Windows XP Professional start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans vd H

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2008
Drie jaar geleden heb ik Windows XP Professional naast de Home Edition geïnstalleerd en al die tijd Professional gebruikt. Bij het opstarten krijg ik de keuze tussen Professional en Home Edition. Sinds vorige week gaat het fout.

De keuze Professional en alle andere opties (ook alle die ik onder F8 geprobeerd heb) keren steeds weer terug naar het beginkeuzemenu. Via Home Edition kan ik wel in de computer en via internet dit bericht verzenden.

Uiteraard kan ik in Home Edition niet bij al mijn bestanden, mappen en programma's die ik de afgelopen drie jaar opgeslagen heb. Dus hoe kan ik deze blokkade van Professional doorbreken?

Frans

Is het zo dat je wel de keuze kan maken tussen home en pro zoals het altijd ging voor je probleem?

zijn xp pro en home versie op 2 verschillende harde schijven geinstalleerd of op partities?

Probeer anders Xp pro eens te herstellen met de installatie cd van xp

Is het zo dat je wel de keuze kan maken tussen home en pro zoals het altijd ging voor je probleem?

Via de pijltjestoets kan ik inderdaad gewoon naar de keuze Professional. Maar dan enteren betkent dat ik het Windowsscherm krijg en vervolgens nog een scherm dat aangeft dat er een probleem is en je de keuze 'Start normaal op' kunt enteren en dan krijg ik weer een scherm vol gegevens en keer ik vanzelf weer terug naar het keuzescherm van het begin. Ook alle andere opties volgen deze weg. Behalve Home Edition dus vreemd genoeg. Daarmee kom ik wel in mijn computer.

Frans

zijn xp pro en home versie op 2 verschillende harde schijven geinstalleerd of op partities?

Volgens mij heb ik maar één harde schijf en zijn de twee besturingssystemen naast elkaar geïnstalleerd. Ik weet niet wat partities zijn
.
Als ik XP Pro nogmaals installeer loop ik dan niet het risico dat ik mijn eerdere Proversie overschrijf en dus al mijn bestanden verloren gaan.
Ik heb er nogal wat foto's opstaan die ik liever niet kwijt ben en de kinderen hebben allerlei spellen geïnstalleerd.
Het zou erg jammer zijn als we dat allemaal kwijtspelen.

Frans

Volgens mij heb ik maar één harde schijf en zijn de twee besturingssystemen naast elkaar geïnstalleerd. Ik weet niet wat partities zijn
.
Als ik XP Pro nogmaals installeer loop ik dan niet het risico dat ik mijn eerdere Proversie overschrijf en dus al mijn bestanden verloren gaan.
Ik heb er nogal wat foto's opstaan die ik liever niet kwijt ben en de kinderen hebben allerlei spellen geïnstalleerd.
Het zou erg jammer zijn als we dat allemaal kwijtspelen.

Frans

Ik raad je aan eerst voor de veiligheid, een live-cd va linux te downloaden...
de instellingen staan goed en je moet het alleen nog maar downloaden en dan branden op een cd-tje

De cd opstarten bij de boot en dan komt er zelf wel een grafisch iets met een aantal opties( installeren, installeren zonder grafische modus denk ik, ...)
Natuurlijk installeren.
Het is gelukkig niet zoals je denkt dat het is ;) Linux wordt namelijk niet echt geinstalleerd:thumb:
Maar je kan er gewoon op werken en is niet zoveel veschillend van windows.
Via Linux kan je dan aan je harde schijven aan en kan je bestanden gaan kopieren naar je andere harde schijf , externe harde schijf of dvd's enzo.
---
Dit is dan gewoon om al je gegevens(foto's, documenten enzo te beveiligen zodat je deze dan zeker niet kwijt bent, spellen kan je opnieuw installeren hé moest het nodig zijn--> daar is niets tegen te beginnen, je hebt waarschijnlijk de cd-roms van die spellen nog wel)

Verder kan je met de installatie-cd van xp Je Xp pro gewoon proberen te herstellen(hierdoor wordt Xp pro niet opnieuw geinstalleerd of overschreven en zijn je gegevens niet minder veilig als nu(want je kan er nu toch niet aan hé :rolleyes: )

Ik hoop dat je nu al iets verder geraakt.
Succes:thumb:
En vraag maar als je nog iets niet begrijpt hé

Probeer eens dit:
Rechter muisklik op mijn computer
[eigenschappen] kiezend en dan tabblad [geavanceerd]
kies dan bij start en herstel [instellingen]
in het nu volgend scherm kies je [edit]
dan over schrijf je de regel die op de xp pro slaat het volgende

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

ervoor staat [operating systems] en dan de keuzes die je kan maken dus goed opletten dat je niks van je home versie instellingen verandert!!!

Ze zijn naast elkaar geïnstallerd op één harde schijf. Dus ik neem aan dat ze dan op twee partiies staan, al weet ik niet wat dat zijn.

Frans

Ze zijn naast elkaar geïnstallerd op één harde schijf. Dus ik neem aan dat ze dan op twee partiies staan, al weet ik niet wat dat zijn.

Frans

door partities wordt je harde schijf gewoon in verschillende delen gedeeld zodat wanneer er op de ene partitie iets misgaat da andere niet beschadigd wordt

Hebben de bovenstaande tips je oook niet geholpen?

linux?
de tip van quatsch?

Probeer eens dit:
Rechter muisklik op mijn computer
[eigenschappen] kiezend en dan tabblad [geavanceerd]
kies dan bij start en herstel [instellingen]
in het nu volgend scherm kies je [edit]
dan over schrijf je de regel die op de xp pro slaat het volgende

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

ervoor staat [operating systems] en dan de keuzes die je kan maken dus goed opletten dat je niks van je home versie instellingen verandert!!!

Jouw idee heeft wel wat veranderd. Ik kan nu namelijk ook in de computer via de keuze Pro, maar zowel Pro als Home starten de Home Edition op. Er is dus wel iets verandert en wellicht zitten we hiermee op het goede spoor?

Ik heb dus jouw instructie precies gevolgd en de instellingen staan nu als door jouw aangegeven. In de boot staat Pro bovenaan en als je bij Start en Herstel komt staat de Proversie (blauw) geselecteerd.

Frans

Frans

door partities wordt je harde schijf gewoon in verschillende delen gedeeld zodat wanneer er op de ene partitie iets misgaat da andere niet beschadigd wordt

Hebben de bovenstaande tips je oook niet geholpen?

linux?
de tip van quatsch?

Nieuw installeren heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik de Cd's niet meer heb.
De tip van Quatsch ben ik aan het proberen.

Frans

ok ik hoor het wel:thumb:

Zoals in het bericht hierboven stond, de tip is niet (helemaal) gelukt, er is wel degelijk wat veranderd maar nu geven beide opties Windows Home Edition. Maken hoofdletters in die regel wat uit, of de plaats van de laatste 2 woorden?

Frans

Ik heb nu ergens gezien dat ik een C-schijf en een D-schijf heb. Die D-schijf staat op inactief. Zot daar wellicht het probleem?

Frans

Hoi,
Ik hoor al een tijdje niets meer. Wat ik gook geprobeerd heb, Pro komt niet terug. Zijn er nog tips?

Frans

Laatst bewerkt:
sorry!

Ik zal over dit topic gekeken hebben denk ik :confused:
nogmaal sorry daarvoor!

euhm heb je echt geen installatie-cd van windows en kan je er ook niet aan geraken?
want ik denk echter dat je eens zou moeten proberen fixboot uit te voeren...

heb je mijn linux tip ook al eens geprobeert?

Met de tip van Quatsch ging het al de goede richting uit,alleen moet je waarschijnlijk geen regel overschrijven,maar er een bijplaatsen.

Je kunt ook de inhoud van de boot.ini even hier plaatsen.

Klik rechts op deze computer op het bureaublad en kies eigenschappen.
Dan tabblad geavanceerd > de knop "instellingen" bij "Opstart en herstelinstellingen",dan knop bewerken.
Nu zie je de boot.ini in kladblok,waar je ea kunt wijzigen.

Ik begrijp dat je XP-Home als eerste hebt geïnstalleerd en toen XP-Pro,dan zou de boot.ini er als volgt uit moeten zien.
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Schijven "rdisk(0)" beginnen te tellen bij 0 (nul),partities "partition(1)" beginnen bij 1.
Ik heb nu ergens gezien dat ik een C-schijf en een D-schijf heb. Die D-schijf staat op inactief. Zot daar wellicht het probleem?
Dat zal in "Diskmanagement" zijn.

Ga naar Start > Uitvoeren en plak daar de volgende tekst zonder de " tekens en enter,

"diskmgmt.msc''.

Maak een printscreen en zet die ook even hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie gebruiken a.u.b.!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.
Uiteraard kan ik in Home Edition niet bij al mijn bestanden, mappen en programma's die ik de afgelopen drie jaar opgeslagen heb. Dus hoe kan ik deze blokkade van Professional doorbreken?
Vanuit XP-Home moet je volgens mij wel bij de data op XP-Pro kunnen komen.

Greetz

We hebben eerst de tip van Wanderer geprobeerd wat betreft de 'boot.ini'. Die stond eerst anders maar is nu precies zoals jij hebt aangegeven. Bij het opstarten van de Professional edition krijgen we nu deze foutmelding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hal.dll.
Please reinstall a copy of the above file

Die tweede tip schijnen we al eens gedaan te hebben, de :D schijf is open en leeg, maar als Professional het weer doet, dan is dat ook niet nodig.

Mocht de tip van wanderer niet werken, zullen we de tip van jelpot proberen, maar wellicht dat jullie wat met de foutmelding kunnen doen.

Frans

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hal.dll.
Please reinstall a copy of the above file
Ook dit kan met de boot.ini te maken hebben,i.p.v. met het bestand Hal.dll ;)

Ik heb je gevraagd om even de inhoud van de huidige boot.ini te plaatsen :rolleyes: ,of is dat nu die van mij?

De printscreen van diskmanagement is anders ook wel even zinvol,toch niet teveel moeite hoop ik?

Met deze iso kun je ook de herstelconsole opstarten,hij bevat n.l. de 6 opstartdiskettes.Je zou dus het commando fixboot kunnen proberen.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Info herstelconsole.

http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Mocht fixboot niet helpen,dan bootcfg,hier de info.

http://support.microsoft.com/kb/330184/nl

Greetz

Laatst bewerkt:
Ook dit kan met de boot.ini te maken hebben,i.p.v. met het bestand Hal.dll ;)

Ik heb je gevraagd om even de inhoud van de huidige boot.ini te plaatsen :rolleyes: ,of is dat nu die van mij?

Jep die van jou, die in de code staat...

De printscreen van diskmanagement is anders ook wel even zinvol,toch niet teveel moeite hoop ik?

Wij dachten dat als het al gebeurd was, dat niet zoveel zin had, dus nu dan maar even gedaan: http://i282.photobucket.com/albums/kk268/Dukevenlo/diskmanagement.jpg (ik zou niet weten hoe je direct een plaatje moet uploaden dus dan maar zo)

Met deze iso kun je ook de herstelconsole opstarten,hij bevat n.l. de 6 opstartdiskettes.Je zou dus het commando fixboot kunnen proberen.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Info herstelconsole.

http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Dat zal ik zo gaan doen, of anders het volgende, tenzij je nog iets hebt aan die printscreen

EDIT: De eerste link hierboven laat me een programma downloaden, dit heb ik gedaan maar kan die niet openen en dus kan ik ook niet verder, of moet ik het via het 'web' opsporen, zo ja, waar?

Mocht fixboot niet helpen,dan bootcfg,hier de info.

http://support.microsoft.com/kb/330184/nl

Greetz

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

EDIT2: Oh hier heb ik even overheen gelezen, heb het zoals je kunt zien iets anders gedaan, maar niet minder duidelijk.

Laatst bewerkt:
Dat zal ik zo gaan doen, of anders het volgende, tenzij je nog iets hebt aan die printscreen
Nee,aan die printscreen valt mij niet iets op.
EDIT: De eerste link hierboven laat me een programma downloaden, dit heb ik gedaan maar kan die niet openen en dus kan ik ook niet verder, of moet ik het via het 'web' opsporen, zo ja, waar?
Je kunt een iso openen met b.v. UltraIso,WinIso of WinImage,maar dat is niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat je de iso direct op cd zet,daarna de cd erin laten zitten en de PC opnieuw opstarten,dan kom je in de herstelconsole.

Met je brandprogramma als image of zo branden,in b.v Nero via recorder > Image branden.

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan