Merkt hij het verschil?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Buzza
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzza

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2004
Merkbaar verschil in prestaties?

Beste,

Ik ben voor mijn vader aan het overwegen een goedkope laptop aan te schaffen. Alleen zit ik te twijfelen tussen een laptop van ca. 335 euro (http://www.azerty.nl/1-156-69222/esprimo-mobile-v5535.html) en een duurdere van ~500 euro (http://www.completer.nl/pages/page.aspx?c=configuratiedetail&cnf=98)

Momenteel gebruikt hij een desktop met een oude Pentium 4 2,0 processor en 1GB DDR1 geheugen, welke hij gebruikt voor simpele bezigheden als browsen op het internet en tekstverwerken.

Mijn vraag is dus, zullen de algemene prestaties merkbaar lager zijn als hij van zijn oude desktop naar een goedkopere laptop gaat, of is het een verbetering vergeleken met de desktop, o.a vanwege het feit dat deze DDR1 geheugen heeft?

Alvast bedankt voor jullie input!:thumb:

PS. De prestaties van de goedkopere laptop vergeleken met de duurdere zullen vast wel minder zijn, maar dit is niet van belang zolang deze op hetzelfde niveau of beter presteert dan de desktop.

Laatst bewerkt:
Misschien is het een open deur intrappen, maar waarom een nieuwe laptop? Voor wat jouw vader ermee doet voldoet zijn huidige laptop toch uitstekend?

Het enige wat je over de laptops meldt is de CPU snelheid en de hoeveelheid geheugen, als dit de enige belangrijke zaken zijn is mijn mening, de Intel machine, waarbij ik dan een extra module van 1GB in zou plaatsen, zo duur is geheugen op dit moment niet.

Misschien is het een open deur intrappen, maar waarom een nieuwe laptop? Voor wat jouw vader ermee doet voldoet zijn huidige laptop toch uitstekend?

Het enige wat je over de laptops meldt is de CPU snelheid en de hoeveelheid geheugen, als dit de enige belangrijke zaken zijn is mijn mening, de Intel machine, waarbij ik dan een extra module van 1GB in zou plaatsen, zo duur is geheugen op dit moment niet.

Momenteel heeft hij een desktop, en geen laptop, zoals vermeld staat in de OP :)

Ik zal de OP even een edit geven zodat er wat meer specificaties in staan.

Laatst bewerkt:
Ah, je hebt gelijk, ik ging er van uit dat 'een nieuwe laptop' ter vervanging van een oude zou zijn.. Mijn voorkeur voor de Intel blijft, maar dat is van oudsher toch mijn favoriet...

De goedkope laptop zal altijd beter presteren als de oude desktop,zeker als papa alleen doet wat je beschreef in je vraag.

Als ik op de eerste link klik kom ik uit op een laptop van 450, wellicht hebben ze de site veranderd?

De laptop van Asus is per definitie een goede keus. Heb al meerdere laptops van Asus gehad, zeer tevreden over. Enige nadeel (vind ik) is het Glare-type scherm. Dit is erg mooi als je foto's of video wil bekijken in een relatief donkere ruimte, maar zit je met je rug naar bijvoorbeeld een raam of een TL-bak, dan zie je alleen jezelf in een soort spiegel. Overigens zijn veel laptops van nu uitgerust met een dergelijk scherm

Als ik op de eerste link klik kom ik uit op een laptop van 450, wellicht hebben ze de site veranderd?

De laptop van Asus is per definitie een goede keus. Heb al meerdere laptops van Asus gehad, zeer tevreden over. Enige nadeel (vind ik) is het Glare-type scherm. Dit is erg mooi als je foto's of video wil bekijken in een relatief donkere ruimte, maar zit je met je rug naar bijvoorbeeld een raam of een TL-bak, dan zie je alleen jezelf in een soort spiegel. Overigens zijn veel laptops van nu uitgerust met een dergelijk scherm

Dat is vreemd, er staat voor mij nog steeds de laptop van 333,34 op de eerste link. Wellicht klikte je toch per ongeluk op de tweede link? Deze is namelijk 449.

En ja, inderdaad..het glare-type scherm kan best vervelend zijn, ik heb er met mij laptop ook last van.

Iedereen bedankt voor jullie input dusver:thumb:

Laatst bewerkt:
Hou er zeker rekening mee dat die laptop van 333,- euro niet echt soepel zal lopen!

Er is Vista Business op geinstalleerd met maar 1gb intern geheugen. Van dat geheugen wordt ook nog eens een (behoorlijk) deel gebruikt voor de grafische onboard-chip, zodat er voor Vista en de uit te voeren programma's bar weinig geheugen over blijft om soepel te kunnen werken!

De Asus uit de 2e link heeft wat geheugen betreft hetzelfde euvel. Daarnaast staat daar Vista Basic op, een wel heel karig besturings-programma.

EDIT:

De laptop uit deze link heb je wat meer aan, ook met Vista Basic maar WEL 2gb intern geheugen voor 449,- euro
http://www.completer.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=21063

Laatst bewerkt:
Hou er zeker rekening mee dat die laptop van 333,- euro niet echt soepel zal lopen!

Er is Vista Business op geinstalleerd met maar 1gb intern geheugen. Van dat geheugen wordt ook nog eens een (behoorlijk) deel gebruikt voor de grafische onboard-chip, zodat er voor Vista en de uit te voeren programma's bar weinig geheugen over blijft om soepel te kunnen werken!

De Asus uit de 2e link heeft wat geheugen betreft hetzelfde euvel. Daarnaast staat daar Vista Basic op, een wel heel karig besturings-programma.

EDIT:

De laptop uit deze link heb je wat meer aan, ook met Vista Basic maar WEL 2gb intern geheugen voor 449,- euro
http://www.completer.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=21063

Wanneer ik een laptop aanschaf ben ik inderdaad van plan om er een extra gig geheugen bij te prikken, en XP overheen te gooien :)

Ja, ik verkies XP ook verreweg boven Vista. Maar let daar wel mee op: 'even XP per overheen gooien' kan problemen geven voor je drivers. De fabrikant gaat namelijk uit van Vista en zal dus voor de vaak nieuw ontwikkelde hardware (chipset, (W)LAN kaarten, videokaart etc.) alleen Vista drivers meeleveren. Het wordt dan zoeken naar de juiste driver, mits ze er al zijn natuurlijk. Beter zou zijn om een laptop te kopen waar XP op meegeleverd kan worden, maar deze beginnen schaars te raken, zeker in de prijsklasse waar jij in zoekt. Een goede optie hiervoor zou Dell zijn, zij geven je per definitie de keus en hun systemen zijn ook niet al te duur. Succes ermee.

Het lijkt erop dat er een foutje stond op de Azerty website, sinds de prijs nu met meer dan 100 euro omhoog is gegaan voor exact dezelfde laptop.

Jammer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan