• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Even een vraagje vooraf ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

estate

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Ik zit met een probleempje waar ik maar niet uit kom, ik heb de vraag ook op andere forums gesteld en liep toen plots tegen een ban op omdat men van mening was dat het stellen van een vraag op meerdere forums onder crossposting viel.

Mag ik hier een vraag deponeren als ik hem ook op een ander forum al heb staan maar als men daar mij niet kan helpen ?

Als dat hier wel mag, zal ik de vraag stellen en een aangehecht bestandje meesturen.

een vraag op meerdere forums onder crossposting
Nou, indien het een zelfde vraag betreft op EEN forum, maar in andere rubriek gesteld is een crossposting.

Dus hier je vraag over een excel kwestie is geen crossposting.

Welkom op helpmij ;)

:cool:

Geef dan wel op zijn minst een link naar al die andere topics.

Heh (zucht van opluchting) misschien ga ik nu verder komen dan :)

Ik ben wat aan het stoeien met excel en ik zou in een 4 of 5 tal keuzes tot een eindresultaat willen komen.

keuze 1 brengt me naar het juiste werkblad
keuze 2 moet me dan naar de juiste tabel brengen
keuze 3 moet me in de juiste kolom laten zoeken
keuze 4 geeft me de mogelijkheid om in de juiste rij te zoeken
het resultaat moet dan het getal zijn dat gevonden word op het snijpunt van de laatste 2 keuzes.

echter..... ik ben al een tijd aan het puzzelen (en ben een vreselijk oen want ik snap er niks van) maar ik kom er niet uit.

Ik doe er even een voorbeeldje bij., zou iemand van u er eens even naar willen kijken en mij willen verder helpen ? oh ja het is eigenlijk voor een goede vriend van me zodat hij het een stuk makkelijker krijgt (die snapt nog minder van computers dan mn overgrootoma LOL) maar ik wil hem graag helpen met dit probleempje zodat er een soort van normsysteempje ontstaat wat later kan worden uitgebouwd.

Op het eerste blad staat kort wat de stappen zijn (blauw kader) en de resultaten die ik zou moeten kunnen volgen (rood kader, vooral de laatste cel is very belangrijk :)
Op blad 2 was ik wat aan het stoeien en op blad 3 zie je de uiteindelijke layout van de werkbladen,voor elke materiaalsoort een eigen blad.

Moest ik nog iets meer toelichten hoor ik het graag, en alvast bedankt voor de reactie.

PS.
hoe krijg ik de naam van een bereik weer gewist ? er staan 2 bereiken in die ik niet nodig heb maar restanten zijn van mijn gepruts :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je mag mij gerust negeren hoor ;) maar weet dan wel dat dat omgekeerd ook zo zal zijn.

Ik had je reactie niet gezien, sorry.

Euh linken naar die andere forums, nee laat maar, het eerste forum begon gelijk al niet goed en was er iemand die me noga grof maande ff te dimmen op een heel normale vraag overigens. En op het 2e forum krijg ik net een ban omdat de eigenaar van dat forum ook op het eerste forum werkzaam is, dus dat schiet niet echt op.

Overigens reageer je ietwat heetgebakerd, ben jij soms een van de leden van een van die 2 forums ?

Ik ben er niet om rotzooi te schoppen, ik zoek allen wat hulp, laat me svp in mn waarde en geef me de kans.

Je hebt een Excel 2007 bestand geplaatst. Een hoop Helpmij-ers zijn daar nog niet aan toe en die files zijn niet te gebruiken in Excel2003 en eerder. Kan je hem posten als een klassieke xls file (waarschijnlijk moet je hem dan ook zippen)

Ron

Hmmm ik had de bereiken toch al benoemd ? of heb ik daar iets verkeerd gedaan misschien ?

Zou je genegen zijn me een voorbeeld te maken op de bijgevoegde zip (xls) file ? ik ben al een hele tijd aan het prutsen en een simpele validatie snap ik nog wel, maar nu het om meerdere keuzes gaat en ik al direct moet beginnen met de selectie van het juiste werkblad raak ik de weg kwijt.

Of er moet een oplossing zijn in VBA zoals je zei, als die makkelijker is en goed te implementeren houd ik me natuurlijk ook voor die oplossing open en zou ik graag willen weten hoe ik dat zou moeten doen.

:o je hebt gelijk, je hebt cellen al een naam gegeven. Alleen is mij de logica van jouw werken niet helemaal duidelijk.
Ik heb er even naar gekeken, en denk dat je alleen voor "afmeting" gebruik hoeft te maken van valideren met indirect.

Ik zal er binnenkort nog eens goed naar kijken en misschien wel een voorbeeldje maken.

LOL, voor mij was het al heel logisch dat ik koos voor excel :) die vakjes zagen er wel leuk uit ;)

Nee gekheid, logisch denken is niet meer mijn sterkste kant dat geef ik direct toe (fikse burnout heeft behoorlijk wat verwoesting aangebracht helaas)

Waar ik enkele jaren geleden dit redelijk snel uit mn mouw schudde kan ik het gewoonweg nu niet bevatten, ik krijg er geen grip op, ik heb ook nog wat zitten stoeien met validatie en afhankelijke validatie maar ik kom er niet helaas.

Fijn dat je er even naar wilt kijken, ik zip nog even mijn laatste probeersel erbij.

Als ik je een stappenplan moet opstellen voor wat ik graag als resultaat wil moet je het me even zeggen, dan zal ik proberen of ik dat vandaag nog op papier krijg voor jullie.

Elke hulp is meer dan welkom.

Bijlagen

Hai Paul,

Ik heb even naar je voorbeeldje gekeken maar ik zie door de bomen even het bos niet, als ik het goed heb doe je nu een validatie op de rechtse kolommen van blad 3 ?

Ik heb zoiets al geprobeerd maar dan kom ik niet waar ik zijn moet, even in het kort de bedoeling.

In het eerste keuzevak maak je de keuze voor de materiaalsoort en dat moet je brengen op het werkblad met dezelfde naam (bijv. hout)
In het 2e keuzevak kies je dan de objectsoort wat je dan moet brengen naar de juiste tabel (bijv. kozijnen), op het gekozen materiaal werkblad, een vervolgkeuze dus.
In het 3e keuzevakje kies je dan de bewerking die dan een keuze laat maken uit de bewerking kolom van het zojuist gekozen tabel ( in vb. hout, kozijnen, kies bewerking)
Dan de 4e en laatste keuze geeft je de keuze uit de rij met maten bovenaan de in stap 2 gekozen tabel ( in vb. hout, kozijnen, bewerking keuze, maatvoering keuze)

Het laatste resultaat is een getal op de snijlijn van keuze 3 en 4, dat getal heb ik dan nodig voor verdere verwerking en moet ik dan in werkblad 1 in bijvoorbeeld cel X15 kunnen plaatsen (vanaf daar word er een getal mee vermenigvuldigd en is dit hele project klaar om te testen.)

Ik hoop dat je daar wat aan hebt, misschien is dit iets logischer uitgelegd :)

Ik zag dat je inmiddels de tabellen met bewerkingen en normtijden onder elkaar ebt gezet dat zal waarschijnlijk een oorzaak hebben, ik denk dat dat idd
makkelijker redeneert.

Sorry, laat ik me ook even voorstellen :) Jan is mijn naam.

Laatst bewerkt:
Wat me net pas opvalt na plukken en treken in je voorbeeldje is dat je op werkblad data onderaan de resultaten van de keuzes op het blad algemeen laat zien (als ik die keuzes verander zie je dat daar dus ook) dat is precies het omgekeerde van wat ik zoek :) , maar heeft dat een bedoeling kunnen we daar iets mee aanvangen ? ik snap het nog niet hoor maar dat zal vanzelf wel komen.

Beste Jan, mijn aanzetje werkt al volgt:

Op blad algemeen voer je in: Materiaal(B3), Object(C3), Bewerking(D3) en Maat(E3). Hierna wordt in cel F3 de factor die bij deze invoer hoort getoont.
Het is nu nog wel zo dat alle getallen hetzelfde zijn, behalve de getallen die horen bij: ramen > afbranden 25% > 10-20 cm met 3 dikte randen. Als je deze selecteert zal je zien dat de factor (F3) verandert als je het materiaal verandert.

alle factor in de tabellen zal je nog (handmatig) moeten invullen.
p.s. je zal ook zien dat de keuzelijst van Maat afhankelijk is van de keuze bij Object.

Edit:
Ik zie net een klein foutje, op blad "data" moet N2 t/m N19 de getallen 3 t/m 20 zijn.
Als je nu op blad algemeen selecteert: C3 > "ramen", D3 > "afbranden 25%" en E3 > "< 10 cm met 3 dikte randen" dan zal je zien dat F3 verandert als de invoer van B3 verandert. Alle andere data staat nog hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp even niet wat je bedoeld, moet ik wat wijzigen ?

kan je voor alle duidelijkheid een paar korte stappen weergeven want ik denk dat het nog niet helemaal is zoals ik het graag zou willen, maar ik zie nu zoveel dingen op die werkmap dat ik even de weg kwijt ben :)

De keuze op het blad algemeen is één regel waarvan er dus een stuk op 15 onder elkaar komen, het zal uiteindelijk zoiets worden als een berekening voor totaal uit te voeren handelingen waaruit dan een totaal tijd kan worden gehaald dmv optellen van de resultaat kolom, zie het als een soort factuur of offerte maar dan alleen de tabel waarin de berekeningen worden gedaan, en ik zie nu even niet hoe je dat bedoeld met die selecties.

Ik kan dom zijn hoor :) erg dom misschien maar ik heb ook weer mn goede kanten gelukkig LOL

Ik zie dat je er vanuit gegaan bent dat de waarden voor elke materiaalsoort gelijk zijn? dat is niet zo hoor elk materiaal kent weliswaar zbijna dezelfde objecten maar de bewerkingen en dus ook de normtijden zijn anders. of zie ik het nu verkeerd ?

Laatst bewerkt:
Ik zie al hoe het in elkaar steekt, het is bijna goed maar nog nét niet.

Uit keuze 1 moet echt als resultaat komen dat er gezocht word op werkblad hout bij keuze hout, maar als de keuze staal is moet er echt gezocht worden op het werkblad staal, en bij de keuze beton vanzelfsprekend op het werkblad beton.

Anders gaat de hele zoekaktie verkeerd lopen en klopt de opzet niet meer helaas.

de keuze 2 moet dan naar de tabel, kozijnen of deuren of ramen springen op het in 1 gekozen werkblad.

van waaruit dan de keuze 3 moet gaan zoeken in desbetreffende kolom en keuze 4 moet gaan zoeken in de rij met afmetingen (dus keuze 3 word vlookup ? en keuze 3 hlookup? en als resultaat van die 2 laatsten krijg je dan een snijpunt en DIE waarde is belangrijk.

Ik ben misschien wat te onduidelijk ? maar ik weet niet hoe ik het nog beter uit kan leggen. als ik maar eens wist hoe dat te doen was ik al een heel eind, maar juist die combinatie maakt me gek :) ik zoek me hier ook al rot.

wat me opvalt is blad data cel D30 onder het gekozen object staat het getal 75 (rij nummer) dat veranderd niet mee, zou dat mogelijk een foutje kunnen zijn, de anderen reageren wel namelijk.

Even wachten hoor :) ik ben aan het opschrijven hoe volgens mij de werking is :) zodat ik je beter kan begrijpen.

Ik heb even het bestandje voorzien van hoe ik denk dat het in elkaar steekt toegevoegd, ik weet nog niet op alles hoe dit gedaan word of waarvoor het dient, zou je de ontbrekende gegevens aan me kunnen uitleggen ? (ik denk ook een paar kleine foutjes te hebben ontdekt waardoor de waarde in cel D30 op 75 blijft staan.) Edit: dit ligt er aan dat er getallen staan ipv woorden ??

Ik begin dit puzzelen best leuk te vinden :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan