rand en invullen met kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickz

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik wil een word bestand opdelen met een lijn. Dus als het ware een rand dmv randen en arcering. Links naast die rand wil ik bijv. kleine foto's zetten met een blauwe achtergrond en rechts naast de rand moet getikt kunnen worden.

Iemand een idee?

Praten we nu over een ouderwetse kantlijn of hebben we het over een horizontale scheidingslijn?

In dat geval begrijp ik je opmerking : "Word bestand delen" niet goed. Een Word bestand loopt van boven naar onder?

Dat je naast de kantlijn ook nog kan tikken en bijv. foto's plaatsen. Ik wil dus het tekstgebied verkleinen door een kantlijn verder naar rechts te schuiven.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Er zijn meerdere opties, ik noem er twee:

minst aan te bevelen:
vergroot de linkermarge naar bijvoorbeeld 6,5 centimeter, waardoor je nieuwe kantlijn dus niet op de standaard 2,5 cm komt, maar op 6,5 cm. Daardoor kun je met invoegen simpelweg plaatjes invoegen. Het typen van tekst wordt dan wat lastiger, want dan moet je een tekstvak intypen (er zijn desgewenst nog wel andere opties om zonder tekstvak te werken)

meest aan te bevelen:
maak simpelweg 2 kolommen op je pagina en je kunt in elke kolom datgene doen wat je anders op het "normale" A4tje zou doen. (Tekst typen, plaatjes invoegen, etc. etc.)
Je kan op deze manier nog veel verder gaan en de kantlijn niet van boven naar onder dezelfde afstand tot links laten hebben, maar je zou bijvoorbeeld eerst een kantlijn op 6,5 cm kunnen plaatsen en even verderop op diezelfde pagina 1 cm en een klein stukej verder weer 10 centimeter. Het geheim in die "truuk" zit 'm in het toepassen van secties.

Van dit laatste zal ik zo een voorbeeldje bijvoegen.

De bijlage is te groot om te plaatsen (967 Kb). Doe maar even een mailadres, dan mail ik het wel.

Je hebt 'm al. Al zeg ik het zelf, ik vind het een verrekte fraai voorbeeldje, maar het is ontzettend bewerkelijk om te maken. Als ik (jij) voor 2 kolommen kies op de pagina zou het allemaal veel sneller gaan.

Bestudeer vooral ook het onderwerp "Secties" in de Help van Word. Door op één en dezelfde pagina secties in te stellen kun je per sectie allerlei paginaopmaak toepassen die in normale gevallen voor het hele document van toepassing zouden zijn, maar door secties toe te passen alleen voor die sectie en dús kun je op 1 A4tje door een doorlopende sectie toe te passen, allerlei kantlijnen (marges) instellen zodat die kantlijn als een dronken tor over je pagina loopt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan