Nikon of Canon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robfubar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 apr 2008
Hee!! iedereen die dit leest, misschien kan kan een van julie mij een doorslaggevende tip geven over mijn eerste koop van een DLSR. Alleen net zoals bij de meeste mensen heb ik ook een paar kritische voorkeuren/eisen voor een camera.
Ik vertrek spoedig voor een bepaalde tijd naar africa om daar vluchtelingen werk te doen en aangezien africa een prachtig land is zou graag een geschikte camera er voor willen aanschaffen. Ben al de hele dag sites aan het afspeuren en eigenlijk vind ik het om een keuze te maken alleen maar moeilijker worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar NIKON en CANON, deze hebben net een nieuw product op de markt gebracht ( vanwegen mijn onervarenheid en de prijsklasse en de reclames door het hele land:rolleyes:trekken deze camera's mij aan) ik zat zelf te twijfelen tussen de D60 en EOS 450, misschien moet ik niet gelijk voor de nieuwe dure merken gaan maar de tweedehand sites bieden nog steeds dure camera's aan naar mijn wensen, met als bijkomend voordeel dat je met een nieuwe ook weer een tijd voort kan.

1. Hoe benodigd is Live View (de D60 heeft dit niet)
2. De stof reductie functies zijn een must welke heeft de beste en welke kan het best tegen een stootje.
3. Het gebruiksgemak wie weet daar meer over.
Er zijn natuurlijk nog een hoop vragen (en nog veel meer antwoorden) eigenlijk moet ik ze een keer in de hand hebben gehad, maar misschien raad een van julie me wel een hele ander camera aan.
Alvast bedankt voor het lezen van al deze tekst, hoop dat iemand wat meer voor me weet.

Greetzzz rob:thumb:

ik ben zeer tevreden met mijn nikon D60.
en bij een kennis die deze ook heb is die een keer gevallen van tafel en totaal niets aan,
het toestel wel was zijn lose 120mm lens kaduk deze kon er duidelijk niet tegen.

Dat is wel echt een goed onderbouwd argument hè. :rolleyes:

Mijn wedervraag aan TS is:
Waarom een spiegel reflex?
Ben je van plan meerder lenzen te gaan gebruiken?
Misschien is een semi-spiegelreflex nog een overweging waard (mooi voorbeeld is de Sony Cybershot DSC H3). Voordeel daarvan is dat je geen lenzen hoeft te verwisselen. Misschien wel zo gemakkelijk in donker Afrika? ;)

In ieder geval is de keuze zo enorm dat het er niet gemakkelijker op wordt.
Advies vragen in winkel scheelt een hoop, daar kun je de camera ook voelen (niet onbelangrijk).
En tot slot deze website.

Voor jouw situatie zou ik geen wisselbare objectieven aanraden ivm stof en zand. Daarbij - als je niet telkens alles meesleept, wat is dan het nut van wisselbare lenzen?

Er zijn genoeg camera's met een mooi bereik in een vaste zoomlens die prachtige resultaten neerzetten.
De vraag of je zonder live-view kan, is deels persoonlijk: ik mis het geen seconde op mijn EOS350D, en betwijfel of die wel bruikbaar is in felle lichtsituaties zoals in Afrika nu eenmaal vaak voorkomen. Aan de andere kant heb ik nog steeds veel plezier van een oudje, de Canon G1 die een kantelbaar display heeft, en waarmee je juist verrassende standpunten kan innemen dankzij het scharnierende display.

PS Belangrijker dan je keuze die je maakt is of je je spullen voldoende onder de knie krijgt, anders kunnen zelfs deze topmerken je nog een teleurstelling bezorgen.
Een collega van me liet foto's zien van zijn trip naar Kenya en het meeste was helaas te flets en kleurloos doordat de camera alles een tikkeltje overbelichtte door de snoeiharde contrasten die je overdag aantreft.
Wat in jouw geval nog een punt van aandacht is: de accu's. Sommige modellen kunnen ook met AA batterijen overweg die je overal kan verkrijgen, anderen alleen met hun speciale accu's.

Laatst bewerkt:
:) welkom bij de slr-isten!
Je geeft het zelf al aan: je moet ze eens in de hand nemen. Ik zelf heb dat indertijd ok gedaan, en kwam het beste uit met Nikon. Voor hetzelfde geld zijn jou handen anders krom dan die van mij en ben je beter af met Canon. Life-view is een zeer misbaar iets, stofverwijdering zal zeer nuttig blijken. Persoonlijk vind ik de D60 wat min-bedeeld, maar voor een nieuweling is dat een probleem met minder belang (hij kan niet uit de voeten met af-d objectieven, want geen eigen scherpstel-motortje). Wat wel belangrijk is, en daar moet je goed op letten: Het blikveld in de zoeker Veel DSLR's hebben een heel klein beeldje met een zg "tunneleffect", en dat werkt niet echt prettig. In de hand nemen dus en goed vergelijken hoe het zoekerbeeld werkt, ZEKER als je een bril hebt of (wat niet onmogelijk lijkt in Afrika), een zonnebril!
Ik kan me, in tegenstelling toot een van de anderen wel voorstellen dat je verwisselbare lenzen wilt, want in Afrika loop je (niet letterlijk, hopelijk) tegen van alles aan, en soms kom je er beter niet te dicht bij, en een beetje telelens is dan nooit weg. Het verhaal over de stroomvoorziening is wel weer relevant, zorg voor TWEE accu's in geval van de Nikon of Canon. Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan