Computer start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt, betreffende videokaart, een Sapphire Radeon HD2600XT, draait nu weer gewoon probleemloos op mijn oude bordje.

Hoi !

Jammer van al je werk, maar...zoals @Pasja al opmerkte: je weet tenminste dat het absoluut niet aan je andere componenten ligt !!

RMA-tje voor Asus, duidelijk.

Gewoon niet meer over twijfelen; ik heb het hele item nog es doorgelezen en je mhebt alles gedaan wat mogelijk was.

Ik beschouw dit soort dingen maar als leergeld; wat ik al gepuzzled heb....

Greetz,

Harry.

Hij gaat ook terug, alleen ik had het bordje van een particulier gekocht, met bon, aankoopdatum 23-02-2008.

Deze verkoper heeft mijn geld inmiddels terug gestort en het kapotte bordje mocht ik houden.

Dan deze ook nog maar RMA, een geluk bij een ongeluk;)

Die posts had ik ook gelezen, en ik zei er ook bij dat de kans groot is dat het mobo gewoon RMA moet, toch is het wel apart dat het mobo zonder geheugen perfecte beeps geeft, zonder videokaart ook de juiste beeps geeft en samen opeens niet meer?

Die posts had ik ook gelezen, en ik zei er ook bij dat de kans groot is dat het mobo gewoon RMA moet, toch is het wel apart dat het mobo zonder geheugen perfecte beeps geeft, zonder videokaart ook de juiste beeps geeft en samen opeens niet meer?

Sterker nog, samen geven ze ook de juiste beep, gewoon keurig 1x korte beep die er hoort te zijn tijdens het opstarten!!

Sterker nog, samen geven ze ook de juiste beep, gewoon keurig 1x korte beep die er hoort te zijn tijdens het opstarten!!

Ja, ze geven wel beeps maar hij start niet door en je komt niet in het BIOS.
Maar goed, laat maar zitten. We zien wel wat het probleem was (heel waarschijnlijk het mobo).

Misschien offtopic, maar hoe goed ken je die particulier? Ik vind dat íe wel heel erg goed van vertrouwen is en zéér snel de centjes terugstort.............? Of was het een particulier die wat "dichter bij staat en dus vertrouwd / bekend?"
Wanneer het een vreemde is zou je bijna denken dat íe geweten moet hebben van een "klein probleempje", (omdat ie zo razend snel is met terugbetalen?)

Ja, ze geven wel beeps maar hij start niet door en je komt niet in het BIOS.
Maar goed, laat maar zitten. We zien wel wat het probleem was (heel waarschijnlijk het mobo).

Toch twijfel ik net zoals jij...
Niets wijst op een defect bordje, alles ziet er tip top uit, bios beeps kloppen, zie Asus logo (wel kort) maar toch kom ik niet in de bios.

Omdat het bordje me inmiddels niets meer kost zit ik er zelfs aan te denken deze in een andere kast te bouwen (ik heb onderdelen genoeg hier) en op speurtocht te gaan.
Alleen... ik weet niet zo goed meer waar ik naar moet zoeken....

Misschien offtopic, maar hoe goed ken je die particulier? Ik vind dat íe wel heel erg goed van vertrouwen is en zéér snel de centjes terugstort.............? Of was het een particulier die wat "dichter bij staat en dus vertrouwd / bekend?"
Wanneer het een vreemde is zou je bijna denken dat íe geweten moet hebben van een "klein probleempje", (omdat ie zo razend snel is met terugbetalen?)

Het is een particulier die ik verder helemaal niet ken, gewoon van Marktplaats.
Maar heb wel normaal contact gehad, het was een, en dat meen ik, keurig wat ouder echtpaar. De man had het bordje gekocht om een systeem te laten bouwen, maar had nu toch een "kant-en-klare"pc gekocht.
Ik weet het, je kunt lang niet iedereen vertrouwen, maar ik koop heel veel via marktplaats en weet inmiddels wel zo'n beetje hoe het zit.

Daarnaast, wanneer deze man wist dat het bordje kapot was en dan toch direct terug betaalt, wat zou hij dan met dit alles opschieten?

Zijn vrouw, die ik als eerste aan de telefoon had om te melden dat het bordje het niet deed, schrok gewoon en heeft wel 100x excuses aangeboden:D

Ok, helder.
Ik heb ooit een 2e hands pctje gekocht via de Martkplaats. Drie weken na data bleek na veel zoeken en veel BSOD's dat het enige aanwezige geheugenreepje corrupt was. Reepje opgestuurd naar de VS (waar het vandaan kwam en een nieuwe gekregen, lifetime garantie), maar ik kreeg van de koop toch een "apart gevoel".

Om de een of andere andere reden is er een stemmetje in m'n hoofd dat het mobo nog niet opgeeft, er moet gewoon iets zijn..
Waarom?
Apart herkent het mobo het geheugen en de videokaart dus wel (dus krijg je juiste beeps die horen bij het onderdeel dat mist, en samen werkt het opeens niet). Je bent heel snel geneigd het mobo de schuld te geven, en vaak is dat ook wel zo, maar toch laat het woord ''compatibiliteit'' me niet los. :D

Om de een of andere andere reden is er een stemmetje in m'n hoofd dat het mobo nog niet opgeeft, er moet gewoon iets zijn..
Waarom?
Apart herkent het mobo het geheugen en de videokaart dus wel (dus krijg je juiste beeps die horen bij het onderdeel dat mist, en samen werkt het opeens niet). Je bent heel snel geneigd het mobo de schuld te geven, en vaak is dat ook wel zo, maar toch laat het woord ''compatibiliteit'' me niet los. :D

:D:D:D, ook ik blijf twijfelen hoor.

Hierbij de specificaties van de gebruikte hardware:

Mobo Asus PK5-e
CPU E4600
Geheugen 2 x 1 Gb Kingston DDR2 KVR667D2N5
Harddisk Samsung SpinPoint 320Gb SATA2 16mb
DVD speler/brander Samsung SH-S182D
Combodrive Aopen COM5232/AAH Pro
Voeding CoolerMaster Real Power M520 Modulair
Videokaart Sapphire Radeon DH2600XT PCI-e

Verder geen enkele PCI kaart, USB apparatuur of wat dan ook.

Tja, we hebben hier ook niet te maken met een nieuwe (bijv. 45nm) CPU waarvoor er een nieuwere BIOS nodig is om 'm te ondersteunen. De hardware zou gewoon prima moeten samenwerken met elkaar.

Als het kan, zou ik nog even een andere videokaart voor de zekerheid proberen, maar anders gewoon terugsturen en afwachten. :confused:

Ik kan het toch niet laten en heb verder zitten zoeken.

Zou het zo kunnen zijn dat, wanneer er een bios versie op het bordje staat die mijn CPU niet ondersteunt, het bordje in het geheel verder niet opstart??

Want ik heb wel gevonden dat mijn E4600 pas in een latere bios-versie is toegevoegd. Wellicht heeft het bordje wel een aantal maanden bij de winkelier gelegen...
Zou ik daarom ook niet in de bios kunnen komen??

En welke bios-versie ik heb kan ik helaas niet zien op deze manier...

Ik kan het toch niet laten en heb verder zitten zoeken.

Zou het zo kunnen zijn dat, wanneer er een bios versie op het bordje staat die mijn CPU niet ondersteunt, het bordje in het geheel verder niet opstart??

Want ik heb wel gevonden dat mijn E4600 pas in een latere bios-versie is toegevoegd. Wellicht heeft het bordje wel een aantal maanden bij de winkelier gelegen...
Zou ik daarom ook niet in de bios kunnen komen??

En welke bios-versie ik heb kan ik helaas niet zien op deze manier...

Dat kan zeker, vandaar zei ik ook dat we daar eigenlijk niet mee te maken hadden, ik was in de veronderstelling dat de E4600 al vanaf het begin ondersteund werd omdat het niet een processor is uit de nieuwe serie. Maar als de E4600 pas later toegevoegd is dan zou het best zo kunnen zijn dat dit bordje nog de originele, eerste BIOS-versie erop heeft zitten. Vooral als het bordje niet van een van de grotere online shops komt, maar bijvoorbeeld van een lokale, kleinere winkel (een ouder echtpaar zal over het algemeen in de fysieke winkel winkelen en niet online) is dat best mogelijk.
Om te kijken of dat het probleem is, moet je aan een andere S775 CPU zien te komen, misschien lenen van een vriend, buurman, collega?

Dat wordt inderdaad een volgende optie, een andere CPU proberen, want het bordje komt inderdaad uit een kleine lokale shop!

Maar ja....
Die heb ik niet zelf en om er nou een te kopen alleen voor de test, dat zie ik niet zo zitten.
Dus moet een CPU hebben die iemand over heeftin de onderste lade of zo:D

Ik heb toch besloten om te proberen het bordje aan de praat te krijgen. Het heeft me niets meer gekost nu en ik vind het wel een leuke uitdaging (behalve wanneer achteraf blijkt dat het echt stuk is:p)

Dat wordt inderdaad een volgende optie, een andere CPU proberen, want het bordje komt inderdaad uit een kleine lokale shop!

Maar ja....
Die heb ik niet zelf en om er nou een te kopen alleen voor de test, dat zie ik niet zo zitten.
Dus moet een CPU hebben die iemand over heeftin de onderste lade of zo:D

Ik heb toch besloten om te proberen het bordje aan de praat te krijgen. Het heeft me niets meer gekost nu en ik vind het wel een leuke uitdaging (behalve wanneer achteraf blijkt dat het echt stuk is:p)
Dus als die het doet ga je die man niet payen ??:p:p:p

Goed idee Berry, vooral omdat niet alles erop wijst dat het mobo stuk is. Er zijn aanwijzingen voor en tegen.

Vaak wordt een CPU die nog niet officieel ondersteund wordt door het BIOS, niet helemaal corrrect herkend, en is een BIOS-update uitvoeren ook niet mogelijk. Vaak kun je nog wel het BIOS in en krijg je wel meldingen, maar dit kan een apart geval zijn. Je ''hoort'' ook wel op fora dat mensen een Celeron erbij aanschaffen om een de BIOS te updaten (of ze laten het doen door de pc-winkel).

Het is zeker niet 100% te zeggen dat, dat de oorzaak is, maar het is zeker het proberen waard als je aan een andere S775 CPU kunt komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan