• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische waarden van een andere cel aanpassen bij invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khoneini

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2008
Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik nieuw op dit forum en ik kom meteen al met een vraag namelijk:
Ik zoek een formule waarmee ik de waarden in een cel automatische kan laten bepalen als in een andere cel iets word ingevoer

Voorbeeld:
Stel voor ik zet de volgende tekst in Cel A1: ABC
Dan wil ik dat automatische in Cel C1 de datum van die dag komt
En stel voor ik zet de volgende tekst in Cel A2: DEF
Dan wil ik dat automatische in Cel C2 de datum van die dag komt

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,
Wegens mijn beperkte kennis van Excel kom ik er zelf niet uit en heb al verschillende sites geraadpleegt via Google alleen kan niks vinden gewoon puurweg omdat ik niet weet waarop ik moet zoeken bij google.

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie eruit komen!!

mvg,

Sjors / Khoneini

//EDIT ik gebruik Microsoft Office 2003<Legaal>

Laatst bewerkt:
Welke dag wil je dan in c1 hebben? de dag van vandaag of waar leidt je dat aan af?

Welke dag wil je dan in c1 hebben? de dag van vandaag of waar leidt je dat aan af?

In C1 moet de dag komen wanneer er bij A1 iets is ingevoerd,

Dus stel voor ik voer vandaag in cel A1: ABC in dan moet in cel C1 20-03-2008
en stel voor ik voer morgen in cel A2: DEF in dan moet automatiche in cel C2 21-03-2008 komen

Alvast bedankt voor je snelle reactie!!

Automatisch datum aangeven wanneer waarde is ingevoerd

Ik durf geen uitspraak te doen of dat mogelijk is maar ik denk wel dat dit VBA werk is.
Ik zal nog even voor jou zoeken!

Ik durf geen uitspraak te doen of dat mogelijk is maar ik denk wel dat dit VBA werk is.
Ik zal nog even voor jou zoeken!

Nogmaals bedankt voor je reactie,

Ik zal nog even toelichting geven waarvoor ik het Excel bestand wil gebruiken.
Ik heb een Scanner die je kan aansluiten op de toetsenbord poort van de Computer als ik daarmee een product scan komt het serienummer(streepjescodenummer) automatische in het geselecteerde vak te staan alleen waarvoor ik dat serienummer wil gebruiken is om te achterhalen wanneer het product is ingescant in Excel dus vandaar dat het handig zou zijn als de datum automatische bij elke invoer in het vak ernaast zou komen te staan(C1).

Ik hoop dat je nog een beetje wegwijs kan maken ik ben niet zo ervaren met Visual Basic dus misschien dat je over die optie ook nog wat informatie wilt verstrekken aan mij

In ieder gevaal heel erg bedankt voor je moeite!!!!

Automatisch datum aangeven wanneer waarde wordt ingevoerd

Ik zal even zoeken, en je hoort van mij!

Laatst bewerkt:
Oke dat werkt maar nu merk ik dat ik met nog een probleem zit,

Ik wil dit dus over elke Cel doen dus dat bij elke cel in het document als daar iets word ingevoerd hij automatische op dezelfde regel onder rij C de datum zet maar dus wel op dezelfde regel als de invoer is hier ook nog iets voor?

Of moet ik gewoon bij elke C cel het volgende invoeren:
=ALS(A1<>"";VANDAAG();"")
=ALS(A2<>"";VANDAAG();"")
=ALS(A3<>"";VANDAAG();"")

Dat heb ik namelijk al geprobeerd maar dan krijg ik bij de volgende invoer bij vak A2 de volgende waarde in het vakje C2: 39527
En de invoer van A2 is: 20032951

//EDIT: Vreemd, Ik heb een nieuw document aangemaakt en de volgende formule onder C1 gezet:
=ALS(A1<>"";VANDAAG();"")

En nu werkt die helemaal niet meer

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Dat komt omdat waarschijnlijk de celeigenschappen niet op datum staat.

En daarbij past de formule VANDAAG() of NU() zich automatisch aan als Excel wordt ververst.
Dit betekend dat als je na 10 dagen een nieuwe barcode scant de 1e formule(over A1) dan ook op die dag wordt gesteld!

Dat komt omdat waarschijnlijk de celeigenschappen niet op datum staat.

En daarbij past de formule VANDAAG() of NU() zich automatisch aan als Excel wordt ververst.
Dit betekend dat als je na 10 dagen een nieuwe barcode scant de 1e formule(over A1) dan ook op die dag wordt gesteld!

Ja als ik de Celeigenschap op Datum zet dan werkt die! Nu nog 1 probleem;

Is het dus mogelijk dat als ik bijvoorbeeld onder Rij A iets invoer dat het automatische bij de juiste regel dus erachter bij rij C komt?

Dus stel voor ik voer iets in op A750 dat hij dan automatische de datum op C750 zet zonder dat ik dit gebruik:

=als(A750<>"";vandaag();"")

Of moet ik die formule handmatig aanpassen(van A1 t/m A750) en dan onder elke C cel plakken?

Daar heb je gelijk in.... hij zet altijd de datum van vandaag neer, dus de oorspronkelijke scandatum wordt overschreven. Je zou ervoor kunnen kiezen aan het eind van de dag de lijst als 'waarden' weg te schrijven, maar dat is een extra handeling. Het alternatief zal inderdaad VBA zijn

Daar heb je gelijk in.... hij zet altijd de datum van vandaag neer, dus de oorspronkelijke scandatum wordt overschreven. Je zou ervoor kunnen kiezen aan het eind van de dag de lijst als 'waarden' weg te schrijven, maar dat is een extra handeling. Het alternatief zal inderdaad VBA zijn

Oke ik snap het dus hij koppelt de Datum niet vast aan de Cel en overschrijft alle Datums die ingesteld staan op VANDAAG als er de volgende dag iets word ingesteld,

De enigste optie die dan overblijft is VBA zoals ik dat lees maar ik heb geen flauw idee hoe VBA werkt, Ik heb er ooit eens een simpel script meer geschreven met Visual Basic maar mijn kennis op dat gebied is niet zo groot vandaar dat ik jullie nu raadpleeg

Iemand nog een idee of die mij verder op weg kan helpen of is hetgeen wat ik wil niet mogelijk?

Alvast bedankt!

In VBA zal je zoiets moeten gebruiken (met de juiste code erbij):
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Als je de range dan zet op kolom A, dan gaat de macro lopen zodra er een verandering is in kolom A. Vervolgens kan de macro kijken waar de verandering is, zodat de macro in kolom C van dezelfde rij de datum zet.

Een VBA kenner kwakt de code zo neer, ik ben echter een VBA beginner, dus laat ik de code liever over aan een ander.

Laatst bewerkt:
In VBA zal je zoiets moeten gebruiken (met de juiste code erbij):
Code:
Als je de range dan zet op kolom A, dan gaat de macro lopen zodra er een verandering is in kolom A. Vervolgens kan de macro kijken waar de verandering is, zodat de macro in kolom C van dezelfde rij de datum zet.

Een VBA kenner kwakt de code zo neer, ik ben echter een VBA beginner, dus laat ik de code liever over aan een ander.

Nou laten we hopen dat iemand mij kan uitleggen hoe ik deze code in mijn Excel document kan plaatsen.

Alvast heel erg bedankt!!

Je opent VBA door in excel ALT+F11 te doen..
dan ga je naar "this workbook"
daar plak je de code
Als je de range op kolom A zet dan klopt het.

Je opent VBA door in excel ALT+F11 te doen..
dan ga je naar "this workbook"
daar plak je de code
Als je de range op kolom A zet dan klopt het.

Oke nou heb ik nog een paar vragen
Ik ben inmiddels thuis gearriveerd waar ik Excel 2007 gebruik en heb het volgende:
excel1.jpg

excel 2.jpg

Maar waar kan ik de range op Kolom A zetten? En moet ik uberhaupt nog wel gebruikmaken van =als(A1<>"";vandaag();"") op de C kolommen.

Alvast Bedankt als ik deze info weet moet het lukken(denk ik!)

Het zal zoiets moeten worden:

Code:

If Worksheets("Test").Range("A:A").Value <> "" Then
Target.Offset(0,2).Value = today()
end if
end sub
Let wel, dit zal (denk ik nog) niet werken, zoals reeds gezegd ben ik een beginnend VBA-er. Het makkelijkst is om even te wachten tot een handiger VBA-er langskomt, of om zelf op onderzoek uit te gaan met zoeken/F1.

In de code achter de sheet (dus niet in ThisWorkbook) waar je die automatische datumaanvulling wenst zet je deze code:

Code:
If Target.Column = 1 And Len(Target.Value) > 0 Then
    Target.Offset(, 2) = Date
End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan