Antivirus voor Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Welke antivirus software (betaald abbo) is aan te raden voor een Linux laptop?
Géén freeware als het kan.

F-Secure en F-PROT hebben beide goede oplossingen voor Linux-systemen. :)

En de bkende systemen? Mcafee, Norton, Avast, Kasperski, Nod32?
Ik vind erg weinig info hierover.
(linux flaptop is voor m'n pa)

Waarom juist géén freeware als ik vragen mag? Naar mijn weten hebben zowel de home als de pro versie van Avast! een linux versie. Home=gratis, pro=betaald.

De 'grote merken' zien weinig marktaandeel in de Linux-wereld. Linuxgebruikers zijn gewend geen cent uit te geven voor programma's, dus zien Norton e.d. daar maar vanaf.

Laatst bewerkt:
NOD32 heeft ook een Linux & BSD versie, hoewel dat denk ik wel een Enterprise versie is: http://www.nod32.nl/download/full/ Overigens, waarom een antivirus? Linux is vrijwel niet besmettelijk voor virussen, en zeker niet de virussen die op het web rondzwerven (Gemaakt voor Windows, dus ze hebben geen enkel effect) AVG ook komt me te binnen, ik dacht zelfs voor thuisgebruikers dus die zal wel niet zo duur zijn.

Laatst bewerkt:
En de bkende systemen? Mcafee, Norton, Avast, Kasperski, Nod32?

McAfee, Kaspersky en Eset hebben wel Linux-oplossingen, maar dit zijn bijna altijd producten voor de zakelijke markt. Clam AntiVirus (Clam AV) biedt wel prima on-access (realtime) scanning voor Linux-systemen.

M'n pa heeft McAfee vanmiddag nog aan de telefoon gehad.
Ze zeggen GEEN producten voor Linux te hebben.
De rest van de tips ga ik doorspelen aan die ouwe van me :p

McAfee LinuxShield™ offers continuous on-access scanning for superior protection from the growing number of viruses, worms, and other malicious code targeting Linux systems. Designed for the realities of today’s fast-moving, highly adaptive businesses, McAfee LinuxShield is easily scalable, updates automatically, and can be centrally managed from a single console.
Als mijn Engels het goed heeft is het dus wel een virusscanner, maar dan voor Linux-virussen. Niet dat er daar veel van zijn, maargoed...

Als mijn Engels het goed heeft is het dus wel een virusscanner, maar dan voor Linux-virussen. Niet dat er daar veel van zijn, maargoed...

Je Engels heeft het goed, en ik wist ook wel dat dat er stond, maar ik vind het vreemd waarom McAfee ontkent dat ze producten voor Linux-systemen hebben.

Nod32 is voor jou een betere koop Paul-rt

ESET NOD32 voor Linux Werkstations (Linux (Kernel 2.2.x, 2.4.x and 2.6.x, glibc 2.2.5 or higher))

Ik zou eerst Clam AV proberen, is kosteloos te verkrijgen. Als dat niet bevalt of voldoet, kun je later alsnog een programma aanschaffen.

Wat goedkoper is:

Ouders opvoeden en een goed backup systeem......
(Ik dacht dat clam-av geen on access scanner had dus moet je handmatig alles scannen (of via een cronjob))

Lees onderstaande link,
Tis int engels en ok voor het laatst bijgewerkt op 2007-06-17 maar het geeft je een realistisch beeld en uitleg over virussen en linux.

http://linuxmafia.com/~rick/faq/index.php?page=virus

Ik zou eerst Clam AV proberen, is kosteloos te verkrijgen. Als dat niet bevalt of voldoet, kun je later alsnog een programma aanschaffen.

Er wordt gevraagd om een betaalde versie :o

Wat goedkoper is:

Ouders opvoeden en een goed backup systeem......
Hahaha !:D:thumb:

Géén freeware als het kan.
Precies, Wim.

Reaktie van Pa:

Pa van Paul-RT zei:
Ik ga meneer McAfee niks uitleggen, zeker niet dat zij zelf niet weten bij
Sales wat ze verkopen. Ik wil eigenlijk liever helemaal geen Linux, want ik
weet er gewoon helemaal niks van.

Dat Linux nagenoeg virus-proof zou zijn.... Dat is mogelijk nù wel waar,
maar de heren/dames virusbouwers zitten ook niet stil en zullen t.z.t. heus
wel een gat in hun 'markt' gaan zien. Dáárom wil ik - als ik dan toch Linux
zou hebben - liever een virusscanner van een groot gerenommeerd bedrijf
(met geregelde updates) dan een freeware-programma, waarvan je maar
moet afwachten hoelang de bouwer dáárvan doorgaat met updates.

Mama wil die laptop alleen maar hebben om te internetten; als ze dat
achter mijn PC doet, vraagt ze om de haverklap assistentie. Dat zal met
Linux niet anders zijn, maar dan kan ik die assistentie niet geven.

Dat Linux wordt me door Asus door de strot geduwd als ik direct dat laptopje
wil kopen.
Maar op 'korte termijn' komt dat laptopje ook in XP op de markt. Ik denk
dat moeders maar even moet wachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan