• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter over verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pat007

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2008
Hoi,

Graag had ik een filter gebruikt over verschillende scheets, zodat ik van bv een periode van 15 dagen of een maand kan kijken hoeveel bezine,diesel,parking, eten en pv's we hebben betaald.

Bestandje bijgevoegd.

Mvg,

Patrick

Bijlagen

Je kan dit probleem oplossen door te werken met draaitabellen. Bij de eerste stap van de wizard duid je dan aan dat je "multiple consolidation ranges" wil gebruiken oftwel "meervoudige samenvoegingsbereiken" in het Nederlands. Dan kan je de data van elk tabblad selecteren, en staat de data in 1 draaitabel. Vervolgens kan je de data dan zo structureren, dat er voor jouw de gewenste gegevens uitgehaald kunnen worden.

Finch,

Ik heb het gedaan zoals jij voorstelde, en dat ziet er redelijk goed uit.
Nog een vraagje over een draaitabel, zou hij zo'n 200 verschillende tabbladen met 50 rijen aankunnen met gegevens van een heel jaar? Heb op het net gezocht, maar kan daar geen informatie over vinden.
Nieuw bestand met draaitabel bijgevoegd.

Mvg,

Patrick

Bijlagen

200 sheets met 50 rijen per sheet, geeft iets van een 10000 records. Dat mag normaal geen probleem zijn voor een draaitabel. Wat ik wel niet weet is of je 200 bereiken kan gebruiken bij multiple consolidation ranges.
Maar zelfs als dat al kan lijkt me dat ook niet praktisch werken. 200 bereiken daar aan toevoegen (manueel) is veel werk :). En wat voor "onderhoud" heb je dan moest er data bijkomen en die bereiken veranderen. Mij lijkt het beter een VBA scriptje te schrijven die de 200 bereiken samenvoegt in 1 bereik, automatisch dus. En dan op dat bereik een "gewone" draaitabel laten draaien. Bij een update van de data gewoon dat scriptje opnieuw runnen, en uwe draaitabel refreshen. Zal veel gebruiksvriendelijker zijn.

Maar uiteraard aan u de keus.

Laatst bewerkt:
Finch,

Ik dacht dat een draaitabel dat automatisch aanpaste, maar volgens u gaat dat niet.
Zo'n vba scriptje hoe zou dat er moeten uitzien, want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Kan je mij daar even mee helpen?

Mvg,

Patrick

Finch,

Ik dacht dat een draaitabel dat automatisch aanpaste, maar volgens u gaat dat niet.
Zo'n vba scriptje hoe zou dat er moeten uitzien, want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Kan je mij daar even mee helpen?

Mvg,

Patrick

Als je met dynamische naamgeving gebruikt, dan moet je dat idd niet constant aanpassen, maar dat vraagt wat voorbereidend werk. Maar dan moet je die 200 ranges ook nog aanduiden als onderdeel van die draaitabel. Nog wat voorbereidend werk. Ok als dan de gegevens veranderen past de data in de draaitabel zich aan.

Maar stel je werkt niet met dynamische naamgeving, dan dien telkens wanneer er rijen meer of minder data in dat bereik staat de naamgeving of de referenties van de brondata handmatig aanpassen. Een weinig value-added work naar mijn mening.

Een VBA scriptje gaat al die data onder elkaar zetten en zodoende wordt het makkelijker om daarop een draaitabel te definiëren.

Hoe dat zo'n scriptje er concreet uitziet zal afhangen van de data, en zo van hieruit moeilijk in te schatten.

Maar in pseudo-code wordt dat iets in de trant van:

Code:
for each sheet in sheetselectie
   bepaal datagebied
   kopier datagebied naar totaalblad
next sheet

In principe moet dat niet ingewikkeld zijn, maar als hangt af van de actuele dataopzet.

Hoi. Ik heb even naar je data-opzet gekeken. Je registreert het eigenlijk in een model dat er al een beetje uitziet als een draaitabelrapport.

Ik heb in je bestandje (zie bijlage) een nieuwe opzet (rode tabbladen) gemaakt. Misschien kun je het dan handiger bijhouden en je rapporten met een enkelvoudige draaitabel genereren.

Misschien kun je hier iets mee.

Bijlagen

Finch,

Het datagebied is voor elke sheet hetzelfde nl. van a2 tot z150, maar ik krijg het niet voor mekaar om dat gebied van elke sheet te kopieren naar een nieuw werkblad. Tot 150 is omdat men bijna om de twee dagen iets binnen brengt om in te zetten.Heb je andere tips?

Mvg,

Patrick

Na een paar weekjes er tussen uit te zijn geweest (opname ziekenhuis) heb ik het volgende gedaan. Elke sheet heb ik een naam gegeven, dan heb ik een draai tabel per afdeling gemaakt. Voor 1 afdeling heb ik 4 draaitabellen in elkaar genest en zo ben ik aan mijn eind resultaat gekomen, wel een groet omweg omdat ik het in vba niet klaar kreeg. Kan mijn bestand niet oploaden omdat het zo'n 10 megabyte groot is.

Dank aan degene die mij hebben geholpen.

Mvg,

Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan