Nieuwe pc kopen of wachten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Levitation

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Hallo

Ik gebruik nu al een tweetal jaartjes een pc van een kleine 8 jaar oud (AMD Duron 700 Mhz, 572 mb ram) en met het geld dat ik deze maand aan het verdienen ben wil ik mijzelf eindelijk eens verwennen met een nieuwe pc.

Maar nu vroeg ik me af of het misschien niet beter was om nog een tijdje (half jaartje - jaar) te wachten vooraleer ik dit doe? Want ik heb al begrepen dat velen nog wat twijfelachtig tegenover de Quad Core processor staan omdat er nog maar weinig programma's in staat zijn hun activiteiten op te delen in verschillende kernen, waardoor de prestaties van een Dual Core vooral bij games nog steeds beter zouden zijn.

De nieuwe pc zou ik vooral gebruiken voor films, muziek, internet, office, msn en zo nu en dan eens een spel. Met deze pc zou ik dan liefst toch wel weer een tijdje vooruit willen kunnen dus het is wel belangrijk dat ik dan de juiste beslissing zou maken qua die processoren.

Mijn vraag is dus: zijn er belangrijke veranderingen op til in computerland of kan ik nu al gewoon een quad core kopen zodat ik die in de toekomt voor 100% kan benutten? Maarja, de prijzen van deze processoren zullen waarschijnlijk ook nog een heel pak dalen?

Meer dan 1200 euro zou ik aan deze pc liefst ook niet uitgeven dan.

Bedankt.

Dat heb je denk ik altijd, de wereld van de hardware staat nooit stil, dus dezelfde vraag heb je over een half jaar over de nieuwe processoren dan..

Dat wel, maar de Quad core werd toch verwacht een mijlpaal in de computertechnologie te zijn? En momenteel lijken de meningen nog een beetje verdeeld, maar mijn vraag is dan ook: zal de quad core binnen het jaar de dual volledig van de tafel vegen op vlak van zowel games als multitasking, of is dit pas iets voor over een pakweg 3 jaar en zijn we met een dual core nog heel lang gesteld?

Reviews en meningen over het verschil tussen de twee OP DIT MOMENT vind ik genoeg natuurlijk, maar ik denk graag al wat vooruit omdat ik niet over een jaar al met een totaal verouderd systeem wil zitten als ik nu een dual core koop. (Terwijl dat in normale gevallen toch een kleine 3 jaar zou duren.)

Ik denk dat als je een pc koopt met een goede quad-core processor, en mogelijkheid tot een sli opstelling van video-kaarten je wel 2 jaar zoet bent.

Ik gebruik nu al een tweetal jaartjes een pc van een kleine 8 jaar oud.
Als ik bovenstaande zin uit je startbericht haal, dan heb ik een compleet anders advies voor je. Dat advies komt dan vervolgens mede door de volgende zin:
pc zou ik vooral gebruiken voor films, muziek, internet, office, msn en zo nu en dan eens een spel.
Als dat nameliojk je user gedrag is, dan heb je geen tierelier aan een Quadcore en zul je er ook geen tierelier aan hebben, sterker nog, met een P4 zou je al van een slak naar een Ferrari gaan.

Samengevat luidt mijn advies: koop een degelijke Dual Core processor uit de 8 serie, neem 3 giga intern geheugen, koop er Vista Ultimate bij en zoek een leuke videokaart uit de 8800 serie uit. (8800 GTS / GTX)

Met die configuratie kun jij jaren en jaren voorruit!

Wat mogelijk de voorlaatste poster over het hoofd ziet met zijn "twee jaren" advies, is dat jij niet om 06.00 uur 's-ochtends voor een winkel staat als er weer een nieuwe game uitkomt. Jij gaat dus minimaal 5 jaar plezier hebben van je nieuwe pc.

[edit] mensen als jij behoren tot de categorie "lachende derde" (de slimsten dus!). Daar waar hotsnot kopers 1500 tot 3000 euro betalen voor het nieuwste van het nieuwste, koop jij zo'n 12 maanden na hun dezelfde hardware voor 500 tot 1250 euro. [end edit]

Laatst bewerkt:
Als ik bovenstaande zin uit je startbericht haal, dan heb ik een compleet anders advies voor je. Dat advies komt dan vervolgens mede door de volgende zin:

Als dat nameliojk je user gedrag is, dan heb je geen tierelier aan een Quadcore en zul je er ook geen tierelier aan hebben, sterker nog, met een P4 zou je al van een slak naar een Ferrari gaan.

Samengevat luidt mijn advies: koop een degelijke Dual Core processor uit de 8 serie, neem 3 giga intern geheugen, koop er Vista Ultimate bij en zoek een leuke videokaart uit de 8800 serie uit. (8800 GTS / GTX)

Met die configuratie kun jij jaren en jaren voorruit!

Wat mogelijk de voolraatste poster over het hoofd ziet met zijn "twee jaren" advies, is dat jij niet om 06.00 uur 's-ochtends voor een winkel staat als er weer een nieuwe game uitkomt. Jij gaat dus minimaal 5 jaar plezier hebben van je nieuwe pc.

Haha, ik wachtte eigenlijk al op deze post.

't Is nu ook wel eens daarom dat ik nu eens even het onderste uit de kan wil halen met dat budget. Zodat ik inderdaad de eerste 5 jaar geen nieuwe pc hoef te kopen.

En ik zal er inderdaad niet om rouwen als ik in 2011 met diezelfde pc een spel van die tijd niet meer zal kunnen draaien, maar niets of niemand verbied me om hier toch eens even wat meer informatie te komen vragen, toch? Want als ik nog een jaartje wacht en dan een Quad core koop waar ik dan nog 8 jaar ipv 5 jaar plezier aan heb, dan vind ik dat weeral mooi meegenomen.

Daarbij denk ik dat mijn liefde voor pc's wel terug aangewakkerd zal worden eens ik eindelijk eens een degelijk systeem in huis heb dat ik niet moet delen met mijn ouders (zoals twee jaar geleden gebeurde met onze Athlon 3200).

Dat ik het nu al zolang met zo'n antiek geval stel heeft gewoon te maken met keuzes maken en geld eerst besteden aan andere dingen en voorlopig het gamen te laten en het te houden bij internetten en muziek beluisteren en filmpjes bekijken op deze pc. Na een tijd word je daar vanzelf een beetje onwetend van en laat je de technologie automatisch wat achterwege.

PS: Je edit klopt wel denk ik :)

PS 2: Eigenlijk moet ik lachen bij je post. Het klopt ook wel volledig eigenlijk, waardoor ik misschien inderdaad maar gewoon een E8400 koop zoals je mij aanraadt. Deze zal me waarschijnlijk inderdaad weer jaren plezier opleveren. Daarbij, als ik weer wat games zal kunnen spelen die ik de voorbije 3 jaar heb moeten laten ben ik ook weeral tevree.

Laatst bewerkt:
Voor rond de 950 euro heb je ook al een heel degelijk systeempje:

Het kan natuurlijk wel 1200 worden:
- Moederbord vervangen: GigaByte GA-X48-DS4
- 2x HD4870 in CrossFire

Voor rond de 950 euro heb je ook al een heel degelijk systeempje:

Het kan natuurlijk wel 1200 worden:
- Moederbord vervangen: GigaByte GA-X48-DS4
- 2x HD4870 in CrossFire

ben je gek : films, muziek, internet, office, msn
een 4850 is al genoeg!

ben je gek : films, muziek, internet, office, msn
een 4850 is al genoeg!

En soms een spelletje staat erachter.
Weet niet welk spelletje het wordt, maar bij Crysis heb je liever een HD4870 dan HD4850.

Nu luister.

Ik wil er zo'n 900-1200 euro aan uitgeven en voor dat geld wil ik dan ook de beste pc die ik voor dat geld kan vinden. D.w.z. dat ik recente spelletjes, zoals Crysis dus bv., toch zo goed mogelijk wil kunnen spelen. Eens ik de smaak terug te pakken heb begint dat gamen er toch weer langzaamaan in te geraken waarschijnlijk. 't Is ook niet zo dat ik een TOTALE leek ben op pc-vlak. Vroeger was ik veel met dat soort dingen bezig, maar omdat ik het geld niet had om om de 2 jaar een nieuwe pc te kopen (zoals velen hier op het forum doen), minderde dat steeds meer en meer.

Maar wat ik dus toch wel zou willen:

- Degelijke videokaart zodat ik in de komende tijd toch nog een recent spel kan spelen. (HD 4850 is dus welkom.)
- Monitor van minstens 22" (omdat ik ook vaak vanuit mijn bed films kijk enzo dus dat is dan wel mooi meegenomen).
- Een TV-tunerkaart zie ik tegenwoordig in elke pc standaard zitten. Dit is voor mij niet vereist maar mag er eventueel nog wel bij.
- Een hd van toch wel een 500-750 gb liefst.

Boxen heb ik niet nodig, ik heb hier nog een setje Logitech X-540's staan. Windows XP heb ik hier ook nog liggen, en ik denk dat ik die ook nog wel een tijdje zal gebruiken.

Maar voor de rest hoop ik toch een systeempje te vinden voor 1200 euro waar alles (scherm, toren, toetsenbord, muis) in zit. En ik heb al gemerkt dat dit best doenbaar kan zijn voor dat budget. Als dat niet zo is kan het er altijd nog wel een beetje over gaan. (In principe is mijn budget ook zo'n 2000 euro, maar ik wil ook nog wat geld opzij houden.)

Oke.

Ik begin maar met de monitor.
Ik denk dat voor jou de HP W2207H de beste keuze is.
Hieronder een quote van de Best Buy Guide van Tweakers:

Ondanks de iets hogere aanschafprijs blijkt de nieuwe monitorreeks van HP goed in de smaak te vallen bij tweakers. Vooral de veel vollere kleuren zijn volgens veel mensen een groot pluspunt. Verder heeft de monitor een mooi design en beschikt het over een pivotfunctie, waardoor het scherm ook gekanteld kan worden. Het enige nadeel dat meestal aangestipt wordt bij de HP W2207H is dat het scherm een glanzende bovenlaag heeft, maar uit ervaringen blijkt dat daar in de praktijk weinig last van ondervonden wordt.

Er moet wel rekening gehouden worden dat deze monitor enkel over een hdmi-aansluiting beschikt en dat er geen kabel meegeleverd wordt. Het is dus aan te raden om bij de aanschaf van deze monitor er een dvi-hdmi-kabel bij te nemen.

Ik heb dus ook een DVI-HDMI kabel toegevoegd van 2 meter.

Verder denk ik dat stilte ook wel een must is. Dus ga ik het net ff wat anders doen met de kast. De kast wordt een Antec P182, dit is een mooie top kast. De meeste vinden de standaard meegeleverde fans van Antec te luidruchtig, dus laten we deze dan maar meteen vervangen door 3 maal de Scythe S-Flex 800RPM.

De voeding veranderen we ook in een betere/stillere. Namelijk de Corsair CMPSU-620HXEU, deze voeding bied een vermogen van 620Watt, en is daarnaast erg stil & modulair (waardoor er geen overbodige kabels in de kast blijven rondhangen).

De harde schijf blijft hetzelfde: de HD642JJ van Samsung, deze bied 640GB aan opslagruimte. Deze schijf gebruikt maar twee platters. Dit heeft als voordeel dat de geluid- en warmteproductie lager is terwijl de prestaties beter zijn.

Verder zit er 4GB PC8500 van G.Skill in. Een P45 moederbord van GigaByte. Een HD4870 van Powercolor. Een E8500 in combinatie met een Zerotherm BTF90 processkoeler (koelt beter dan de boxed en is daarbij ook veel stiller). Verder ook nog een Geheugenkaartlezer (waar ook een Floppydrive bij zit, je weet maar nooit).

Dan is er ook de TV-kaart:
Hauppauge Win/TV HVR1100, deze kaart kan naast een analoog tv-signaal, ook niet-gedecodeerde DVB-T signalen ontvangen, waardoor ook digitale televisie beschikbaar komt.

Voor je speakerset zit er ook een super geluidskaart bij, namelijk de Creative X-Fi XtremeMusic. Ondanks dat het huidige aanbod aan moederborden in veel gevallen beschikt over onboard geluidskaarten van goede kwaliteit, kan je toch beter voor een losse geluidskaart. De Creative X-Fi XtremeMusic biedt namelijk een aantal functies die niet terug te vinden zijn bij onboard geluid en deze ontlast daarnaast de processor.

Voor het muis/tobo gebeuren heb ik gekozen voor een mooi setje van logitech, namelijk Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser.

Het is wel wat over de 1200 heen:

Windows XP kan je natuurlijk blijven gebruik, al zal je dan niet de volledige 4GB aan ram geheugen kunnen benutten (XP 32bit ondersteund tot een maximum van 3.5GB). Windows Vista heeft wel een voordeel en dat is DirectX 10.

Laatst bewerkt:
Nee dat ziet er al heel aardig uit Raoul, bedankt.

En stilte is inderdaad ook wel een must ja, dat was ik er nog vergeten bij te zeggen.

Nu zou ik persoonlijk dan wel de kosten wat proberen te drukken door dat scherm van HP te vervangen door een Samsung (een kameraad heeft laatst zo'n 24" gekocht en is er zeer tevreden over), eventueel dat toetsenbord vervangen door iets goedkopers van Logitech en bovenal over die processor heb ik al gelezen dat de E8500 tov de E8400 de meerprijs niet waard is? (Daarnaast begin ik toch weer te twijfelen om eventueel nog een half jaar te wachten totdat de prijzen van de quad cores serieus wat gedaald zijn, dit met het oog op de toekomst.)

Ik vind het een zeer mooi systeem, maar het lijkt me dat het qua prijs/kwaliteit verhouding toch iets goedkoper kan en dat ik op die manier de kosten toch ook nog wat zou kunnen drukken tot 1400 euro ofzoiets?

Zoals ik al zei: het MAG iets duurder dan 1200 euro worden, maar dan mag het ook wel liefst de meerprijs waard zijn. Hoe meer geld ik opzij kan zetten, hoe beter natuurlijk.
Tot nu toe lijkt het multimediasysteem van juli 2008 in de BBG op Tweakers me eigenlijk nog het leukste voor het budget.

Toch al heel erg bedankt alvast, hier heb ik al wel wat aan.

Raoul90
omdat er afentoe een spelletje wordt gedaan zou ik voor de Q9450 gaan die is sneller

Raoul90
omdat er afentoe een spelletje wordt gedaan zou ik voor de Q9450 gaan die is sneller

Waarom altijd dat sarcasme?

De E8400 is al vrij lang uit heb ik begrepen, en de Q9450 nog maar net maar deze kost nog iets teveel.

Als over dit en 2 jaar de quad core volledig ingeburgerd is kan ik toch beter wachten tot de prijzen van de Q9450 nog wat gedaald zijn he, zodat ik langer iets aan m'n pc heb dan dat ik er nu de E8400 in zou zetten en over pakweg een half jaar al een pak games en applicaties multithreaded-able zijn.

Zoals ik al zei ben ik iemand die zo'n 4 à 5 jaar (en soms langer) met een pc doet, dus mag het ook wel onmiddellijk iets fatsoenlijks zijn wat ik erin laat zetten. Ik heb in m'n hele jeugd al op pc's moeten werken die eigenlijk al verouderd waren toen ik ze kocht.
Nu wil ik dus iets hebben waarmee ik toekom tot ik afgestudeerd ben en ga werken (dus nog zo'n 2 à 3 jaar en dus liefst langer).

En stel dat ik nu gewoon de E8400 koop, kan ik deze processor volgend jaar dan zelf vervangen door bv. die Q9450? En moet ik dan ook weer een nieuw mobo kopen?

Ik stel veel vragen en verander veel van gedacht, ik weet het, maar ik wil geen ondoordachte beslissingen maken waar ik over een half jaar al spijt van krijg. Dat is me in het verleden al vaak genoeg overkomen.

Vergelijk een processor even met 1 dop legoblokje en vergelijk de plaats op het moederbord even met een legobouwsel waar nog alleen maar ruimte is voor zo'n 1 dop legoblokje, m.a.w. er zal in dat legobouwsel geen ander legoblokje passen dan dat 1 dop blokje.

In computertaal heet de plek op het moederbord Socket en wordt de soort socket aangeduid met cijfers en / of letters.

De E8400 en de Q9450 zijn beide Socket 775 processors en zullen dus altijd passen op een moederbord dat een processorvoet ("stopcontact") 775 heeft.

Ha oké, bedankt. Daar ken ik dus niet zoveel van.

Dit wetende zal ik voorlopig dan maar voor een E8400 gaan en over twee jaar ofzo als er een quad core de standaard is die erin proppen.

De nieuwe pc zal waarschijnlijk wel pas voor volgende maand of voor september zijn, dus misschien dat ik dan nog eens gauw een topic open of deze even bump als er veel belangrijke en grote veranderingen zijn gebeurd in computerland.

Kun je beter deze gebruiken want dan voorkom je dat een discussie / meningen geheel overnieuw moeten worden gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan