SQL datetime

Status
Niet open voor verdere reacties.

express

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2006
Hallo,
ik weet niet direct waar ik dit topic moet zetten, hier of bij SQL/MYSQL, maar het lijkt me eerder hier, dus:

Ik werk met en MSSQL database. In een tabel staat een datum opgeslagen: "17/05/2008 15:14:39".
Maar als ik deze laad en in een Query plaats om hem in een andere tabel te plaatsen, wilt php/sql het als volgt doen: "May/17/2008 3:14PM".

Hoe komt dit, of nog beter, hoe kan ik dit oplossen?

moet moet ik gewoon werken met een vrachar velden, in plaats van datetime velden?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
gebruik inderdaad gewoon een varchar veld en zet daar de tijd in met behulp van de time() functie, en haal de tijd er weer uit en sorteer het zoals je wilt met behulp van de date() functie.

succes :thumb:

Hey, heb hier eventjes met geëxperimenteerd en opgezocht en time(); geeft dus het aantal seconden weer sinds January 1 1970 00:00:00 GMT.
Om het in volgorde op datum te zetten moet ik ze dus gewoon ordenen van klein naar groot. Ook wel handig. Ook fantastisch eraan vind ik dat het is om te zetten naar de datum (manier van datum) dat je zelf wilt.

Bedankt, dit wist ik nog niet.

inderdaad, int() is *iets* logischer.

en sorteer het zoals je wilt met behulp van de date() functie.
Nou, een getal van de Time() functie *is* al gesorteerd - nouwja, tenzij je alle maandagen achter elkaar wilt natuurlijk. :p

ik bedoel eigenlijk met sorteren het in de juiste volgorde zetten van de data (dus bijvoorbeeld: 15 maart 2008 of 15-03-2008 of 2008-03-15 etc.)

Maar inderdaad niet helemaal duidelijk gezegt :p

Datum- en tijdvelden zijn er niet voor niets, gebruik ze ook. Geen int, en al helemaal geen varchar. Verder werkt een timestamp allesbehalve prettig.

Om een datum/tijd in een MySQL-DATETIME-veld te zetten, moet je het op een bepaalde manier aanleveren. Doe dat ook, en MySQL zal 't pakken.

Heb het toch met een varchar gedaan.

En SvU, het klopt wat je zegt. In MySQL werkt dit allemaal perfect. Maar mijn 'applicatie' moet zowel kunnen werken met MySQL om te testen als met SQL om het te gebruiken. Maar in SQL kan hij heel raar doen. Dus werk ik neit meer met die date types in de database. Integers ook niet, gewoon omdat die van SQL maar met 4 bits zijn en niet uitgebreid kunnen worden. Dit is mss wel mogelijk met een ander type, maar was te lui. Heb maar varchar(11) genomen.

Verder werkt een timestamp allesbehalve prettig.
En de reden daarachter is?

Ik ervaar ze juist wel als prettig aangezien je ze kunt "shapen" naar elk datum-formaat gewenst.

Je kunt een normale datum ook shapen naar elk denkbaar formaat. Een timestamp is niet leesbaar, dus niet praktisch. Zeker niet als je alle beschikbare datum- en tijdfuncties ziet waarmee je kunt wat je wilt met normale datum/tijd-notaties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan