wat is een splashscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomwerf

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2000
Hoi allemaal,

Ik heb een klein vraagje waar ik via Google niet uit kom:
Wat is het nut van een splashscherm in een programma?

Geen nut anders dan het laten zien dat een bepaald programma opstart.
Vaak bij gratis versies kan je dit niet uitzetten.

hmz, okee. het stelt dus verder niks voor.
Bedankt voor je antwoord

hahaha, inderdaad ja...
Heb ik daar al mijn energie in gestopt om zo'n ding te maken in photoshop...

De hoofdreden waarom een splashscreen gebruikt wordt is om eventuele laadtijden bij het opstarten van het programma op te vangen. Je kan in een splashscreen een mooi logo tonen maar ook de vooruitgang van het laden (uit databases, xml's,...) maar hoe je het ook draait of keert een splashscreen is dus niet ontworpen louter om te tonen 'welk programma je start' maar om de laadtijden van bij de start van je programma op te starten.

Als je programma bv een verbinding met een server maakt voordat de GUI opstart kan dit soms even duren (vb. 1 min) tijdens de minuut weet de gebruiker niet of je programma wel werkt of uberhaupt wel opgestart is.

Het is inderdaad zo dat tegenwoordig bijna alle applicaties een splashscreen hebben die niet altijd evenveel nut hebben maar in essentie bestaat dat nut dus wel.

Als je programma bv een verbinding met een server maakt voordat de GUI opstart kan dit soms even duren (vb. 1 min) tijdens de minuut weet de gebruiker niet of je programma wel werkt of uberhaupt wel opgestart is.

Dat zeg ik, geen nut dus !!
Als dat het nut is volgens jou dan ontgaat mij dat volledig en is het zeer overbodig !
Verder is het zo dat zo'n splashscreen maar enkele tellen in beeld is. Bij Superantispyware moet je zelfs betalen om het weg te krijgen. Hoe bedoel je irritant !!

Laatst bewerkt:
Dat zeg ik, geen nut dus !!
Als dat het nut is volgens jou dan ontgaat mij dat volledig en is het zeer overbodig !
Verder is het zo dat zo'n splashscreen maar enkele tellen in beeld is. Bij Superantispyware moet je zelfs betalen om het weg te krijgen. Hoe bedoel je irritant !!

De essentie van een splashscreen (en dit is een gouden regel in applicatieontwikkeling) is dat je de gebruiker op de hoogte moet houden van eventuele laadprocessen zodat de gebruiker op elk punt weet wat het programma doet en hoe lang hij nog moet wachten. Dit hangt trouwens samen met het principe van Look&Feel en GUI. Wanneer een splashscreen maar enkele tellen in beeld is verliest ze inderdaad haar nut maar een splashscreen is iets wat doordacht gebruikt moet worden in de juiste context en dan heeft het zeker zijn nut.

Elk programma wat langer dan 15 - 20 seconden nodig heeft met opstarten zou een splashscreen kunnen gebruiken. Al is het maar om de gebruiker er van op de hoogte te stellen dat het programma opstart.
Zodra een gebruiker een programma opstart verwacht deze het liefst meteen een actie terug. Krijg de gebruiker een 5 - 10 seconden niets te zien... dan klikt hij nog een keer. Dat resulteert dan in 2 instanties van hetzelfde programma wat dan opstart.

Zodra een gebruiker een programma opstart verwacht deze het liefst meteen een actie terug. Krijg de gebruiker een 5 - 10 seconden niets te zien... dan klikt hij nog een keer. Dat resulteert dan in 2 instanties van hetzelfde programma wat dan opstart.

Je hebt gelijk dat een gebruiker het liefst meteen een reactie wil. Maar dat laatste wat je zegt is natuurlijk niet altijd waar. (er wordt vaak genoeg gecontroleerd of het programma al draait)

(persoonlijk druk ik ook altijd op ctrl+alt+del als een programma blijft hangen :P)

Elk programma wat langer dan 15 - 20 seconden nodig heeft met opstarten zou een splashscreen kunnen gebruiken. Al is het maar om de gebruiker er van op de hoogte te stellen dat het programma opstart.

Inderdaad en specifiek voor deze situatie op te vangen kan een splashscreen gebruikt worden. Zoals je zelf al aanhaalde is dit in alle andere situatie niet nodig en dus gewoonweg vervelend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan