xp boot vanaf verkeerde hd waar geen windows op zit!

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander the man

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2007
als ik probeert te booten op een computer waar xp op geinstalleerd is geeft hij een error van hal.dll mist logisch want hij kijkt naar schijf C: waar niet eens xp op staat! maar windows xp staat op schijf E:....... als ik tijdens het opstarten op esc druk (boot menu) en dan op de anderen hd klik dan krijg ik een optie scherm tussen 2 windows xp versie dus ik kies degene die ik laatst heb geinstalleerd boot en werkt perfect bij die anderen krijg ik dus die error van hal.dll die niet bestaat dus hoe zorg ik ervoor dat de slechte xp die er neit opstart uit de boot wordt gehaald+dat hij standaard die anderen opstart.

Als je standaard de 'goede' XP versie wilt laten opstarten doe dan het volgende:

Je moet het boot.ini-bestand wijzigen

Ga naar Start en klik op Uitvoeren
Vul daar het volgende commando in: “sysdm.cpl” (zonder aanhalingstekens)
Kies voor het tabblad Geavanceerd
Druk op de knop Instellingen onder het kopje ‘Opstart- en herstelinstellingen’

De eenvoudigste methode is om het vinkje voor “Lijst met besturingssystemen .. seconden weergeven” uit te vinken, en twee keer op Ok te klikken. Zo zet je dual boot loader uit.

Maar Windows XP Professional is niet uit de boot loader verwijderd als jet het wel weer wilt laten weergeven. Wil je het uit de lijst verwijderd hebben, doe dan onderstaande:

Druk op de knop Bewerken (ga verder vanuit de vorige actie)

In een tekstdocument zie je de inhoud van het boot.ini-bestand, dat er waarschijnlijk in dit geval zo uit ziet:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect >Bij deze twee moet je de goede eruit verwijderen! (Degene die je weg wil hebben).
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows XP Professional" /fastdetect >Bij deze twee moet je de goede eruit verwijderen! (Degene die je weg wil hebben).

Dit bestand moet je aanpassen zodat je dit overhoudt:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect

Sla het bestand op en klik twee keer op OK

Je kunt je pc herstarten om te controleren of het goed werkt.

Laat even weten of het gelukt is:thumb:

Laatst bewerkt:
raar.... de juiste windows staat al als standaard geselecteerd maar hij start niet op.....

en btw: ik ben bang dat als ik die anderen selecteer om te testen dat hij dan helemaal niet meer opstart (vertel ik uit meermalig ervaring)

raar.... de juiste windows staat al als standaard geselecteerd maar hij start niet op.....

en btw: ik ben bang dat als ik die anderen selecteer om te testen dat hij dan helemaal niet meer opstart (vertel ik uit meermalig ervaring)
Dus je krijgt gewoon een dualboot scherm te zien waarin je moet kiezen?

nee ik krijg als ik normaal opstart een error te zien met: kan <systeem map>windows/hal.dll niet vinden

het [......]

dat krijg ik normaal ^^ als ik de windows cd er in stop en dan opstart zegt hij zo druk op een toets om vanaf de cd optestarten als ik dan op NIKS druk en de 20 sec voorbij zijn start hij wel normaal op EN als ik tijdens opstarten op esc druk (boot menu) en dan de juiste hardeschijf selecteerd DAN krijg ik een dualboot screen dan druk ik op de juiste en dan start hij op.

Kan ik je niet verder helpen, helaas.
Hoop voor je dat het je het opgelost krijgt.
Succes!:thumb:

In de BIOS de opstartvolgorde aanpassen, zodat de schijf waar wél Windows op staat wordt gestart vóór de andere harde schijven.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan