• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

henryvanbeek

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2007
Hey hallo,

Ik heb het volgende probleem en ben op zoek naar een functie die dat ondersteund. Om een rooster te maken uit gevens heb ik het volgende nodig.
Ik weet mijn weeknummer en mijn jaartal en aan de hand van die 2 wil ik graag in de 7 regels die er naast zitten de datums weergeven.

Kan iemand mij hiermee helpen.

ik gebruik overgens office 2003

met vriendelijke groet,

Henry van Beek

Probeer eens het antwoord te vinden met de zoekfunctie bovenaan deze webpagina.
Een vraag zoals de jouwe is nl. al meerdere keren aan de orde geweest.
Typ als zoekwoord weeknummer en je vindt tal van onderwerpen.
Wellicht staat daar wel bij wat je zoekt.

Ja precies wat ik bedoel. Ik ben nog niet zo heel erg ervaren met functie op datum's te bereken. Dankjewel Wigi

Met vriendelijke groet,

Henry van Beek

Ja precies wat ik bedoel. Ik ben nog niet zo heel erg ervaren met functie op datum's te bereken. Dankjewel Wigi

Er is maar 1 functie die je moet kennen: DATUM( ...,...,...)

Daarnaast heb je nog JAAR(...), MAAND(...) en DAG(...).

En VANDAAG() en NU().

En dan heb je het wel ongeveer gehad ;)

Wigi

Zo bijvoorbeeld.

Wigi
In dat voorbeeldje gaat het niet goed. Zo krijg je hier voor dag 1 van week 1 in 2008 1-1-2008, terwijl dag 1 van die week volgens mij 31-12-2007 is.

De volgende formule geeft (als ik het goed heb) de eerste dag van de week (maandag).
Code:
=DATUM(jaar;1;7*(week-1)+1)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;7*(week-1)+1);2)+1

In dat voorbeeldje gaat het niet goed. Zo krijg je hier voor dag 1 van week 1 in 2008 1-1-2008, terwijl dag 1 van die week volgens mij 31-12-2007 is.

De volgende formule geeft (als ik het goed heb) de eerste dag van de week (maandag).
Code:
=DATUM(jaar;1;7*(week-1)+1)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;7*(week-1)+1);2)+1
:o, die formule was niet correct, deze wel:
Code:
=DATUM(jaar;1;1)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)+(week-1)*7+ALS(WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)<5;1;8)

:o, die formule was niet correct, deze wel:
Code:
=DATUM(jaar;1;1)-WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)+(week-1)*7+ALS(WEEKDAG(DATUM(jaar;1;1);2)<5;1;8)

Beste Paul,

zou je mij die formule misschien willen uitleggen? Hij werkt wel voor een datum maar weet niet hoe ik hem dan voor de andere 6 dagen goed moet krijgen.En dat komt er voornamelijk door omdat ik niet begrijp wat je doet in je formule. En vooral met wat voor reden

Met vriendelijke groet,

Henry van Beek

Hi, als ik hier even op door mag gaan, als ik als jaar invul 2007 invul, klopt de formule inderdaad.
alleen kan ik dan ook nog laten bepalen in welk jaar een week nummer valt en dan daar het jaar nummer van laten aanpassen? zodat ie ook hier automatisch voor corrigeert?

zoals nu heb ik week 16 2008. Een bepaalde activiteit moet dan op maandag week 51 2007 uitgevoerd worden, dus dat dan die datum erin komt te staan. Als echter de activiteit in een week in 2008 uitgevoerd moet worden moet de 2008 datum gebruikt worden.
en hoe kan ik de dagnummers aanpassen? Dat ik ook de dinsdag etc. erin kan krijgen?

Laatst bewerkt:
Beste Paul,

zou je mij die formule misschien willen uitleggen? Hij werkt wel voor een datum maar weet niet hoe ik hem dan voor de andere 6 dagen goed moet krijgen.En dat komt er voornamelijk door omdat ik niet begrijp wat je doet in je formule. En vooral met wat voor reden

Met vriendelijke groet,

Henry van Beek
De werking:
Ik kijk wat voor dag 1 januari van het jaar is. Als 1 jan een vrijdag, zaterdag of zondag is dan wordt de eerst volgende maandag de eerste dag van week 1.
Als 1 jan een maandag is dan is dat de eerste dag van week 1. Als 1 jan een dinsdag, woensdag of donderdag is dan is de maandag hiervoor de eerste dag van week 1(een maandag in het vorige jaar).
De weken gebruik ik om steeds het aantal weken x 7 dagen per week verder te tellen.

Om de overige 6 dagen te krijgen doe je voor dinsdag de uitkomst +1 (dag).
Elke +1 staat voor 1 dag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan