• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Even een vraagje vooraf ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp even niet wat je bedoeld, moet ik wat wijzigen ?
kan je voor alle duidelijkheid een paar korte stappen weergeven want ik denk dat het nog niet helemaal is zoals ik het graag zou willen, maar ik zie nu zoveel dingen op die werkmap dat ik even de weg kwijt ben :)
Hierbij een update van het voorbeeldje, welke wat beter werkt. Kijk er maar even rustig naar.
Na invullen van de gegevens wordt uit het goede werkblad (keuze 1), en de juiste tabel (keuze 2), samen met keuze 3 en 4 uiteindelijk de belangrijke waarde getoont in F3.

De keuze op het blad algemeen is één regel waarvan er dus een stuk op 15 onder elkaar komen, het zal uiteindelijk zoiets worden als een berekening voor totaal uit te voeren handelingen waaruit dan een totaal tijd kan worden gehaald dmv optellen van de resultaat kolom, zie het als een soort factuur of offerte maar dan alleen de tabel waarin de berekeningen worden gedaan, en ik zie nu even niet hoe je dat bedoeld met die selecties.
Oke, dan zal alles 15 keer moeten.

Ik zie dat je er vanuit gegaan bent dat de waarden voor elke materiaalsoort gelijk zijn? dat is niet zo hoor elk materiaal kent weliswaar zbijna dezelfde objecten maar de bewerkingen en dus ook de normtijden zijn anders. of zie ik het nu verkeerd ?
Al die waarden heb ik verkregen door kopieeren, vandaar dat ze bijna allemaal hetzelfde zijn. Er zijn er maar enkele anders, zodat ik kon testen. De waarden zoals jij ze wilt hebben kan ik niet weten. Die zal jij zelf in de tabellen moeten zetten.

Bijlagen

wat me opvalt is blad data cel D30 onder het gekozen object staat het getal 75 (rij nummer) dat veranderd niet mee, zou dat mogelijk een foutje kunnen zijn, de anderen reageren wel namelijk.
Ja, dat was een foutje. Dit is in de bijlage van de post hierboven opgelost.

Sorry dat ik alweer een nieuwe versie heb maar ik begin het een beetje te snappen geloof ik (hoop ik eigenlijk)

Ik heb de data uitgebreid en de tabellen verplaats zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten als ze volledig gevuld zijn.

Helaas zit er dus toch een foutje in cel D30 (is nu naar onderen verplaatst en is nu cel D66) deze cel geeft constant de verkeerde waarde weer en ik kan niet vinden waar dat aan ligt.

Als resultaat zoekt ie in de laatste stap dan naar niet bestaande cellen wat natuurlijk een fout geeft.

In de eerste opzet ging het goed tot regel 4 (resultaat regel 75) en daarna ging het mis toen ik de getallen wijzigde in letters (wat geen verschil zou mogen maken maar toch gebeurd het), ik heb inmiddels ook de bereiken nagekeken en aangepast maar kan het niet vinden.

Kan je nog even inspringen misschien ? alvast bedankt en tot schrijvens.

je reageerde net terwijl ik aan het typen was, sorry voor de overlast maar zou je toch even mijn gefrutsel willen bekijken ? dan zal ik intussen jouw versie nalopen en kijken wat er mis was met cel D30 toppie dat je zoveel geduld hebt.

Oops vergeten mijn laatste gefrutsel bij te voegen, maar geen ramp kan ik meteen jouw wijzigingen meenemen en nog een paar zoekbereiken aanpassen waarvan ik nu zie dat ik ze ook fout heb gedaan :)

Laatst bewerkt:
Ik ben erg blij met je laatste oplossing, ben nu de boel aan het aanpassen, maar uh.

Hoe kopieer je een formule (niet relatief maar absoluut, onder off97 was dat geloof ik F4 en dan kopieeren ? maar 2007 werkt dat niet bah, alles overtypen dus. LOL

Hierbij een update van het voorbeeldje, welke wat beter werkt. Kijk er maar even rustig naar.
Na invullen van de gegevens wordt uit het goede werkblad (keuze 1), en de juiste tabel (keuze 2), samen met keuze 3 en 4 uiteindelijk de belangrijke waarde getoont in F3.

Oke, dan zal alles 15 keer moeten.

Al die waarden heb ik verkregen door kopieeren, vandaar dat ze bijna allemaal hetzelfde zijn. Er zijn er maar enkele anders, zodat ik kon testen. De waarden zoals jij ze wilt hebben kan ik niet weten. Die zal jij zelf in de tabellen moeten zetten.

Wil je daarmee zeggen dat ik 15 keer alle tabellen moet maken ? kan ik niet volstaan met 15 keer de zoekregel op werkblad algemeen te kopieeren en de bestaande tabelopzet gebruiken ?

LOL alweer een heleboel uitgebreid (heb nu een hele rits uitbreidingen op de tabellen gedaan en de data pagina uitgebreid met de bijna volledige bewerkingslijst),alleen ontdek ik weer iets waar ik even geen raad op weet, zal wel een bereik verkeerd ingesteld zijn maar weet nog niet welke.

als je hem opent zou ie op, hout, kozijn, aanstoppen van glas 100%, <10 cm moeten staan.

Dan krijg ik een foutmelding als resultaat, óf ik heb niet goed opgelet, o'f ik heb een verwijzing vergeten aan te passen (of een regel of bereik niet goed ingesteld ? )

zou je misschien nog even willen kijken :)

Hehe, voorlopig s dit het laste wat ik kan doen geloof ik, ik kom nog een beetje tekort, maar heb al wel veel geleerd intussen.

Deze bijlage bevat nog een paar aanpassingen van mijn kant maar kan het niet afwerken, excel loopt steeds vast als ik een bepaalde waarde wijzig en sluit dan af.

Ik denk dat ik daar iets verkeerd doe, heb inmiddels de pc wel even opnieuw gestart, kan ook een cache kwestie zijn.

Zou je willen kijken of je de fout voor me kan vinden en me tevens een paar cellen willen kopieeren (absoluut) ik denk dat daar het hoofddeel van mijn probleem zit.

Ook kloppen de weergegeven waardes uit de tabellen niet, geen idee wat daar fout gegaan is hoor ? kan ik eigenlijk niet verklaren want ik heb eigenlijk alleen maar tekst toegevoegd door kopieeren en de tabellen gevuld.

Tot zover superbedankt, ik spreek je morgen (oops vandaag wel weer hoop ik)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik ga er vandaag nog mee aan de slag, maar eerst even sporten.

p.s. met een $ voor een rij of kolom verwijzing zet je die rij/kolom vast.

en als je wat wijzer wilt worden over excel kan je hier www.excellerend.nl eens kijken. Daar staat een goede basis les.

Over de waardes die niet zouden kloppen,

Dat heb ik inmiddels gevonden, de tabel hout begon in de verkeerde kolom vandaar de afwijking, dat heb ik hier gecorrigeerd door alle tabellen vertikaal op rij 3 de eerste data te laten beginnen dus tabel hout eerste tabel 1 kolom naar links verplaatst waardoor de uitlijning klopt.

Edit:

de rijverwijzing in de kolom bewerkingen op de data pagina bevatte ook een foutje (zal ik ook wel gedaan hebben :) ) verwees naar de verkeeerde rijnummers in betreffende tabellen,: Aangepast. bestand NIET geupload, als je het laatste bestand wilt wil je me dan eveneen berichtje sturen, ik ben hier nog wat aan het prutsen om te kijken of ik nog meer kan doen :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo, hier is mijn bestandje. Ik heb niet echt meer naar jouw bestandje gekeken, omdat ik nu helemaal in "mijn" bestandje zat.

Het valt mij nog wel op dat de data in de tabellen per werkblad niet verschilt.
De waarden die je vind bij hout zie je ook bij staal, kunststof en beton.

Bijlagen

@Paul.

Super, precies wat ik zocht, ongelooflijk en dat met zo'n ongelooflijk warrig verhaal van mijn kant, ik wil je hartelijk bedanken hiervoor.

Ik heb nog wel een vraag tot slot (tenminste voorlopig)

Hoe makkelijk kan ik dit uitbreiden, ik wil namelijk meer werkbladen voor de materialen toevoegen en natuurlijk de bewerkingen uitbreiden, en het geheel kopieeren naar een uiteindelijke werkversie maar dat zal je al begrepen hebben.

Ontzettend bedankt hiervoor, Jan

:thumb:

Ik zou eens goed gaan kijken naar de manier van werken van mij.

De ingegeven keuzes op blad algemeen heb ik op blad data vertaalt in getallen (met vert.zoeken of in het engels: vlookup).
Deze getallen gebruik ik op de werkbladen (in kolom AA) om met de functie index het gezocht getal op te halen. Dit gebeurd in elk werkblad. Hierna haal ik al deze getallen op naar het data blad (vanaf rij 94).
Tot slot haal ik op blad algemeen in de cellen F3 t/m F25 de waarde van het juiste blad op en zet dit in deze cel.

Je kan volgens mij in excel (zonder VBA) niet via een keuze een blad selecteren, om zo verder te zoeken in tabel, rij..., kolom....
Vandaar dat ik in elk blad de waarde van de 3 andere keuzes ophaal, om vervolgens op het laatst pas de waarde van het blad keuze op te halen.

Als je extra bladen(materialen) wilt toevoegen zal je een nieuw blad moeten maken, met dezelfde opzet als de andere 4. Vervolgens zou je op blad data de rijen 94 t/m 116 moeten aanvullen (naast kolom E).

Al eens gekeken voor een basis cursus excel?

Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels ook bezig met det doorlezen van een superdik boek over excel :) en ben wat aan het stoeien met die online cursussen om de kenis op te frissen en bij te leren.

Ik heb je hele opzet gezien en snp de beredenering, alles is erg dummy proof opgebouwd en snel en makkelijk aan te passen, zolang je je maar houd aan dezelfde namen die in de diverse tabellen moeten staan (doorvoeren op blad data)

Hoe je het doet is me een raadsel maar jij hebt in minder dan 1 dag voor elkaar gekregen waar ik al 3 weken mee bezig was.

Het zal mijn denkwijze zijn die me dwars heeft gezeten, ik was er nooit zo opgekomen, nogmaals ontzettend bedankt.

Ik ben nu aan het stoeien met een kopie om te kijken of ik dat kopieeren onder excel eens goed onder de knie kan krijgen want dat is wel een van de vooornaamste handelingen als ik het zo zie.

Als het antwoord voldoet mag je de vraag op opgelost zetten. Dit kan je rechts onderaan doen.

Hallo Paul,

sorry maar ik heb nog een klein vraagje (lastig he).

Als ik geen invoer heb gedaan krijg ik de tekst "geef invoer", hoe kan ik dat weghalen ?

Laat maar :) heb al een goede oplossing, ik vervang gewoon de tekst :)

Super, ik zal hem op opgelost zetten.

Mag ik nog even terugkomen op deze vraag of is het nu te laat ? omdat ik hem al (wat voorbarig) op opgelost had gezet.

De zoekakties in keuze 2 en 3 ( objecten en werkzaamheden) worden wel erg ingewikkeld door de erg lange lijst die gaat ontstaan, ook zitten er nu onlogische combinaties in omdat bijvoorbeeld ontroesten van een houten deur niet bestaat, of bijv. afreien van een kozijn.

Is het ook mogelijk om een paar extra stappen toe te voegen waardoor de logica en de lengte van het keuzevak meer overeenkomt met de werkelijkheid ?

Ik heb al wel een ideetje en snap ook hoe je dat hebt gedaan in de laatste kolommen (die met die maten) maar ik kan het niet voor elkaar krijgen om het te wijzigen, daarvoor moet ik nog wel een excel cursusje of 30 volgen geloof ik :) want dat lees en leervoer is best moeilijk moet ik toegeven.

Groeten Jan

PS ik zal straks het aangepaste bestand toevoegen en je willen vragen dat te gebruiken voor je aanpassingen omdat ik anders weer heel veel moet overzetten.(als je dat niet erg vindt, het is in essentie jouw bestand maar aangevuld met de functies die ik al in eerder stadium had gedaan, zoals de UI en enkele rekenfuncties.

Laatst bewerkt:
Dit is niet zo 1-2-3 meer in te passen. dan zal je meerdere groepen moeten definieren, en net als de laatste keuze met indirect moeten/kunnen werken, en .....

Jij hebt geen "gewone" vraag meer, maar wilt een totaal uitgewerkt bestand (voor het bedrijf) hebben naar jouw wensen.

Ik raad je aan om iemand met verstand van excel te zoeken in je vriendenkring, zelf een (goede) cursus te gaan volgen, of een ervaren excel gebruiker te benaderen om dit voor jou te maken.

Misschien kost het een paar centen, maar dan heb je ook echt iets.
Dan zal het geheel er veel beter uit kunnen zien, het geheel echt naar jouw wensen kunnen werken en beveiligd zijn, zodat het bestand ook goed blijft.

Niet helemaal zoals je verondersteld niet voor "mijn bedrijf" ik zal door ziekte de eerstkomende jaren niet meer kunnen werken maar vele operaties ondergaan en pas als dat achter de rug is misschien weer in staat zijn "mee te doen", maar dat even terzijde.

Het was eigenlijk bedoeld als een hulpmiddel voor een goede buurman van me die onlangs is gestart en probeert als zzp-er de kop boven water te houden.

Maar je hebt idd gelijk met je veronderstelling dit is geen "gewone vraag" en er zal ongetwijfeld een bedrijfje zijn dat voor veel geld een dergelijke applicatie wil bouwen, alleen ligt dat vér buiten mijn én het budget van mijn goede buur en ik had eigenlijk stilletjes de hoop dat er samen met de hulp van anderen een leuke oplossing uitgewerkt kon worden.

Ik heb al te veel van je tijd in beslag genomen en verontschuldig me daarvoor, ik weet alleen zo 123 geen andere weg om dit gedaan te krijgen, ik zal nog lang moeten prutsen en puzzelen dus.

iig ben ik je erg dankbaar voor wat je tot nu toe gedaan hebt.

Vr. Gr. Jan

PS.
Mocht je het toch nog willen oppakken hecht ik mijn laatste poging bij in de hoop je toch nog over de streep te kunnen trekken (overigens is dat laatste verzoek ook meteen het einde van mijn vragen aan jou :) ben je echt niet te vermurwen :()

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan