• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepalen welke dag het is in de week

Status
Niet open voor verdere reacties.

chubbythebink

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2008
Ben nog steeds bezig met een urenoverzicht te maken voor mijn werk.

Nu werk ik dezelfde dienst op Zo - Vr van 24.00 - 07.00
Terwijl ik deze dienst op Zaterdag om 22.00 - 07.00 werk.

Is het mogelijk dat excel aan de hand van de datum die ik automatisch laad invullen (1jan t/m 31jan. Ziet welke datum welke dag is.

Alvast bedankt

Beste chubby,

Als je de opmaak aanpast via Ctrl+1, dan kun je eerst kiezen bij datum voor 14-03-01. Als je dan klikt op aangepast, zie je rechtsboven staan: dd-mm-jj
Als je dit aanpast naar bijv. ddd dd-mm-jj, dan zie je staan in de cel:
za 02-02-08

Speel maar eens met het aantal d's, m's en j's om te begrijpen wat je doet.

groeten,
Richard

Als je bedoelt dat je in de linkse kolom bijvoorbeeld de datum weergeeft 2/02/2008 zodat je in de rechtse kolom de dag "zaterdag" krijgt kan je dit door een formule.

Zo heb ik twee kolommen:
Kolom 1 de datum die je zelf invult
Kolom 2 de dag die berekend wordt door de formule:
Code:
=ALS(<<kolom1>>="";"";VERT.ZOEKEN(WEEKDAG(<<kolom1>>);<<bereik>>;2))

Dit met als bereik volgende tabel:
1 zo
2 ma
3 di
4 wo
5 do
6 vr
7 za

Ik hoop dat je dit bedoelt...

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt

ten eerste bedankt voor de snelle reacties....maar is helaas beide niet wat ik bedoel..

ik heb een voorbeeld van mijn excel bestand geupload.

Wanneer ik Object a (of b) invul. Word automatisch gekeken in het veld eronder naar de desbetreffende gegevens. Hij haalt KM etc dan automatisch op.

Maar met aanvangtijd en eindtijd en dan berekeken wat de totale tijd is. En dan de klapper is nog dat hij moet weten in welke kolom dit moet komen ....DAG AVOND NACHT of WEEKEND.

Object A wordt van Zondag tot en met Vrijdag gewerkt 23.00 - 07.00
Object A wordt op Zaterdag van 22.00 - 07.00 gewerkt.
Als ik deze kan zien welke datum een zaterdag is, dan zet hij automatisch de juiste aanvang/eind tijd erneer en vult hij het vakje WEEKEND.

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Nogmaals bedankt

Bijlagen

Ik neem aan dat de naam van het object bepalend is indien je de dag, avond of nacht hebt ???
Je kan dan toch met een formule kijken welk object je hebt ingevuld in de kolom naam van object. Afhankelijk daarvan vul je de juiste kolom in met het tijdsverschil!!!

En als je nu een kolom bijmaakt met de dag zoals ik weergegeven had in vorig bericht kan je toch zo laten bepalen indien het weekend is of niet? Denk ik toch....

Ik neem aan dat het om het aantal uren gaat in een weekend, daarvoor heb ik een formule geplaatst. Ook de feestdagen aangevuld. Is het anders dan is je uitleg kennelijk onduidelijk voor een buitenstaander.

Bijlagen

Iets aangepast
Code:
:=ALS(EN(C3>0,5;D3<0,5);TEKST(SOM(1-WAARDE(C3);WAARDE(D3));"u");(D3-C3)*24)

rdg1314 de berekening voor de uren kloppen niet. Plaats maar eens object B !! Dan zit je met -17 uren.
Uren berekenen: http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP030561081043.aspx

Maar volgens mij kan je dit dan ook uit de tabel halen aangezien je de aanvang en einde weet dan weet je de uren ook.

Nog niet zo'n stom idee om het totaal inderdaad al in de tabel te zetten. Maar nu snap ik alleen nog niet....het volgende:

ik werk van 14.00 tot 23.00

hiervan vallen 4uur in de 07.00 - 18.00 tabel en 5 uur in de 18.00 - 24.00 tabel. En daar zit ik eigenlijk nog het meeste mee...

Bedankt alvast voor alles...formulier begint er netjes uit te zien..

In Nederlands: als eindtijd is groter dan eindtijd dienst, eindtijd dienst - eindtijd. en bij de volgende dienst hetzelfde maar dan aangepast. Voor een verdere uitwerking is het me nu te laat.

Kijk hier eens om te zien dat je daar geen inspiratie kunt opdoen voor je probleem

GiMe,

Ziet er goed uit maar je laatste versie gaat volgens mij de mist in op:
maandag 14 januari 2008 23:00 05:00
dus bij een start in de nacht van dag één, doorlopend naar de ochtend van dag twee.

Zo doet hij het prima:
maandag 14 januari 2008 23:00 00:00
dinsdag 15 januari 2008 00:00 05:00

@rdg1341

maandag 14 januari 2008 23:00 05:00
wanneer bovenstaand tijdsperiode gewerkt wordt is dit toch :
14/01/2008 van 23:00 tot 24:00 en op
15/01/2008 van 00:00 tot 5:00
of niet ?
is 05:00 in dit geval 14/01/ of 15/01 ??
je moet weten wat je wil !
Hierbij nog een iets meer uitgewerkte versie die rekening houdt met gewerkte feestdagen en een specificatie van de overuren met hun respectieve toeslagen.
Als je er verbeteringen wil in aanbrengen, ga gerust je gang, maar laat het ons weten !

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan