• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van fases gekoppeld aan tijd.

• Onderwerp starter Onderwerp starter piloi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

piloi

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo,

Ik ben hartslag data aan het ondezoek en ik wil een excel sheet automatiseren.

Ik heb twee kolommen. In kolom A staat de tijd, in kolom B staan de hartslagen. Nu heb ik ook een submenu. Hier vul ik de begin en eind tijd in van elke fase. Nu zou ik willen dat excel snapt dat de ingevulde tijden naar de tijden in kolom A verwijzen. En het belangrijkste is dat excel dan de gemiddelde hartslag berekent voor de fase.

Ik heb een voorbeeld als verduidelijking toegevoegd. Kan iemand mij helpen?

Groeten,

Leander

Bijlagen

In Excel 2007 kan dit zondermeer direct met een paar formules, namelijk SUMIFS en COUNTIFS (zie bijlage voor een voorbeeld). In Excel 2003 of lager zul je waarschijnlijk met macro's moeten gaan werken :confused:

Iemand anders?

Bijlagen

Nou bij gebrek aan reacties nog maar wat van mij... :p

Als je het niet erg vindt om een paar 'dummy kolommen' te gebruiken voor de berekening, dan kan het ook anders, zie bijlage.

Succes!

Bijlagen

In excel 2003 kan je ook werken met som.als (sumif) en aantal.als (countif).

Verder zou je kunnen overwegen om met database functie te gaan werken.
Als je het in een database giet kan je met DBSOM (dsum) en DBAANTAL (dcount) ook de gemiddelde berekenen.

edit: Het kan ook met een somproduct formule, voor fase1 zo:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*B2:B26)/SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*(B2:B26>0))

Laatst bewerkt:
edit: Het kan ook met een somproduct formule, voor fase1 zo:
Code: