XP doet het niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

arne55

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
Vervolg op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=341899

Huidige status:
- Windows Vista Ultimate x64 geïnstalleerd
- Een 80 GB HDD verdeeld in 2 partities, een waarop Windows Vista Ultimate x64 geïnstalleerd is en een waarop XP moet komen te staan
- 400 GB HDD die ik voornamelijk als extra schijfruimte gebruik.

Wat ik wil is zowel Vista als XP gebruiken; dual boot dus. Ik had in Vista m'n C schijf verdeeld in 2 partities: Een waarop Windows Vista Ultimate x64 geïnstalleerd is en een waarop XP moet komen te staan. Ik heb XP proberen te installeren op de lege partitie.
Na dat gedaan te hebben en opnieuw te hebben opgestart kreeg in een error: "error while loading operation system". Toen probeerde ik hem weer van de CD-rom te booten en daar kreeg ik een overzicht van m'n schijven, en wat blijkt? De partitie waar ik XP op had geïnstalleerd was nog steeds helemaal leeg. Ik kon ook niet meer naar Vista, dus heb ik m'n C schijf gerestored naar m'n backup van Vista.

Waarom wordt XP niet goed geïnstalleerd?

"Op m'n backup die ik nu heb gerestored staat m'n C schijf nog in 1 partitie dus moet ik er straks nog een bijmaken."

Laatst bewerkt:
Iets meer duidelijkheid zou geen kwaad kunnen want je schrijft tot 2x toe : "op een ongepartioneerde schijf". Op schijven die niet een primaire / logische partitie hebben, kún je helemaal niet installeren, dus wat je schrijft (dat je ze beide wél in gebruik hebt) kán helemaal niet.

Iets meer duidelijkheid zou geen kwaad kunnen want je schrijft tot 2x toe : "op een ongepartioneerde schijf". Op schijven die niet een primaire / logische partitie hebben, kún je helemaal niet installeren, dus wat je schrijft (dat je ze beide wél in gebruik hebt) kán helemaal niet.

Stonden inderdaad foutjes in, al aangepast.

Laatst bewerkt:
Nu vat ik 'm beter ja.

De volgorde van installatie is verkeerd, je moet éérst XP installeren op een geformatteerde schijf, daarna Vista. Dan krijg je een keurig dualboot systeem.

Installeer je eerst Vista en daarna XP dan moet je een tool als Vistabootpro gebruiken om een dual boot systeem te krijgen.

Dualboothandleidinkje

(linkje naar de tool zit in de handleiding)

Laatst bewerkt:
Nu vat ik 'm beter ja.

De volgorde van installatie is verkeerd, je moet éérst XP installeren op een geformatteerde schijf, daarna Vista. Dan krijg je een keurig dualboot systeem.

Installeer je eerst Vista en daarna XP dan moet je een tool als bootloader.. (weet even de exacte naam niet) gebruiken om een dual boot systeem te krijgen. Zal het linkje zo even posten.

Maar hoe komt het dan dat die partitie waar ik XP op had geïnstalleerd nog steeds leeg was?

Dat je niet meer naar Vista kon klopt, vandaar ook de handleiding + tool. Het feit dat je XP had geïnstalleerd of meende dat gedaan te hebben en vervolgens XP niet aantreft, kan ik ook niet verklaren. Wás XP wel geïnstalleerd, of was het een kwestie van een startende installatie zonder dat XP ook echt (naar jouw gevoel) geïnstalleerd werd?

Dat je niet meer naar Vista kon klopt, vandaar ook de handleiding + tool. Het feit dat je XP had geïnstalleerd of meende dat gedaan te hebben en vervolgens XP niet aantreft, kan ik ook niet verklaren. Wás XP wel geïnstalleerd, of was het een kwestie van een startende installatie zonder dat XP ook echt (naar jouw gevoel) geïnstalleerd werd?

Naar mijn gevoel werd XP wel echt geïnstalleerd. Alle bestanden kwamen gewoon langs. Hij deed gewoon zoals hij zou moeten installeren. Echter sloeg die de bestanden blijkbaar niet op?

En je weet zeker dat je het hele installatiemenu (links in beeld dat irritante tijdsindicatording) hebt doorlopen? Die tijdsindicator liep terug van ruim 30 minuten naar 0 minuten met tussentijds de bekende vragen of datum / land / tijd instellingen en de vraag of netwerk / internet moeten worden ingeregeld door de installatiewizzard?

En je weet zeker dat je het hele installatiemenu (links in beeld dat irritante tijdsindicatording) hebt doorlopen? Die tijdsindicator liep terug van ruim 30 minuten naar 0 minuten met tussentijds de bekende vragen of datum / land / tijd instellingen en de vraag of netwerk / internet moeten worden ingeregeld door de installatiewizzard?

Nee dat heb ik niet gezien :S

Dan is er mogelijk nog een heel onderwerp aan de orde wat hier een rol zou kunnen spelen:
die schijf waarop je XP wil installeren, is dat een IDE of SATA schijf?

Dan is er mogelijk nog een heel onderwerp aan de orde wat hier een rol zou kunnen spelen:
die schijf waarop je XP wil installeren, is dat een IDE of SATA schijf?

SATA

M'n andere 400 GB Schijf die gebruik als opslag is IDE

Laatst bewerkt:
Dan zit dáár je (eerste) probleem. XP heeft voor 99% niet de SATA drivers voor SATA schijven "aan boord" ic. op de installatie cd. Je zal bij de moederbordfabrikant / pc fabrikant, de SATA drivers moeten downloaden voor XP.
Die kun je vervolgens integreren in een Windows installatie CD of (als je nog een diskettstation hebt) op diskette zetten. Dán verloopt de XP installatie op een SATA schijf probleemloos.

Het verbaast mij trouwens dat je geen BSOD's hebt gezien, want normaliter krijg je tijdens de XP installatie op een SATA schijf op enig moment (kort na het booten vanaf de XP CD) een BSOD (als je niet over de juiste SATA drivers beschikt)

Laatst bewerkt:
Dan zit dáár je (eerste) probleem. XP heeft voor 99% niet de SATA drivers voor SATA schijven "aan boord" ic. op de installatie cd. Je zal bij de moederbordfabrikant / pc fabrikant, de SATA drivers moeten downloaden voor XP.
Die kun je vervolgens integreren in een Windows installatie CD of (als je nog een diskettstation hebt) op diskette zetten. Dán verloopt de XP installatie op een SATA schijf probleemloos.

Het verbaast mij trouwens dat je geen BSOD's hebt gezien, want normaliter krijg je tijdens de XP installatie op een SATA schijf op enig moment (kort na het booten vanaf de XP CD) een BSOD (als je niet de juiste SATA drivers hebt tenminste)

Ik heb het ASUS p5k moederbord. Heb het systeem zelf samengesteld. Echter zie ik op de download pagina van Asus p5k geen SATA drivers, of ben ik nu blind? Zal dit trouwens geen nadelige gevolgen hebben voor Vista?

Indien het niet gaat lukken met het vinden van die SATA drivers kan ik gewoon XP op m'n IDE installeren.

Laatst bewerkt:
Nee, dat heeft voor Vista tijdens de installatie van XP geen effect. Heb je de "kale" P5K, zonder verdere nummer of letteraanduidng, kortweg de P5K?

Trouwens wil ik je even bedanken dat je zo goed helpt en zo betrokken bent :thumb: Dat is namelijk niet altijd het geval op forums.

Ok, ik kom er zo op terug, Asus heeft nu niet de meest snelle website.............

De onderste moet je hebben, (binnen de chipset optie) Klik

Succes !

Laatst bewerkt:
Aanvulling (belangrijke opmerking)

als ik op die link (die ik zelf plaatste en waarvan ik tot 2x toe zeker weet / wist dat ik de P5K selecteerde) klik, kom ik steeds op de P5K SE.
Wat je dus moet doen is naar Asus gaan en dan de P5K selecteren en daar bij de chipset de meest recente download voor XP downloaden.

offtopic: Wow, die website van Asus is echt ongelofelijk langzaam. Ik download die driver met 7 kbps. Te belachelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan