• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum conversie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo1980

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 feb 2008
Ik heb een kolom met vele data in dit formaat: dd.mm.yy Deze getallen staan in de cel zonder (datum)functie eraan.
Hoe kan ik excel deze getallen laten lezen als datum en bijvoorbeeld allen laten converteren naar dd-mm-yyyy?

Vriendelijke groet

De kolom selecteren, en reechtermuisklik en dan celeigenschappen. Vervolgens kies je voor Datum. Kijk eens wat er gebeurt als je bevestigt en het menu verlaat? Staan ze nog steeds in dd mm jj, klik dan nog eens rechts op de hele kolom en kies vervolgens weer voor datum, maar nu voor "aangepast". Type nu voor achter de twee jj nog twee jj erbij zodat er 4 komen te staan.

Hallo Ivo,

Een eerste aanzet als oplossing voor je vraag:

HTML:
=TEKST.SAMENVOEGEN(DEEL(D3;1;2);"-";(DEEL(D3;3;2));"-";(DEEL(D3;5;2)))

Dat levert in elk geval al op dd-mm-yy

Hoeveel varianten heb je voor wat betreft de eerste twee yy in yyyy?

Groet,
Radar

Ivo,

Nog een voorzet, nu ik nogmaals je vraag bekeken heb.
Ervanuitgaande dat er inderdaad punten staan tussen de dd mm en yy:

Middels zoeken naar "." vervangen door "-" krijg je de datum schrijfwijze.

oeps pasja komt al met een soortgelijke oplossing

Groet,
Radar

Bedankt voor alle snelle reacties. Mijn antwoord heb ik gevonden in het zoeken en vervangen. Heel simpel maar je moet er wel op komen. Bedankt.

Klopt, ik had over de puntjes heen gelezen. (Daarom in 5e bericht wel)

Laatst bewerkt:
Jaaaaaa, idd. bericht 3, maar zónder de oplossing, vandaar bericht 5. ;) :D :p

Bedankt voor alle snelle reacties. Mijn antwoord heb ik gevonden in het zoeken en vervangen. Heel simpel maar je moet er wel op komen. Bedankt.
graag gedaan! ................en dáár gaat het allemaal, om. (Dat een probleempje wordt opgelost)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan