hoe gebruik je eigen sjablonen in word 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
heb een document met eigen opmaak opgeslagen als sjabloon... nu wil ik graag weten hoe ik dit sjabloon kan gebruiken voor toekomstige document.. ik heb hem geladen bij invoegtoepassingen, maar als ik nieuw doc begin pakt hij nog de standaard opmaak..waar kan ik hem op de mijne zetten? weet dat je gewoon kan dubbelklikkenop je sjabloon, maar moet ook via word zelf kunnen lijkt me... thanks..

Hallo Allard,

Ik denk dat je hem dan met de naam van het standaard .doc moet opslaan als .dot
Zeker weet ik het niet.

Suc6,
Wim

Als je een document maakt en opslaat als sjabloon (*.dot file), dan komt-ie normaal automatisch bij de andere sjablonen te staan.
Als je in Word een nieuw document wilt aanmaken, krijg je de keuze tussen al de beschikbare sjablonen. De meeste mensen vergeten dit echter en klikken te snel op <OK> waarbij een nieuw document wordt aangemaakt op basis van Normal.dot.
Maar in principe heb je de beschikking over een hele reeks van sjablonen, inclusief degene die je zelf hebt aangemaakt.

Mijn suggesties:
- houd eens een grote opruimactie in je sjablonen. De meeste daarvan zul je nooit gebruiken.
- als je Word opstart, krijg je automatisch een document gebaseerd op Normal.dot. Als je wilt dat alle documenten gebaseerd worden op jouw zelfgemaakt sjabloon, dan dien je het op te slaan als Normal.dot.

Helpt dit?

Als je een sjabloon hebt gemaakt en hem hebt opgeslagen, hoe kun je hem dan in Word selecteren? Als ik word open dan krijg ik vol automatisch al het standaard lege vel voor mij neus. Als ik vervolgens ga naar "openen" > "sjablonen" dan ga ik weer in het orginele sjabloon aan het werk, lijkt me niet de bedoeling (?)

Alvast bedankt voor de reactie! :cool:

(PS, is er ook een mogelijkheid om een sjabloon door te laten springen naar de volgende pagina als info op 1 pagina niet meer past?)

Als je een document maakt en opslaat als sjabloon (*.dot file), dan komt-ie normaal automatisch bij de andere sjablonen te staan.
Als je in Word een nieuw document wilt aanmaken, krijg je de keuze tussen al de beschikbare sjablonen. De meeste mensen vergeten dit echter en klikken te snel op <OK> waarbij een nieuw document wordt aangemaakt op basis van Normal.dot.

Als je Word opstart, krijg je altijd een nieuw leeg document aangemaakt op basis van Normal.dot. Als je wilt dat al je documenten een bepaalde layout hebben (marges, fonts, eventueel een briefhoofd, enz.) dan maak je een dergelijk document aan en sla je dat op als Normal.dot.

Je mag niet Openen>Sjablonen gebruiken om een nieuw doc aan te maken op basis van een welbepaalde sjabloon, maar (sorry, ik heb een E Word) File>New (waarschijnlijk Bestand>Nieuw...) en dan krijg je normaal gezien al je sjablonen te zien.

Mocht er iets onduidelijk zijn, post dan gerust terug! :thumb:

Volgens mij heb ik het nu gevonden.
Start (nouja, dat logo) > Nieuw > Mijn Sjablonen > bestandsnaam > oke en het gaat zover ik kan zien goed :D

Weer een puntje opgelost! :cool:

Weet jij mischien toevallig ook nog of je een template/sjabloon simpel naar een tweede vel door kan laten springen als je eerste pagina vol is?

Volgens mij heb ik het nu gevonden.
Start (nouja, dat logo) > Nieuw > Mijn Sjablonen > bestandsnaam > oke en het gaat zover ik kan zien goed :D

Weer een puntje opgelost! :cool:

Weet jij mischien toevallig ook nog of je een template/sjabloon simpel naar een tweede vel door kan laten springen als je eerste pagina vol is?

Blij dat het eerste probleem opgelost is, dan kunnen we ons nu met je tweede vraag bezig houden.

Ik versta die vraag niet heel goed: als je nl. in eender welk Word document begint te typen en je eerste pagina is vol, dan krijg je automatisch een tweede pagina waarop je lustig verder kunt tikken. Als je een tweede pagina wilt "forceren" (dwz. vooraleer de eerste p vol is naar een tweede gaan), dan raad ik je aan NIET met extra "returns" (of "enters") te werken maar (sorry, ik heb een Engelse Word) via Insert>Page break (waarschijnlijk in het NL: Invoegen>Pagina Einde).
Er is een keyboard combinatie voor dat commando, nl. Control-Enter. Dan krijg je onmiddellijk een nieuwe pagina.

Het geen wat je aangeeft (pagina einde) werkt niet omdat ik in het Word document met "tekstvakken" werk. Ik kreeg de opmaak van het document namelijk niet goed in orde zonder deze tekstvakken.

(brief betreft een factuur met logo+adres gegeven boven aan de pagina en nadere info onder aan de pagina (betreft vaste informatie. In het middenstuk de wisselende informatie dat per klant veranderd (zoals datum, adres, factuurnummer, en werkzaamheden, ed)).

Ach, ach, ach... niet aan gedacht. Ik zou zoiets nooit met tekstvakken doen, die inderdaad over het blad zweven, maar met een Word tabel, die te organiseren is zoals je wilt, met en zonder kaders, enz.

Omdat je met zwevende tekstvakken zit, kun je enkel naar een volgende pagina met behulp van extra returns. En dat lijkt mij echt niet de beste methode.

Als je b.v. boven pagina twee een titeltje zou hebben, kun je uiteraard altijd die paragraaf formatteren als "Page Break Before", via het Format>Paragraph menu.

Laatst bewerkt:
Jammer dat het met tekstvlakken niet werken gaat. Hoe werken die tabellen dan precies? Heb zoiets eerst geprobeerd maar kon het in Word 2007 niet vinden en in oudere Word versies heb ik het idee gekregen dat je met tabellen maar weinig kunt regelen. Mischien weet je een link met informatie over het maken van templates/sjablonen in tabellen?

@Jeannette36 Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken), kortom deze gaat de motteballenbak in

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan