt van andere kabels (vooral stroomkabels in de buurt van data kabels) de kwaliteit van het signaal nog steeds negatief kunnen beïnvloeden.

Een STP i.p.v. een UTP is een goede oplossing maar duurder. Ik vroeg me af of je zoiets zelf kunt bereiken (en een soort FTP weet te maken).

Ik ben wat meer bekend in de audio wereld, maar ik kan me voorstellen dat als een bepaalde kabel een afscherming heeft, deze beschermd tegen invloeden van buitenaf.
In de audio wereld is het dan ook belangrijk dat je die afscherming dan ook aan aarde hangt, anders heeft het geen resultaat.

Misschien is dat met netwerkkabels ook het geval.

Zou je daar dan merkbaar winst in vinden? En wil je met aluminiumfolie omwikkelde kabels in je kamer zitten, mijn vrouw zou me dan echt "twisted" vinden:p

Shielded twisted pair kabels (STP) zijn in principe UTP kabels omwikkeld met een folie.

Shielded twisted pair kabels (STP) zijn in principe UTP kabels omwikkeld met een folie.

Dat komt meer in de buurt van (zoals Killer al zei): Foiled twisted pair :).
Voor een overzicht, klik bij Wikipedia.

Shielded issoleert per kabelgroep en is dus nog beter, maar een FTP-kabel neemt dus storing weg.
De vraag "is het nodig".

Afhankelijk van hoe ik de kabels leg en/of ik mijn moeder vertel dat die stekkers er echt niets langs moeten lopen bespaar ik 300 volle KB/sec als ik download. Zelfs mijn router geeft dan lagere KBIT waarden aan. Dus ik vind dat de moeite waard. Aangezien ik te ver van de centrale zit voor de volle 20 MBIT mep wil ik graag alle invloeden in huis zo klein mogelijk maken.

Laatst bewerkt:
Dat komt meer in de buurt van (zoals Killer al zei): Foiled twisted pair :).
Voor een overzicht, klik bij Wikipedia.

Shielded issoleert per kabelgroep en is dus nog beter, maar een FTP-kabel neemt dus storing weg.
De vraag "is het nodig".

Afhankelijk van hoe ik de kabels leg en/of ik mijn moeder vertel dat die stekkers er echt niets langs moeten lopen bespaar ik 300 volle KB/sec als ik download. Zelfs mijn router geeft dan lagere KBIT waarden aan. Dus ik vind dat de moeite waard. Aangezien ik te ver van de centrale zit voor de volle 20 MBIT mep wil ik graag alle invloeden in huis zo klein mogelijk maken.

Ja, das de moeite;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan