Auto div refresh! Hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robpolman

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Ik heb eigenlijk vrij weinig kennis van Javascripts, dus ik zoek eigenlijk een kant en klaar voorbeeld. Al de hele dag zoek ik hiernaar, tot dusver heb ik niks bruikbaars kunnen vinden.

Het gaat erom dat de inhoud van een <div> na bijv. 3 seconden automatisch refresht, keer op keer. Wie kan mij alsjeblieft helpen?

Ik heb eigenlijk vrij weinig kennis van Javascripts, dus ik zoek eigenlijk een kant en klaar voorbeeld. Al de hele dag zoek ik hiernaar, tot dusver heb ik niks bruikbaars kunnen vinden.

Het gaat erom dat de inhoud van een <div> na bijv. 3 seconden automatisch refresht, keer op keer. Wie kan mij alsjeblieft helpen?

De vraag is of de content van die DIV dan ook moet veranderen.
Als dat het geval is moet je AJAX gebruiken en dat is niet "zomaar" even gedaan.
Je kunt de innerHTML van een div instellen en best in een javascript functie met een looping plaatsen. De vraag is dus nogmaals eerst wat voor content komt er in de DIV, en waar haal je het vandaan?

De vraag is of de content van die DIV dan ook moet veranderen.
Als dat het geval is moet je AJAX gebruiken en dat is niet "zomaar" even gedaan.
Je kunt de innerHTML van een div instellen en best in een javascript functie met een looping plaatsen. De vraag is dus nogmaals eerst wat voor content komt er in de DIV, en waar haal je het vandaan?

Alvast bedankt voor je reactie. De content van de div is een tekstbericht, welke via een CMS aan te passen is. Het gaat uiteindelijk om een live verslag, waardoor constant updates worden doorgevoerd. De bedoeling is dan dat de bezoeker niet steeds de refresh knop hoeft in te drukken, aangezien de div steeds gerefresht wordt.

Alvast bedankt voor je reactie. De content van de div is een tekstbericht, welke via een CMS aan te passen is. Het gaat uiteindelijk om een live verslag, waardoor constant updates worden doorgevoerd. De bedoeling is dan dat de bezoeker niet steeds de refresh knop hoeft in te drukken, aangezien de div steeds gerefresht wordt.

Ah juist.
Ja daarvoor zul je AJAX moeten gebruiken.
Als je weet hoe je gegevens uit een database moet halen dan kan ik je wel even een kort voorbeeld scriptje geven.

Ah juist.
Ja daarvoor zul je AJAX moeten gebruiken.
Als je weet hoe je gegevens uit een database moet halen dan kan ik je wel even een kort voorbeeld scriptje geven.

Ja daar heb ik verstand van. Zeker de mensen die nog meer voor de website werken. Graag dus een voorbeeldje alsjeblieft!:)

Als je dit even doorleest lukt het je waarschijnlijk ook zelf. En dan steek je er meteen wat van op;)

http://w3schools.com/ajax/default.asp

Maar eerlijk gezegd lijkt elke 3 seconden een div vernieuwen me niet bepaald verstandig. Stel dat je 100 bezoekers hebt waarvan er ook nog eens 25 twee pagina's open hebben staan, dat komt neer op 125 HTTP requests elke 3 seconden. Een beetje een server kan dat wel aan natuurlijk, maar als je site veel bezocht wordt kan het toch een behoorlijke performance hit worden. Met duizend bezoekers (en 250 twee pagina's open) is het al 1250 requests per 3 seconden. Een groot deel van de bezoekers zal ook nog eens je pagina open laten staan zonder dat ze er naar kijken.

Beetje laat, maar wellicht nog relevant:

Om die reden moet je ook _niet_ elke 3 seconden een request naar je database doen. Je kunt bij het aanroepen van de pagina in één keer een X aantal (10 ofzo) stukjes content ophalen, en déze met Ajax elke 3 seconden laten vervangen. Dan hebben de mensen gedurende 30 seconden leesvoer. Ik heb geen idee of dit genoeg is, maar je zou het ook uit kunnen breiden naar 100, 1000 of een miljard, dat maakt niet uit. Die database blijft wel draaien, maar je moet geen onnodige requests maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan