Virus in Bootsector - Kan niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans Dekkers

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2008
Een hardnekkig virus heeft me doen besluiten om de C- en D- schijf te formatteren. McAfee verklaart de PC 'fully protected', maar dat is ie duidelijk niet. BIOS aangepast, de originele XP-cdrom in de drive, boot vanaf cdrom, setup wordt geladen, maar vervolgens vraagt hij op welke schijf hij moet hij moet installeren, maar er staat geen enkele schijf op het scherm. De onderste helft is leeg.
Oh ja, ik had ook nog een Acer recovery disk. Het hele proces doorlopen, leek goed te gaan, maar na een reboot bleek alles in de oude staat, met virus, dus supertraag, bombardement van popups etc.Weet niet hoe nu verder.

Welkom bij de Helpmij!

Download hier de volgende bootdisk : Windows 98 SE OEM.

Zorg ervoor dat je dat doet op een absoluut virusvrije machine. Zorg ervoor dat de bestanden op een virusvrije diskette komen te staan. Zet het schuifje van de diskette daarna "open" (niet meer kunnen schrijven)

Boot de virusmachine met deze disk. Na de opstart staat op je scherm te knipperen

A:>

typ daarachter

Fdisk

Fdisk start en je gaat naar de optie om non dos partities te verwijderen. De non dos partities verwijder je aldus ALLEMAAL.

Vervolgens boot je wederom met die diskette en als na de opstart weer staat te knipperen

A:>

formatteer je achtereenvolgens alle partities.
Als dit is gebeurd, dan boot je met de XP CD en ga je partities NTFS formatteren (in ieder geval de C : ) daarna installeer je Windows XP en formatteer je andere schijven / partities vanuit een geïnstalleerde en goed werkende Windows op een dag en tijd dat het jou uitkomt.

Succes!

De "stap" -> .... Vervolgens boot je wederom met............ kun je desgewenst overslaan om gelijk te booten met de XP CD. Alvorens Windows geïnstalleerd kan worden, zegt het installatieprogramma dat de schijf(partities) geformatteerd dienen te worden. Dat kun je dan vervolgens rechtstreeks vanaf de XP CD doen.

Laatst bewerkt:
Dank je Pasja, maar mijn PC heeft geen diskettestation en de BIOS is niet ingesteld om om vanaf USB te booten.

Je kunt ook met een XP cd via de opdracht prompt Fdisk opstarten en dan het verhaal van Pasja opvolgen.

Maestro, waar in het laadproces van Windows setup-proces moet ik zorgen dat ik de oodrachtprompt krijg?

Fdisk is geen opdrachtactie in de herstelconsole van de XP setup cdrom. Format c: geeft als foutmelding dat de zaak vergrendeld zit. De informatie van de supportsite van Mocrosoft bevat teveel onbekende termen dat ik iets preciezere hulp nodig heb om verder te kunnen.
Ook al ben ik er nog niet, ik ben wel erg enthousiast over jullie inzet en snelheid van hulpverlening.:thumb:

Virus in Bootsector - Kan niet formatteren
Een bootsector-virus is zeer onwaarschijnlijk zoals je hier kunt lezen,temeer je geen diskettestation hebt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boot_sector_virus

Loop alle kabels eens na,alles los en weer opnieuw vast en kijk of het bios de harde schijf weer opnieuw kan detecteren.

Opnieuw formatteren en indelen kun je ook eens met Gparted proberen.

http://gparted.sourceforge.net/
Oh ja, ik had ook nog een Acer recovery disk. Het hele proces doorlopen, leek goed te gaan, maar na een reboot bleek alles in de oude staat, met virus, dus supertraag, bombardement van popups etc.Weet niet hoe nu verder.
Misschien de internet verbinding verbreken en eerst een firewall installeren voor je de internet verbinding weer maakt?

Messenger uitschakelen?

http://www.grc.com/stm/shootthemessenger.htm

http://www.grc.com/intro.htm

Greetz

De keuze is vanzelfsprekend aan Frans op welk spoor hij verdergaat.
Mocht hij verder willen gaan op de ingezette methode, dan heeft hij wellicht nog de volgende mogelijkheid om Fdisk uit te voeren:

1. download alsnog die bootdisk van 98 SE en pak 'm uit. (Desnoods op een pc met floppydrive)
2. Kopieer de gehele XP Windows schijf naar een lege schijf en kopieer vanuit de verkenner ook Fdisk naar die schijf en sluit de schijf af.
3. Doe nu hetzelfde als hierboven staat (booten met de XP disk, alleen nu met de zelf gemaakte) en gebruik de herstelconsole om naar de opdrachtprompt te gaan en voer Fdisk uit.

Laatst bewerkt:
Fdisk is geen opdrachtactie in de herstelconsole van de XP setup cdrom. Format c: geeft als foutmelding dat de zaak vergrendeld zit. De informatie van de supportsite van Mocrosoft bevat teveel onbekende termen dat ik iets preciezere hulp nodig heb om verder te kunnen.
Ook al ben ik er nog niet, ik ben wel erg enthousiast over jullie inzet en snelheid van hulpverlening.:thumb:

Hmmz, was even vergeten dat ik een aangepastte versie van de XP cd op een bootable USB stick heb staan.

Nee, ik bedoel er helemaal niets mee, alleen ik heb op dit forum soms meegemaakt dat probleemhouders op verschillende "oplossingssporen" gaan zitten en dat dat soms weer tot verwarring leidt. Bij heel ervaren users geeft dat meestal geen problemen, bij wat minder ervaren users kán dat wel tot problemen / onduidelijkheid leiden.
Als een bootsectorvirus onwaarschijnlijk is, (en da's op zich idd. niet zo onlogisch dat dat zo zou zijn) moet er vooral op andere wijze naar een oplossing worden gezocht, da's alleen maar gunstig voor de probleemoplossing.

Laatst bewerkt:
Het probleem is nog niet opgelost. Alle tips en trucs, waarvoor dank, liepen vast op het niet herkennen van de harde schijf. De Acer Recovery CD gaf aan dat hij niet verder kon, omdat de versie van Windows nieuwer was dan van de CD en stopte. Een vriend had een DELL-recovery CD en die pakte wel, schreef zijn image, maar nu start Windows helemaal niet meer op en reboot na ongeveer 20 seconden. Die DELL cd had ook een DOS optie en daarmee kon ik via een trucje een van de gedownloade boot cd roms openen en FDISK uitproberen, maar daarop kreeg ik een melding dat er op de harde schijf een ernstige fout was geconstateerd. Kan een worm zoveel schade aanrichten?
De BIOS herkent de harde schijf nog wel, maar de Windows XP cd rom niet. In mijn wanhoop pakte ik een oude recovery cd van mijn vroegere MEDION PC met Windows ME en tot mijn grote verbazing begon het XP setup menu te draaien.
Ik wil de harde schijf grondig schoonmaken en opnieuw opbouwen, maar weet niet hoe.

PS Ik post dit bericht vanaf mijn werk, kan thuis Internet niet meer bereiken, dus hulp is welkom, maar reacties kan ik morgan pas lezen.

Kan een worm zoveel schade aanrichten?
Er is vooralsnog niet te constateren of er sprake is,cq was,van een "worm" infectie,net zomin als dat er sprake is,cq was,van een bootsector virus.
Het hele proces doorlopen, leek goed te gaan, maar na een reboot bleek alles in de oude staat, met virus, dus supertraag, bombardement van popups etc
Dit soort klachten duidt meer op een spyware infectie.

Traagheid kan hebben te maken met de mogelijkheid dat er teveel en vaak onnodig programma's mee opstarten.

Programma's die onnodig mee opstarten,kunnen worden uitgezet via Start > Uitvoeren,type "msconfig" zonder de " tekens en enter,dan tabblad "Opstarten".
In mijn wanhoop pakte ik een oude recovery cd van mijn vroegere MEDION PC met Windows ME en tot mijn grote verbazing begon het XP setup menu te draaien.
Ik wil de harde schijf grondig schoonmaken en opnieuw opbouwen, maar weet niet hoe.
Dan kun je,als het goed is ;) ,de C:\ partitie formatteren en XP installeren.

Mocht je een andere indeling (omvang) van de C: en D: partitie willen,verwijder die dan en maak ze met de nieuwe omvang opnieuw aan.

Verwijder dus niet per ongelijk de (waarschijnlijk verborgen) partitie waar de installatie bestanden op staan!

De D: partitie moet je dan later in Windows via diskmanagement formatteren.

Ik wil de harde schijf grondig schoonmaken
Dat was de schijf al na de 1e format ;)

Greetz

BIOS aangepast, de originele XP-cdrom in de drive, boot vanaf cdrom, setup wordt geladen, maar vervolgens vraagt hij op welke schijf hij moet hij moet installeren, maar er staat geen enkele schijf op het scherm. De onderste helft is leeg.
De BIOS herkent de harde schijf nog wel, maar de Windows XP cd rom niet.

Dit kan ook met raid drivers te maken hebben.
kijk eens watvoor moederbord je hebt en zoek op de website van de fabrikant (bijvoorbeeld: asus p5k) of er raid drivers op staan.

Als je die raid drivers niet laad voor je xp gaat installeren dan ziet hij je hardeschijf niet.
Om die drivers te laden voor je installatie: druk op F6 als hij hierom vraagt (dit is het eerste wat hij vraagt als je van je xp cd opstart).

SATA drivers

Het probleem is opgelost. Het OS zag zonder SATA drivers de harde schijven niet. (De BIOS wel) Uit een oude PC heb ik een floppydrive gehaald en los op mijn PC aangesloten en de van de fabrikant gedownloade drivers op een floppy gekopieerd en bij setup XP op F6gedrukt en de drivers geladen en zie ik kon formatteren.
Dank voor de discussie en vooral de tips.:thumb:
Frans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan