probleempje met dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boekenwurm

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Dag lui; ik heb op m'n oude pc open SUSE10.3 en PCLinuxOS2008 DFPE staan, en wel eerst Suse geïnstalleerd en daarna PCLOS. Daarna heb ik met meegeleverd "RedoMBR" de grubloader aangepast (PCLOS zet standaard alleen zichzelf in de grub), en dat werkt wel, alleen ik krijg dan SUSE alleen in textmodus gestart. Als ie opgestart is vraagt ie om gebruikersnaam en wachtwoord, en nadat dat ingegeven is wenst ie mij veel plezier, maar blijft zwart met text. Hoe moet ik daar na in kde komen?
bvd Boekenwurm.

Dag lui; ik heb op m'n oude pc open SUSE10.3 en PCLinuxOS2008 DFPE staan, en wel eerst Suse geïnstalleerd en daarna PCLOS.

Boekenwurm, ik ga er even vanuit dat je Suse installatie eerst wel goed in X werkte, voordat je begon te mieren met dualboots en Grub, OK?
:-)

Je schrijft zelf, dat 'die andere' (PCLOS) een vaag tool gebruikt om je MBR te manipuleren, en dat PCLOS de Grubloader ook niet met rust laat. In Linux worden echter door het OS vaak VGA parameters aan GRUB meegegeven bij het starten.
Ik denk daarom dat PCLOS + Tools de originele VGA parameters die bij Suse hoorden de nek hebben omgedraaid.

Boekenwurm, ik ga er even vanuit dat je Suse installatie eerst wel goed in X werkte, voordat je begon te mieren met dualboots en Grub, OK?
:-)

Je schrijft zelf, dat 'die andere' (PCLOS) een vaag tool gebruikt om je MBR te manipuleren, en dat PCLOS de Grubloader ook niet met rust laat. In Linux worden echter door het OS vaak VGA parameters aan GRUB meegegeven bij het starten.
Ik denk daarom dat PCLOS + Tools de originele VGA parameters die bij Suse hoorden de nek hebben omgedraaid.

:rolleyes: Inderdaad deed, voordat ik PCLinuxOS installeerde, suse het zoals het hoorde. Daarna heb ik, omdat ik fotografeer en computers daarbij gebruik, PCLinuxOS DFPE erbij gezet. PCLOS zet alleen zichzelf in de grub, maar levert wel een tool mee om het MBR te herstellen. In dat programma'tje werd wel door PCLOS gezien dat er nog een linux distributie op de schijf staat, waarna gevraagd werd of die als opstart mogelijkheid moest worden toegevoegd, waarop ik uiteraard "JA" heb geantwoord.
Suse start nu inderdaad wel op, maar alleen met text, niet meer grafisch.
Ik zit er nu over te denken om suse helemaal te verwijderen, en dan de hele schijf voor PCLinuxOS te gebruiken. Alleen: ik heb geprobeerd om in QTparted de hda5 en hda3 partitie (suse en /home) samen te voegen, maar die mogelijkheid geeft QT niet (Partition Magic onder windhoos heeft die mogelijkheid wel).
Als iemand daar een oplossing voor weet, houd ik mij aanbevolen.

Ik zit er nu over te denken om suse helemaal te verwijderen, en dan de hele schijf voor PCLinuxOS te gebruiken. Alleen: ik heb geprobeerd om in QTparted de hda5 en hda3 partitie (suse en /home) samen te voegen, maar die mogelijkheid geeft QT niet (Partition Magic onder windhoos heeft die mogelijkheid wel).
Als iemand daar een oplossing voor weet, houd ik mij aanbevolen.

Samenvoegen met behoud van data gaat niet lukken onder Unix.
Zonder behoud van data wel, met behulp van 'fdisk'. En daarmee bedoel ik niet het halfgare tooltje dat ook nog voor MS DOS bestaat, maar de echte.
Zie 'man fdisk'.

Vraagje:
Waarom niet met je PCLOS in je SUSE kijken naar bestand menu.lst in de map /boot/grub/
En dan die instellingen overnemen in de grub lijst van PCLOS? (niet met redoMBR maar in PCC)
Of denk ik nu te simpel?

Laatst bewerkt:
Vraagje:
Waarom niet met je PCLOS in je SUSE kijken naar bestand menu.lst in de map /boot/grub/
En dan die instellingen overnemen in de grub lijst van PCLOS? (niet met redoMBR maar in PCC)
Of denk ik nu te simpel?

Samenvoegen met behoud van data gaat niet lukken onder Unix.
Zonder behoud van data wel, met behulp van 'fdisk'. En daarmee bedoel ik niet het halfgare tooltje dat ook nog voor MS DOS bestaat, maar de echte.
Zie 'man fdisk'.

denk dat ik beide mogelijkheden eens ga onderzoeken, gelukkig niet zoveel data eropstaan, lukt wel met een usb stikkie.
Bedankt.

Vraagje:
Of denk ik nu te simpel?

Idee zou goed zijn als je er bij zou kunnen. /boot/grub/menu.lst geeft :
"Er deed zich een fout voor tijdens het laden van system:/media/hda5/boot/grub/menu.lst:
Kon /mnt/hda5/boot/grub/menu.lst niet lezen."
Er is ook een bestand "menu.lst old" maar dat krijg ik helemaal niet open.

Blijkt in ieder geval wel dat daar de fout zit. Toch bedankt.:confused:

Als root ook niet?

nee, ook niet als root. Eigenschappen geeft :kan lezen en schrijven oid voor alle gebruikers, maar als ik het probeer te openen wordt er een glas kapot gegooid, de manier van pclos om aan te geven dat iets falikant mislukt.

Ok, dan is er nog een manier
open Konsole en type:
su
root-wachtwoord
nano /media/hda5/boot/grub/menu.lst​
dan opent het bestand zich in Konsole.(sluiten kan met CTRL+X) Als dat niet werkt type dan eens:
mkdir /mnt/SUSE​
(Ik ga er nu vanuit dat SUSE op hda5 staat)
mount /hda5 /mnt/SUSE​
(Nu wordt de partitie met SUSE nogmaals gemount in /mnt maar dat geeft niks. Zo ontwijk je een automatische koppeling die PCLOS maakt. Daarom staat hij in /media en nu ook in /mnt)
Dan zou je erin moeten kunnen. (rechtermuisknop >actie >bewerken als root)
Even checken middels:
ls -al /mnt/SUSE​
Als je dan de mappen van SUSE ziet dan kan je erin als root.
Je kunt het bestand nu ook openen in Konsole als je dat zou willen. Door te typen:
nano /mnt/SUSE/boot/grub/menu.lst​
nano sluiten doe je met CTRL+X je kunt dan de instellingen overnemen.
En:
umount /mnt/SUSE
rmdir /mnt/SUSE​
zorgen ervoor dat er niks meer gemount is op /mnt/SUSE en de map weer weg is uit /mnt
Dus je weer terug bij af bent.

Mocht dit alles niet werken dan moet je eens een blik werpen op het bestand /etc/fstab en zoeken naar de hda5 en alles wat daarbij staat. Niks veranderen maar plaats die regel dan eens hier.

succes,
Fantje

Laatst bewerkt:
Mocht dit alles niet werken dan moet je eens een blik werpen op het bestand /etc/fstab en zoeken naar de hda5 en alles wat daarbij staat. Niks veranderen maar plaats die regel dan eens hier.

succes,
Fantje

alles geprobeerd, werkte niet, ook je laatste reddingsboei uitgeworpen, en dit is het antwoord:

[root@localhost paulus]# /etc/fstab
bash: /etc/fstab: Toegang geweigerd

Ik laat het er verder bij, PCLinuxOS bevalt me verder redelijk op deze machine. Denk dat ik maar een keer de hele zooi verwijder en PCLOS er alleen opzet. De truck om met fdisk m'n /home en de partitie met suse erop samen te voegen zal ook niet erg lukken ben ik bang. Partition Magic onder windows is net even iets makkelijker te hanteren als QTparted onder linux, ben ik bang.

Niet opgeven nu! :eek:
De fstab is een tekst bestand en als je typt /etc/fstab dan zeg je tegen de computer zoiets als "een wiel" en daarmee kan hij niks. Je moet hem zeggen dat die kan rollen door er een as aan vast te maken. (aan een wiel alleen heb je niks)
Zo is in mijn voorbeeld "nano" een tekstverwerker, die standaard in PCLOS zit, voor Konsole. Dus je zegt tegen de computer eerst welk programma, dan welk bestandje het moet openen. Daarom: 'nano /media/hda5/boot/grub/menu.lst' (zonder '') nano is het progje wat de menu.lst kan laten zien.
Voor de fstab geldt het volgende command in Konsole:
nano /etc/fstab​
(als root)
Maar voor het gemak. Installeer 'kate' eens met Synaptic. En type dan eens i.p.v. nano 'kate' (weer zonder ''). Dan gaat het programma kate je de fstab laten zien.(weer als root) En kate is te vergelijken met kladblok in Windows.

Dat laatste is misschien wel waar maar je kunt toch gewoon de partitie als schijf gebruiken, dan hoef je niet opnieuw te installeren.

Laatst bewerkt:
Niet opgeven nu! :eek:
De fstab is een tekst bestand en als je typt /etc/fstab dan zeg je tegen de computer zoiets als "een wiel" en daarmee kan hij niks. Je moet hem zeggen dat die kan rollen door er een as aan vast te maken. (aan een wiel alleen heb je niks)
Zo is in mijn voorbeeld "nano" een tekstverwerker, die standaard in PCLOS zit, voor Konsole. Dus je zegt tegen de computer eerst welk programma, dan welk bestandje het moet openen. Daarom: 'nano /media/hda5/boot/grub/menu.lst' (zonder '') nano is het progje wat de menu.lst kan laten zien.
Voor de fstab geldt het volgende command in Konsole:
nano /etc/fstab​
(als root)
Maar voor het gemak. Installeer 'kate' eens met Synaptic. En type dan eens i.p.v. nano 'kate' (weer zonder ''). Dan gaat het programma kate je de fstab laten zien.(weer als root) En kate is te vergelijken met kladblok in Windows.

Dat laatste is misschien wel waar maar je kunt toch gewoon de partitie als schijf gebruiken, dan hoef je niet opnieuw te installeren.

dit is kate /etc/fstab:

# /dev/hda1, size=11534607, type=131: Journalised FS: ext3 (primary)
/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
# /dev/hda3, size=8209215, type=131: Journalised FS: ext3 (primary)
/dev/hda3 /home ext3 defaults 1 2
# fd: H1440
/dev/fd0 /media/floppy auto user,exec,rw,noauto 0 0
/dev/hdd /mnt/cdrom auto umask=0,users,iocharset=utf8,noauto,ro,exec 0 0
# /dev/hda5, size=19727757, type=131: Journalised FS: ext3 (extended)
/dev/hda5 /mnt/hda5 ext3 user,exec,rw,noauto 1 2
# /dev/sdb1, size=3967239, type=6: DOS FAT16 (primary)
/dev/sdb1 /mnt/win_c vfat user,exec,rw,noauto,iocharset=utf8,umask=0 0 0
# /dev/sda1, size=4030432, type=11: FAT32 (primary)
/dev/sda1 /mnt/win_d vfat user,exec,rw,noauto,iocharset=utf8,umask=0 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0
# /dev/hda6, size=516726, type=130: Linux swap (extended)
/dev/hda6 swap swap defaults 0 0

en het antwoord op kate /media/hda5/boot/grub/menu.lst kan ik niet kopieren en plakken, maar geeft en hele lijst bestandjes die, als ik ze wil openen de opmerking: huppeldepup is een binair bestand, opslaan zal het beschadigen.
I

Kijk dat is je fstab inderdaad. (filesystem table)
Uit je fstab blijkt dat je SUSE gekoppelt wordt op /mnt/hda5

Ik heb in de voorgaande berichten een foutje gemaakt zie ik. Mijn excuus.:o
Je mount je hda5 partitie iets anders nl. door /dev (van device) ervoor te zetten. Dus 'mount /dev/hda5 /mnt/hda5'. (zonder '' als root)

Resumé overflakké, type in Konsole:
su
root-wachtwoord
mount /dev/hda5 /mnt/hda5

Dan checken middels:
ls -al /mnt/hda5
Dan moet je een lijst krijgen net als in je PCLOS /
kate /mnt/hda5/boot/grub/menu.lst
Dan moet kate je de menu.lst laten zien.

Nu kan het nog wezen dat hij sputtert (bij het mounten) omdat je geen map hda5 in /mnt heb staan dan moet je die nog maken. ('mkdir /mnt/hda5' zonder '' als root)

Laatst bewerkt:
:confused:

Twee keer je tip uitgevoerd, eerste keer zelf iets fout gedaan, tweede keer lukte het helemaal, en kon ik in kate de grub gegevens uitlezen. Deze ongewijzigd overgenomen in de grub-lijst van pclos, dan kan ik weliswaar suze starten, maar nog steeds alleen tekst. Ik stop er nu mee, een verse installatie van suse + PCLOS zou nog minder tijd kosten.
Misschien weet je een makkelijke manier om hda5 en hda3 samen te voegen tot een geheel waar ik dan /home van kan maken (hda3 is nu /home), zoals ik al eerder schreef, met qtparted lukt het me niet.

Zo ben blij dat je nu wel je menu.lst kon zien.
Voor wat betreft je partities samenvoegen met behoud van data dat gaat je niet lukken, zoals Alge al zei. Maar dat geld alleen als je het in één keertje wil doen.
Je kunt bijv. als je root partitie groot genoeg is je home partitie kopiëren naar root dan de partities samenvoegen door ze in het PCC te verwijderen en vervolgens een nieuwe, grotere aan te maken. Dan nog je gegevens van root weer terug te schrijven en te herstarten. Dan heb je alles weer paraat.
Resumé:
  1. Backup /home (checken of het gelukt is)
  2. Log uit als jezelf en log in als root op de computer.
  3. Open een Konsole en type 'drakconf' (zonder '' dan opent zich het PCC)
    Ga naar de tab 'koppelpunten' en kies voor de optie links bovenin.(Partities aanmaken en verwijderen.)
  4. Verwijder hda3 & hda5 (dubbel checken of je wel de goede verwijderd)
  5. Dan op de vrijgekomen ruimte de nieuwe partitie maken, met koppelpunt /home
  6. PCC afsluiten.(fstab laten wegschrijven)
  7. Herstarten
  8. Weer inloggen als root (d'r is niemand anders meer)
  9. Dan je backup van '/home' terugzetten op de nieuwe partitie
  10. Herstarten

Als het goed is kan je nu weer gewoon inloggen en heb je al je instellingen weer. Dit kan natuurlijk ook met een USB-stick of ander opslag medium. En denk erom dat je geen gekke dingen doet terwijl je in je root account rondsjeesd, want je vernageld zo je systeem. En dan kun je weer opnieuw installeren. Neem er even de tijd voor en doe niks anders op je PC totdat je weer in je eigen account kan.

Laatst bewerkt:
En denk erom dat je geen gekke dingen doet terwijl je in je root account rondsjeesd, want je vernageld zo je systeem. En dan kun je weer opnieuw installeren. Neem er even de tijd voor en doe niks anders op je PC totdat je weer in je eigen account kan.

Yep! Zoveel wist ik al van Linux, daarom ook dat ik eerst vraag in de fora hoe bepaalde dingen moeten c.q. het beste gedaan kunnen worden. Maar eigenlijk geldt dat ook voor windows of mac, hoewel ik de indruk had, dat mac het moeilijkst om zeep te helpen is.
Ik ga het vandaag niet meer uitproberen, zal wel donderdag worden, heb het druk.
Bedankt en groetjes , Paulus.

Heb het geprobeerd, maar krijg geen toegang. Niet als user en niet als root. Waarschijnlijk omdat het twee os'en betreft. Het begint al als ik een back-up wil maken van de gegevens in /home, PCLOS gooit dan een glas kapot met de mededeling "geen toegang" oid.
Soms is linux best lastig :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan