• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde van fases gekoppeld aan tijd.

• Onderwerp starter Onderwerp starter piloi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

piloi

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo,

Ik ben hartslag data aan het ondezoek en ik wil een excel sheet automatiseren.

Ik heb twee kolommen. In kolom A staat de tijd, in kolom B staan de hartslagen. Nu heb ik ook een submenu. Hier vul ik de begin en eind tijd in van elke fase. Nu zou ik willen dat excel snapt dat de ingevulde tijden naar de tijden in kolom A verwijzen. En het belangrijkste is dat excel dan de gemiddelde hartslag berekent voor de fase.

Ik heb een voorbeeld als verduidelijking toegevoegd. Kan iemand mij helpen?

Groeten,

Leander

Bijlagen

In Excel 2007 kan dit zondermeer direct met een paar formules, namelijk SUMIFS en COUNTIFS (zie bijlage voor een voorbeeld). In Excel 2003 of lager zul je waarschijnlijk met macro's moeten gaan werken :confused:

Iemand anders?

Bijlagen

Nou bij gebrek aan reacties nog maar wat van mij... :p

Als je het niet erg vindt om een paar 'dummy kolommen' te gebruiken voor de berekening, dan kan het ook anders, zie bijlage.

Succes!

Bijlagen

In excel 2003 kan je ook werken met som.als (sumif) en aantal.als (countif).

Verder zou je kunnen overwegen om met database functie te gaan werken.
Als je het in een database giet kan je met DBSOM (dsum) en DBAANTAL (dcount) ook de gemiddelde berekenen.

edit: Het kan ook met een somproduct formule, voor fase1 zo:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*B2:B26)/SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*(B2:B26>0))

Laatst bewerkt:
edit: Het kan ook met een somproduct formule, voor fase1 zo:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*B2:B26)/SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*(B2:B26>0))

Heel inventief! :thumb: Ik snap er alleen helemaal niets van!! :D
Kun je in woorden uitleggen wat je precies doet? Alvast bedankt!

In excel 2003 kan je ook werken met som.als (sumif) en aantal.als (countif).

Let op de "S" achteraan... Je kunt in Excel2007 meerdere voorwaarden stellen in SUMIFS (vandaar de extra "S" :p) In SUMIF kun je 'maar' 1 voorwaarde gebruiken.

Wow! Die formule werkt ook nog. Zelf ben ik namelijk geen expert in excel. Ik begon te denken dat het onmeogelijk was. Het heeft me waarschijnlijk een week werk gescheeld, anders moest ik het handmatig doen. Hartstikke bedankt allemaal!

thumb:thumb:thumb:thumb:

Let op de "S" achteraan... Je kunt in Excel2007 meerdere voorwaarden stellen in SUMIFS (vandaar de extra "S" :p) In SUMIF kun je 'maar' 1 voorwaarde gebruiken.
OK, dat wist ik niet:)
Heel inventief! :thumb: Ik snap er alleen helemaal niets van!! :D
Kun je in woorden uitleggen wat je precies doet? Alvast bedankt!
eigenlijk is de somproduct formule een soort sumifs.
Code:
=SOMPRODUCT(([COLOR="red"]A2:A26>=G5[/COLOR])*([COLOR="Blue"]A2:A26<=G6[/COLOR])*B2:B26)/SOMPRODUCT((A2:A26>=G5)*(A2:A26<=G6)*(B2:B26>0))
kijkt in A2t/mA26 welke cellen >= aan G5 zijn. zo ja >> 1, anders een 0.
zo ook A2t/mA26 welke cellen <= aan G6 zijn. zo ja >> 1, anders een 0.
De som = uitkomst 1e * uitkomst 2e * B2t/mB26. Oftewel, de som van B2t/mB26 waarbij bijde vergelijkingen WAAR zijn.
In het gedeelte achter de / alleen tel ik daarbijhet aantal keren.

Wow! Die formule werkt ook nog. Zelf ben ik namelijk geen expert in excel. Ik begon te denken dat het onmeogelijk was. Het heeft me waarschijnlijk een week werk gescheeld, anders moest ik het handmatig doen. Hartstikke bedankt allemaal!

thumb:thumb:thumb:thumb:
Tuurlijk kan zoiets met excel. het kan zelfs op meerdere manieren.

Als de vraag is beantwoord mag je hem op opgelost zetten (rechts onderin).

De vraag is bijna opgelost. Ik zit alleen met een onebedoeld effect.

Ik heb nu een groter bestand gemaakrt met al mijn hartslagdata. Wat gebeurt er nu, zodra de tijd meer of gelijk is aan 00:10:00, dan veranderen de gemiddelden ten opzichte van de handmatige berekening van de gemiddelden. Het verschil is klein maar het kan een invoed hebben op de resultaten.

Heb ik iets niet goed geselecteerd of zit er ene kleine fout in de formule. Ik het bestand weer toegevoegd.

Alvast bedankt.

Leander

Bijlagen

Dit heeft met een raar effect van Excel te maken, dat ik zelf ook regelmatig tegenkom...
Bij het plakken cq importeren van gegevens wil soms iets misgaan waardoor je een waarde 'handmatig moet bevestigen' lijkt het wel...

Als je in jouw geval in de 1e kolom naar de waarden 00:11:00 en 00:18:00 gaat en dan op beide F2 drukt (wijzigen waarde) en direct op de Enter toets, dan zijn de uitkomsten van de automatische en handmatige berekening gelijk. :shocked::shocked::shocked:

Ah, dat werkt dank je wel.

Ik heb mijn kolom A nu weer gewoon opnieuw aangemaakt, dus dan verdwijnt het effect ook. Vreemd dat je die waarden aanpast.

In ieder geval bedankt, over en sluiten.

Leander

Het heeft er mee te maken dat excel afrondings fouten maakt bij getallen met meerdere decimalen achter de komma.Dit kan je b.v.oplossen door af te ronden.

In het bijgevoegde voorbeeld is het ook opgelost.

Bijlagen

Die manier werkt ook zie ik. Fijn om allebei te weten. Bedankt allemaal!

Groeten,

Leander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan