Formatteren of verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Ik heb een nieuwe laptop gekocht waar (uiteraard) weer van alles is voor geinstalleerd. Ruim de helft wil ik niet. Is het nou beter om te formatteren en opnieuw Vista installeren of is de onnodige software verwijderen voldoende, zonder dat de laptop er langzamer van word?

verwijderen wat je niet nodig hebt is wel een optie ja.

als je gaat formateren zul je toch weer andere dingen erbij op moeten zetten
drivers virusscan etc

Ach, het is onder andere de virusscan die weg moet. Het scheelt inderdaad wel werk, en als de verschillen klein zijn doe ik het maar zo denk ik.

gewoon een beetje software weghalen is geen probleem hoor.

blijft wel wat achter in register maar ook daar zijn weer mogelijkheden voor

Gewoon opnieuw installeren is beter, je weet niet wat je ziet wat het betreft opstarten en verder gebruik van applicaties gaat allemaal veel sneller.
Je bent dan namelijk al die prut kwijt die de leverancier mee installeerd waar je vaak niets aan hebt en alleen geheugen gebruikt.
Hou er rekening me dat je licentienummer die je nu hebt gekregen niet zal werken bij een andere of geleende Vista cd, deze is namelijk voorgeinstalleerd.
Bij een vooringestalleerde versie staat er namelijk een image van je harddisk op een verborgen partitie van je harddisk..
Dus je zult een nieuwe orginele versie van Windows Vista aan moeten schaffen.

Zorg wel dat je alle drivers eerst download op de site van de fabrikant sta je later niet voor verrassingen dat iets niet werkt.
Besluit je dit te doen voeg dan die verborgen partitie toe bij de rest van je partities heb je weer meer opslag ruimte.

Het beste is natuurlijk opnieuw installeren. Maar dan moet je wel een originele Vista dvd hebben, en alle drivers bij de hand.
Programma's verwijderen is ook te doen. Dan moet je daarna goed schonen met een tool als CCleaner.

Gewoon opnieuw installeren is beter, je weet niet wat je ziet wat het betreft opstarten en verder gebruik van applicaties gaat allemaal veel sneller.
Je bent dan namelijk al die prut kwijt die de leverancier mee installeerd waar je vaak niets aan hebt en alleen geheugen gebruikt.
Hou er rekening me dat je licentienummer die je nu hebt gekregen niet zal werken bij een andere of geleende Vista cd, deze is namelijk voorgeinstalleerd.
Bij een vooringestalleerde versie staat er namelijk een image van je harddisk op een verborgen partitie van je harddisk..
Dus je zult een nieuwe orginele versie van Windows Vista aan moeten schaffen.

Zorg wel dat je alle drivers eerst download op de site van de fabrikant sta je later niet voor verrassingen dat iets niet werkt.
Besluit je dit te doen voeg dan die verborgen partitie toe bij de rest van je partities heb je weer meer opslag ruimte.

Het beste is natuurlijk opnieuw installeren. Maar dan moet je wel een originele Vista dvd hebben, en alle drivers bij de hand.
Programma's verwijderen is ook te doen. Dan moet je daarna goed schonen met een tool als CCleaner.

dit geld dus voor een nieuwe laptop??
waar die zoals nu naar uitziet alleen de virusscan af wilt halen.
en wellicht nog iets?

zou dat merkbaar zijn??

Je kunt alle programma's verwijderen en je zult er wel wat van merken.
Maar uit ervaring kan ik niet anders constateren dat geheel opnieuw installeren de snelheid aanzienlijk zal verhogen, en je bent zeker al die voorgeinstalleerde prut kwijt die alleen maar onnodig geheugen in beslag neemt.
En de garantie vervalt er niet door want je mag zelf weten wat je installeerd.
Alleen zal het kosten met zich mee brengen doordat je een nieuwe versie van vista aan moet schaffen

Je kunt alle programma's verwijderen en je zult er wel wat van merken.
Maar uit ervaring kan ik niet anders constateren dat geheel opnieuw installeren de snelheid aanzienlijk zal verhogen, en je bent zeker al die voorgeinstalleerde prut kwijt die alleen maar onnodig geheugen in beslag neemt.

Ben ik het toch mee eens hoor. ;) Al is het een nieuwe laptop.

Een orginele Vista heb ik al. Dus als ik met die installeer en productcode van mijn nieuwe laptop gebruik is het toch oke?
Het gaat om programma's zoals Bullgard, Works, Google desktop, Apple software updater, Aldi fotoservice enz. Is toch nog wel de moeite dus.

Formatteren :p.
Is bijna altijd het eerste wat ik doe bij fabriek's PC's.

Wel even van te voren de drivers opsnorren.

Nou mensen, het word formatteren dus. Bedankt voor jullie reacties! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan