PC valt uit en herstart zichzelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lastfm

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Ik heb sinds een paar weken (misschien is het intussen al maanden) dat m'n PC heel willekeurig uitvalt. Soms gebeurt er een week niks, dan valt hij 5x op een dag uit en herstart dan weer. Zonder blauw scherm, ik krijg wel bij het opstarten de melding dat er een ernstige fout heeft plaatsgevonden. Deze fout naar windows doorgestuurd, en word er gemeld dat ik last heb van een device driver/hardware fout.

Na wat op het internet rondgezocht te hebben, heb ik op goed geluk maar nieuw RAM gekocht, het leek even (1 of 2 weken) geholpen te hebben, maar daarna was het wéér raak.

Toen maar m'n PC opnieuw geinstalleerd, eigenlijk niet logisch met een hardware fout, maar toch. Hielp weer een weekje. Gister was het alleen weer raak, en vandaag is hij al 3x uitgevallen en herstart.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
(voeding al getest, is het niet)

Mijn systeem:
Dell Dimension 5000
Intel P4 3.20 Ghz
2048 MB DDR2 533Mhz
Geforce 6800 256MB
160GB Seagate SATA HD
DVDR/W (Philips)
DVDROM

Laatst bewerkt:
Tsja,

Dat kan zo in eerste instantie meerdere oorzaken hebben.
Even een paar vragen:

- zijn alle drivers voor je hardware up-to-date?
- al eens gekeken naar de temperaturen van je hardware

Tsja,

Dat kan zo in eerste instantie meerdere oorzaken hebben.
Even een paar vragen:

- zijn alle drivers voor je hardware up-to-date?
- al eens gekeken naar de temperaturen van je hardware

Alle drivers zijn up to date. (van chipset tot videokaart etc.)
En temp van GPU is 50
HD is 40
Kan die van de rest niet meten.

Wat ik vooral vreemd vind is dat m'n PC soms een week goed werkt, en dan weer problemen geeft.

GPU 50 graden is niks mis mee.

Maar dan de processor?? Ook in de bios geen temperatuur te vinden? Al eens gekeken of het koelblok van de processor, dus ONDER de fan, niet helemaal dicht zit van het stof en vuil?
Dat is echt heel erg vaak zo!

Schakel opnieuw opstarten eens uit en bij een volgend BSOD, kopieer de fout en post 'm hier.

GPU 50 graden is niks mis mee.

Maar dan de processor?? Ook in de bios geen temperatuur te vinden? Al eens gekeken of het koelblok van de processor, dus ONDER de fan, niet helemaal dicht zit van het stof en vuil?
Dat is echt heel erg vaak zo!

Nee in Dell's Bios kan je geen temperatuur vinden, koelblok heb ik al gecheckt, en schoongemaakt.

Schakel opnieuw opstarten eens uit en bij een volgend BSOD, kopieer de fout en post 'm hier.

Dat staat al uit, en dat is juist het stomme, krijg geen BSOD, computer valt gewoon uit (lees m'n beginpost maar) uit logboek haal ik deze fout

Foutcode; 1000007f, parameter1: 00000008, parameter2: 80042000, parameter3: 00000000, parameter4: 00000000.

Ondertussen is PC weer twee keer uitgevallen.

Je zou dan ook eens heel voorzichtig (naast warmte problemen) aan een voedings(spannings) probleem kunnen gaan denken. Kun je nergens een tijdelijke PSU ritselen?

Probeer vooral ook tussen de uitvallen door memtest en een hdd test progje te draaien. Wie weet. (Alleen, met nieuw geheugen hm, dat zou niet moeten kunnen, zeker niet omdat het oude het ook al deed)

Laatst bewerkt:
Je zou dan ook eens heel voorzichtig (naast warmte problemen) aan een voedings(spannings) probleem kunnen gaan denken. Kun je nergens een tijdelijke PSU ritselen?

Probeer vooral ook tussen de uitvallen door memtest en een hdd test progje te draaien. Wie weet. (Alleen, met nieuw geheugen hm, dat zou niet moeten kunnen, zeker niet omdat het oude het ook al deed)

Geheugen is het inderdaad niet, kan gewoon niet. Ik test nu nog een x m'n HDD, en PSU voor dell dimension 5000 is lastig te vinden..

Heeft Dell dan zulke bijzondere PSU's, 't gaat toch dacht ik meer om het aantal stekkertjes en kabeltjes?

Heeft Dell dan zulke bijzondere PSU's, 't gaat toch dacht ik meer om het aantal stekkertjes en kabeltjes?

Ja Dell heeft bijzonder PSU's, bepaalde stekkers zijn niet universeel.
Vooral de grote stekker naar het moederbord niet..

(Ik word er echt helemaal gek van, aangezien je niet even iets kan gaan zitten tikken, omdat elk moment je systeem kan herstarten)

Hm, dan wordt wederom mijn antipathie tegen Dell hardware v.w.b. vervanging / compatibiliteit bevestigd.

Vaak heeft Dell wat afwijkends in de PC, maar of ook de aansluitng van de voeding op het moederbord anders is bij dit model????

Wij hebben op school ruim 400 Dell PC's staan en bij allemaal past er een "normale" ATX voeding in.

Kun je geen foto plaatsen??

Als de Dell-knuppels ook een merkmobo hebben mogen modificeren van de oorspronkelijke fabrikant, dan is wellicht alles mogelijk.

Hoi,

Mijn broer heeft het zelfde probleem. Het heeft misschien niets te maken met jouw probleem maar bij m'n broer blijft af en toe de resetknop hangen (heel vreemd). Hier kwamen we achter toen we een nieuw systeem gingen inbouwen.. zoeken joh pffff We dachten aan alles, geheugen, mobo, processor maar nee. Gewoon de resetknop:o

Misschien heb je er wat aan, succes!

Hoi,

Mijn broer heeft het zelfde probleem. Het heeft misschien niets te maken met jouw probleem maar bij m'n broer blijft af en toe de resetknop hangen (heel vreemd). Hier kwamen we achter toen we een nieuw systeem gingen inbouwen.. zoeken joh pffff We dachten aan alles, geheugen, mobo, processor maar nee. Gewoon de resetknop:o

Misschien heb je er wat aan, succes!

Enig idee hoe je dat probleem met resetknop op kan lossen dan?
Heeft hij ook een Dell?

Ik heb nog even rond gesnuffeld en zo te lezen zit er in die Dell een voeding met de type-aanduiding: Model: N305P-00

Hier te koop op Ebay voor heel weinig centjes: http://cgi.ebay.com/Dell-Optiplex-3...oryZ3670QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Leuk gevonden, maar diegene verzend alleen naar USA en CA.
Er staat bij die voeding idd ATX, maar is dat dan gewone ATX?

Laatst bewerkt:
Enig idee hoe je dat probleem met resetknop op kan lossen dan?
Heeft hij ook een Dell?

Nee hij heeft geen Dell maar een zelfbouw systeem. Ik meen dat ie gaat proberen om de reset los te koppelen van het moederbord (connector loshalen). Ik weet niet of dat ie dat al gedaan heeft.
Let wel! Dat dit zich voordoet is wel héél zeldzaam, maar het kan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Draaien de fans wel? Zo nee; zijn de PWR_ON en RESET connectors correct aangesloten? Check de handleiding van het moederbord. Anders is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord kapot. Ook kan dit door een hangende reset-knop komen, maar dat komt weinig voor.

Bron:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

Nee hij heeft geen Dell maar een zelfbouw systeem. Ik meen dat ie gaat proberen om de reset los te koppelen van het moederbord (connector loshalen). Ik weet niet of dat ie dat al gedaan heeft.
Let wel! Dat dit zich voordoet is wel héél zeldzaam, maar het kan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Draaien de fans wel? Zo nee; zijn de PWR_ON en RESET connectors correct aangesloten? Check de handleiding van het moederbord. Anders is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord kapot. Ook kan dit door een hangende reset-knop komen, maar dat komt weinig voor.

Bron:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

Fans draaien nog. Connectors ook goed aangesloten, voeding of moederbord kan ik moeilijk even testen met mijn NIET universele DELL. :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan