Probleem met m'n Gaming PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

DavyE

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2008
Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend mijn zelf-samengestelde gaming pc van tussen de 1500-2000 ontvangen. Deze was geassembleerd. Bij het opstarten voor de eerste keer begon ik met het installeren van Windows Vista. Net voordat de installatie compleet was kreeg ik een blauw stop-scherm en startte de pc vanzelf opnieuw op. Bij het opnieuw opstarten kreeg ik de melding dat Windows niet volledig geïnstalleerd was en dus opnieuw moest beginnen. Dit deed ik dan ook en ik kreeg opnieuw dit probleem. Uiteindelijk heb ik het misschien een 3-tal keer geprobeerd, maar steeds blauwe stop-schermen. Voorbeelden van meldingen in zo'n blauwe stop-schermen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en 0x0000007E ...
Daarna heb ik eens één van de 2 geheugenmodules uitgehaald en weer van nul herbegonnen. Windows installeerde probleemloos, ik kon de pc probleemsloos heropstarten, en ik kon vlot werken. Dan heb ik die 2de geheugenmodule er weer bijgeplaatst en ofwel start m'n PC wel op maar gaat alles wat pover/traagjes, ofwel start hij maar half op en krijg ik weer diverse blauwe stop-schermen met meldingen zoals IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL of 0x0000007E en "to prevent damage" enz...

Mijn vermoeden is dus dat het probleem bij zo'n geheugenmodule ligt. Is dit mogelijk? (Na het zoeken op Google en dit forum vind ik meer mensen die zo'n blauwe stop-schermen kregen wegens gebreken in de geheugenmodules.) Ik probeer morgen nog even dat 2de geheugenmodule in de plaats van het 1ste te plaatsen. Dan zie ik meteen of de problemen weer opkomen.

Ook, als ik in Windows ben is alles goed, maar eenmaal ik de meegeleverde moederbord-drivers installeer krijg ik echt wel rare neveneffecten. Bijvoorbeeld:

- Zo kon ik mijn Lite-On DH-20A1S-18C nog wel openen en sluiten, maar Windows herkende deze niet meer. Zelfs het stuurprogramma kon Windows niet meer bijwerken.

- Linksonder krijg ik een icoontje "Hardware veilig verwijderen". Windows duidt aan dat hij hiermee de interne hardeschijf bedoeld, maar hoe kan hij die dan willen verwijderen? De hardeschijf lijkt nochtans toch goed aangesloten te zijn.

Nu en dan krijg ik een rood lampje bij de bovenste grafische kaart, maar in Windows apparaatbeheer lijken beide grafische kaarten correct te werken en de Nvidia-instellingen werken ook nog perfect. Na een tijdje verloor ik zelfs de grafische interface van Windows Vista en leek het meer op Windows 95-98. Ik dacht dat het misschien de koeler zou kunnen zijn, maar de kaart voelde niet warmer aan dan de andere. Ook heb ik nog geen rood lamje gezien zolang ik geen moederbord-drivers installeer en zolang die 2de geheugenmodule niet aangesloten is. Kan ik eigenlijk ergens nagaan waarom het rode lampje brandt?

Mijn vermoeden is dus dat het grootste probleem te wijten is aan die geheugenmodule(s). De rest zou mogelijk op te lossen zijn met correcte drivers. Kan dit?

Hopelijk kan iemand van jullie mij raad geven. Ik weet "Google is your friend", maar dit heb ik reeds geprobeerd en het is nogal moeilijk om te achterhalen waar ik precies op moet zoeken. En als ik toch op wat zoek zoals die blauwe stop-schermmeldingen krijg ik haast alleen info van 4-5 jaar geleden of meer.

Als volgt mijn samenstelling:

Thermaltake VA8000BWS, Armor + Window, Zwart

Asus Striker II Formula ,Retail

Intel Core 2 Duo,Boxed, E8400, Socket 775

Zerotherm BTF90

2x Asus EN9800GTX/HTDP/512M/A,512MB, GDDR3, PCI Express x16

Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit,BOX, Nederlands

Lite-On DH-20A1S-18C

Tagan TG800-U33 ,800Watt, Retail

G.Skill F2-8500CL5D-4GBPK,4096MB, 1066MHz, DDR2, PC8500, 2x

Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB

Probeer eens memtest te draaien!!!
1 dag lang!
Offtopic : en het is zeker een snelle pc :o ik wil die ook :)

Laatst bewerkt:
ja, even memtoest doen. Die ene geheugenmodule zal waarschijnlijk kapot zijn, kan je over het algemeen snel zien aan onregelmatigheden in bijvoorbeeld klokfrequentie

Laatst bewerkt:
Bedankt, en dat vermoedde ik al, maar ik wou toch eerst even checken.

Als jullie mijn samenstelling overlopen, zien jullie dan enige conflicten?

En wat moet ik dan doen ivm die drivers? Als ik die installeer krijg ik eerder vermeldde neveneffecten (zoals m'n hardeschijf als externe apparatuur aanzien en dvd-brander niet meer herkennen enzo).

Het enige wat ik hier aan toe kan voegen is dat Asus' moederborden nog wel is moeilijk doen met geheugen.

Dus je bedoeld dat het misschien eerder het mobo is en niet meteen het geheugen? Want als ik het terugsteer als RMA dan hoop ik wel dat het inderdaad defect zal zijn, anders moet ik nog es de kosten betalen :(.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en 0x0000007E ...

Wordt er toevallig ook een bestandsnaam vermeld?

- Linksonder krijg ik een icoontje "Hardware veilig verwijderen". Windows duidt aan dat hij hiermee de interne hardeschijf bedoeld, maar hoe kan hij die dan willen verwijderen? De hardeschijf lijkt nochtans toch goed aangesloten te zijn.

SATA schijf? Die zal wel hot pluggable zijn. zie bijlage

Bijlagen

• veilig.JPG
    veilig.JPG
    11,1 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Wordt er toevallig ook een bestandsnaam vermeld?

Neen, heb nergens bestandsnamen staan op zo'n blauwe stop-schermen. Nog meer vermoeden dat het m'n geheugenmodule(s) is/zijn?

SATA schijf? Die zal wel hot pluggable zijn. zie bijlage

Dus voor SATA schijven is het normaal dat je de melding krijgt dat je die hardware veilig kan verwijderen?

Dan heb ik nog enkel 2 probleempjes/vragen:

- Wat moet ik doen als ik mobo drivers installeer en hij de dvd-brander weer niet meer herkent?

- Hoe kan ik bij een rood lampje op de 9800GTX kaart nagaan wat het probleem is? Het is handig dat je ziet dat er iets mankeert, maar je moet toch ook wel kunnen weten wat precies?

meschien is het handig als je met het hele systeem terug gaat en ze uitlegt wat jou problemen zijn
want zo te zien is er iets goed fout :confused:

Daar had ik al nachtmerries voor, ik hoopt dat dit niet hoefde te gebeuren. Ik woon namelijk in België en heb het in Nederland besteld, dus niet dat ik zomaar even tussenin heen en weer zou rijden. En het opsturen wordt alweer een serieuze karwei, en dan nog het risico lopen dat ze niets vinden en de volledige kosten moeten betalen voor het testen van hele systeem.

Ik zal vanavond alles nog eens goed checken, vooral ook dat geheugen. Als ik echt niets anders van problemen vind zal ik gewoon dat geheugen terugsturen, want volgens mij is dat toch al zeker iets dat stuk is.

Ik installeer dan ook eens de nieuwste drivers voor alles en hopelijk is het allemaal opgelost.

Maar heb je memtest al gedraait ???
brand Memtest.
Doe de pc uit
zet module 2 (Geheugen) er weer in.
start op van CD Memtest (zet DVD speler/brander als first boot Device in Bios)
en draai memtest !!!!
dan weet je het ook zeker .
en met die andere problemen kan ik je niet helpen !

aaarghh.. echt *** is dat he.. je koopt een nieuwe computer, besteed zoveel uit, en dan gelijk alle ellende van de wereld !!

aaarghh.. echt *** is dat he.. je koopt een nieuwe computer, besteed zoveel uit, en dan gelijk alle ellende van de wereld !!

Zeg dat wel. Ik bestel al zo weinig via internet omdat ik dat niet zo betrouw, en als ik het dan toch doe loop ik tegen de lamp. Mensen die haast dagelijks via internet bestellen komen het dan weer bijna niet tegen. :(

Maar heb je memtest al gedraait ???
brand Memtest.
Doe de pc uit
zet module 2 (Geheugen) er weer in.
start op van CD Memtest (zet DVD speler/brander als first boot Device in Bios)
en draai memtest !!!!
dan weet je het ook zeker .
en met die andere problemen kan ik je niet helpen !

Ik heb nog geen Memtest gedraait, ik ben namelijk nog niet thuis geweest sinds zondag (bij mijn vriendin gebleven). Als ik naar die www.memtest86.com site ga zie ik dat je moet betalen daarvoor, klopt dat? Of ga ik naar Free downloads? Ik weet alleen niet wat ik daar exact nodig heb. (ben echt wel amateur op vlak van die dingen.) :confused:

Ik heb nog geen Memtest gedraait, ik ben namelijk nog niet thuis geweest sinds zondag (bij mijn vriendin gebleven). Als ik naar die www.memtest86.com site ga zie ik dat je moet betalen daarvoor, klopt dat? Of ga ik naar Free downloads? Ik weet alleen niet wat ik daar exact nodig heb. (ben echt wel amateur op vlak van die dingen.) :confused:

Ik zou zeggen : Blijf bij je vriendin :D:D
Met die pc thuis heb je toch alleen ellende

Ga naar Free Downloads en kies voor ISO images suitable for creating a bootable Memtest86 CD-ROM. De iso downloaden, branden op cd en dan vanaf die cd opstarten

Er is geen probleem met het geheugen, en ik ben gisteren tot de echte oorzaak gekomen.

Windows was opgestart en ik wou even een cd laden, dus ik doe de DVD-Brander open en krijg meteen een blauw stop-scherm. PC start weer op, de DVD-Brander gaat dicht en weer krijg ik een blauw stop-scherm. Ik sluit weer af, koppel de DVD-Brander af en start zeker 10 keer Windows op zonder enige problemen. Daarna sluit ik weer de DVD-Brander aan en al bij de eerste keer krijg ik weer een blauw stop-scherm. Zeker 1 op de 3 keer krijg ik een blauw stop-scherm bij het opstarten.

Het kabeltje van de DVD-Brander heb ik eens verwisseld met die van de hardeschijf, en deze werkte prima, dus het is zeker het kabeltje niet. Ik ben er dus van overtuigd dat het de DVD-Brander is die voor problemen zorgt, maar nu weet ik niet zeker waar het probleem ontstaat. Is het de DVD-Brander die niet correct werkt, of is het een compatibiliteitsprobleem met m'n andere hardware? Ik kan moeilijk de DVD-Brander opsturen als defect als deze op zich prima werkt. Ik kan voor een nieuwe kiezen, maar kan evengoed weer hetzelfde ervaren met een ander type.

Ik heb ook al eens op de Lite On website gezocht naar een update van de driver, maar deze was dezelfde versie als wat al geïnstalleerd was, en zelfs al heb ik die toch nog even geïnstalleerd om zeker te zijn, het blauwe stop-scherm was er nog steeds bij het heropstarten.

Kan iemand mij zeggen als er een manier is om na te gaan of deze DVD-Brander compatibel is met mijn andere hardware, of wat ik het beste kan doen in deze situatie? Stuur ik hem op als defect, of stuur ik hem op en vraag ik een andere?

Je hebt niet toevallig de mogelijkheid om even te testen met een andere dvd speler, uit een andere pc of even lenen van iemand.
Dan weet je direct een stuk meer!

Ik heb nog m'n vorige pc, maar dat zijn nog heel andere aansluitingen (IDE?). Anders heb ik helaas geen neen. Maar wel een goed idee, ik kijk toch nog ff rond of ik niemand ken waarvan ik die eens kan lenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan