Quad core Q9450

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een quad-core voor jouw doeleinde is overkill en een beetje geldverspilling ik zou eerder kijken naar een configuratie met een AMD X2? 2.5 GHz moet genoeg zijn en een 8600GT moet prima kunnen :)

Een quad-core voor jouw doeleinde is overkill en een beetje geldverspilling ik zou eerder kijken naar een configuratie met een AMD X2? 2.5 GHz moet genoeg zijn en een 8600GT moet prima kunnen :)

Ook niet voor de toekomst? Aangezien mij p4 tot nu toe 3 jaar heeft volgehouden ben ik bang dat als ik een amd x2 koop ik al over 1 jaar moet upgraden...Voor welke toepassingen is een quad core geen overkill behalve games?

Ook niet voor de toekomst? Aangezien mij p4 tot nu toe 3 jaar heeft volgehouden ben ik bang dat als ik een amd x2 koop ik al over 1 jaar moet upgraden...Voor welke toepassingen is een quad core geen overkill behalve games?

Er zijn nog maar weinig applicaties die de volledige capaciteit van de quadcore benutten.

Ik wil toch maar een 9450 kopen hoewel er nog weinig programma's zijn. Echter welke videokaart zouden jullie adviseren? Moederbord toch maar een 5pq?

We gebruiken vnl voor internet en dan soms foto's bestellen via internet dat nu traag loopt met een P4 3.0.........

Guido, is dat nu echt het enige waar je de pc voor gebruikt?
Foto's bestellen via internet zal wel betekenen het uploaden van foto's naar bedrijf X.
Mag ik vragen naar je internetprovider en welk abonnement je daar hebt (snelheid e.d.)

Voor internetten voldoet elke pc zo'n beetje. Natuurlijk zal een pentium 3 en langzamer niet echt prettig meer werken. Maar een pentium 4 kan nog prima mee.
Je hebt echt geen nieuwe pc nodig voor wat je doet.

Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat je iets nieuws wil.
Maar ook dan hoef je niet te duur te gaan.

Voor 500-600 euro kan je een erg mooie pc samenstellen, waar je veel plezier mee kan hebben.
Goedkoper kan ook. Maar ik begrijp uit je reacties dat je het liever goed doet.

Maar waarom? Meer betere kwaliteit van de kast? Of echt ook wat je merkt qua snelheid in gebruik?
Wat betreft de kast: In principe zal je weinig verschil merken.
De kwaliteit is bij goedkope kasten natuurlijk slechter: er zal sneller iets beschadigen; het ziet er mooier uit. Een beetje armoedig zeg maar.
Het enige negatieve wat betreft snelheid is dat die kasten een slechte luchtdoorstroming kunnen hebben. Computeronderdelen worden nogal heet tijdens het draaien. Als de warmte niet wordt afgevoerd, dan worden de onderdelen zo heet dat ze kapot gaan.
In een goede kast is rekening gehouden met luchtstromen, om zo warmte zo efficient mogelijk af te voeren. Dat betekent niet dat goedkope kasten te weinig warmte afvoeren, maar soms kan dat wel gebeuren.
Ook qua geluid zullen goedkope kasten minder absorberen. Met duurdere kasten zal je minder last van de herrie krijgen.

Maar als jij een goedkope kast wil moet je dat zelf weten. Het is niet heel erg als je dat zou besluiten.

Voeding: Dat is dus wel HEEEEEEEEL belangrijk.
Een goedkope voeding, zoals in jouw kast (40 voor kast incl voeding: dit terwijl een heel goedkope redelijk goede voeding al zeker minimaal 40 euro kost, dus zonder kast...) is kwalitatief heel slecht.
Deze voedingen kunnen het spontaan begeven. Gevolg: al je hardware kan je in de prullenbak gooien.
Ook zeggen fabrikanten dat ze bijv 500W leveren: maar in de praktijk zullen ze minder goed presteren dat een 300W-voeding van een A-merk. Dat is een wat technisch verhaal: zelfs voor mij: dus ik ga het maar niet proberen uit te leggen (ik weet ongeveer wel wat de reden is, maar alle termen e.d. ben ik weer vergeten), maar geloof maar dat het waar is.

Een zo goedkope voeding kopen is het domste wat je kan doen. Echt waar.

Bij azerty:

Sony AD-5200SId 80811 € 18.74
Antec Sonata III,ZwartId 33476 € 95.12
Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, BoxeId 56577 € 134.46
Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 640GB id 72197 € 64.49
MSI NX8500GT-TD256EH,256MB, DDR2, PCI Ex Id 42647 € 33.81
GigaByte GA-P35-DS3L Id 56123 € 69.58
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC53 Id 5595 € 36.01
Microsoft Windows Vista Home Premium 32b Id 14119 € 93.86

Totaal € 546.07

uitleg:

Dvdbrander... geen uitleg

Kast: Antec is een heel goed merk. Er zit een sterke voeding in (zwaar overdreven voor jouw systeem, maar in elk geval kan je er dan een tijdje mee doen). En ik vind het ook een mooie kast, voor die prijs.
Je kan ook een Aopen kopen voor een paar tientjes minder. Zal ook voldoen.

Processor
Gewoon een E8400. Die processor is hardstikke snel, voor wat jij ermee doet. In vergelijking met een Pentium4 3,0ghz helemaal. (zeg maar de motor van een nieuwe volvo vergelijken met de motor van een oud dafje...)
Even voor de duidelijkheid: je weet hopelijk wel dat je niet moet kijken naar het aantal ghzen, he?
Er zou makkelijk een veel goedkopere processor in. Maar als je het geld ervoor hebt...

Harde schijf: 640GB, dus best wel groot. Samsung staat goed bekend op dit moment. Ik heb zelf haast alleen samsung en ik ben super tevreden daarmee.
Ik kan niet inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt. Je kan er ook een mooie 1TB (1000GB) schijf inzetten, of juist een kleinere schijf.

Videokaart zit er alleen maar bij zodat je gewoon het de rest van je systeem een beetje kan ontlasten. Je zou best een moederbord met onboard videokaart kunnen kiezen. Alleen zou ik dan net iets meer geheugen erbij plaatsen.

Moederbord is gewoon een moderne, maar niet al te dure. Ik zou hoe dan ook in die prijsklasse blijven zitten.

Geheugen: 2GB is meer dan genoeg voor wat jij ermee doet. Je zou meer kunnen plaatsen, maar ik zou niet weten waarom. Ook heb je geen duur overclock-geheugen nodig.

Vista: tja, ik weet niet of je al een besturingssysteem hebt liggen. Dus dan maar deze.

Als je dit koopt dan heb je een mooi en snel systeem. Zwaar onnodig voor een beetje internetten, maar je kan er wel in elk geval weer jaren mee vooruit.
Mocht er toch mee gegamed gaan worden, kan er altijd een betere videokaart in gekocht worden.

Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 640GB id 72197 € 64.49 : Heb ik al maar ide, toch beter SATA hd bijkopen?
Microsoft Windows Vista Home Premium 32b Id 14119 € 93.86. : Heb ik al

Zeer zeer duidelijke uitleg! Wat ben ik toch blij nog gewacht te hebben met kopen....Mijn P4 heb ik ook al drie jaar dus denk ik dat ik toch 3 jaar ook met de volgende comp ga doen en daarom dacht ik aan Quad 9450.....dan is het 125 duurder maar heb ik iig nieuste soort technologie toch? of maakt dat voor levensduur niet uit denkt u? Antec Sonata is inderdaad een mooie kast! Alleen kan ik het helaas niet vinden bij Alternate......Ik wil het zelf bouwen namelijk maar als ik er toch niet uit kom wel naar een fysieke winkel kunnen voor eventueel advies...Maar mischien kan eventueel iemand op het forum helpen? Of heeft u ook een advies voor een kast die wel bij alternate te koop is? Gevonden sorry. alleen heeft de Antec geen raampje en dat is wel aantrekkelik bij ms-tech......mischien toch maar die met een goede voeding? Wat is het toch moeilijk een pc samen te stellen.......

Laatst bewerkt:
Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 640GB id 72197 € 64.49 : Heb ik al maar ide, toch beter SATA hd bijkopen?
Microsoft Windows Vista Home Premium 32b Id 14119 € 93.86. : Heb ik al
Natuurlijk zijn de sata-schijven wel iets sneller: Dat heeft meer te maken met de ontwikkeling van de schijven zelf. De Sata-aansluiting is meer handig: het neemt bijv minder ruimte in. Maar je ide-schijf zal heus nog wel voldoen.
Ik durf niet te zeggen hoeveel trager je pc wordt met een oude ide-schijf. Ik gok dat het maar enkele procenten zijn, dat was het een paar jaar geleden in elk geval.
Of het nog zo is weet ik niet helemaal.

Zeer zeer duidelijke uitleg! Wat ben ik toch blij nog gewacht te hebben met kopen....Mijn P4 heb ik ook al drie jaar dus denk ik dat ik toch 3 jaar ook met de volgende comp ga doen en daarom dacht ik aan Quad 9450.....dan is het 125 duurder maar heb ik iig nieuste soort technologie toch? of maakt dat voor levensduur niet uit denkt u?
Als je het echt alleen maar voor internet gebruikt, dan moet je er toch zeker wel 5 jaar mee kunnen doen.
Ik doe zelf in het algemeen 2,5 jaar met een game-pc. Maar ik heb ook een download-machine, die ik alleen voor internet (downloaden dus) gebruik.
Dat is op dit moment een pc van 9 jaar oud. En nu is deze dus echt op en wordt deze vervangen.
Maar ik vervang deze alleen omdat ik op die pc ook graag RAR-bestanden snel wil kunnen uitpakken en dergelijke.
Gewoon voor het internetten had deze pc nog jaren mee gekund.

Daarom dat mensen zeggen dat je je oude pc niet echt hoeft te vervangen.

Maar begrijp ik uit je woorden dat je nu al Vista gebruikt? Ik denk dat daar het probleem met je pc kan liggen: Vista stelt nogal wat eisen aan een pc. Grote kans dat jouw pc daarvoor te traag is.
Met een 8400 kan je best lang doen. Zeker als de pc voor de huidige doeleinde gebruikt blijft worden.
Een nog snellere is een optie. Maar de vraag is of je er veel van gaat merken.

Op het moment dat de E8400 echt te traag wordt, dan is de Q9450 ook al bijna te traag.
Ik denk dat het qua levenstermijn eerder maanden, dan jaren gaat schelen. Dit terwijl die processor ruim 100 euro duurder is.

Antec Sonata is inderdaad een mooie kast! Alleen kan ik het helaas niet vinden bij Alternate......Ik wil het zelf bouwen namelijk maar als ik er toch niet uit kom wel naar een fysieke winkel kunnen voor eventueel advies...Maar mischien kan eventueel iemand op het forum helpen? Of heeft u ook een advies voor een kast die wel bij alternate te koop is?
http://www.alternate.nl/html/produc...2691&tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Midi+Tower

Deze kan ook nog:
http://www.alternate.nl/html/produc...6042&tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Midi+Tower

http://www.alternate.nl/html/produc...4029&tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Mini+Tower

Laatst bewerkt:

Echt heel erg bedankt voor de adviezen! Voeding inbouwen is dat lastig? 3 jaar geleden had ik een kast met voeding er al in. Het moeilijke toen was de processor inbouwen op het moederbord dus heb ik in de winkel laten doen voor noppes. Ik heb nog geen Vista draaien maar had al een tijdje geleden gekocht maar er achter dat het niet werkte op mijn P4....Ik ben bijn klaar voor aankoop. Hopelijk,,

Echt heel erg bedankt voor de adviezen! Voeding inbouwen is dat lastig? 3 jaar geleden had ik een kast met voeding er al in. Het moeilijke toen was de processor inbouwen op het moederbord dus heb ik in de winkel laten doen voor noppes. Ik heb nog geen Vista draaien maar had al een tijdje geleden gekocht maar er achter dat het niet werkte op mijn P4....Ik ben bijn klaar voor aankoop. Hopelijk,,
Voeding is het simpelste van het bouwen van een pc.
Zolang je tenminste een schroevendraaier hebt.

Als er al een voeding in zit, dan moet je eerst je oude verwijderen en daarna de nieuwe weer vastschroeven. De juiste stekkers aansluiten op moederbord, videokaart en schijven en klaar.

Processor inbouwen is ook niet zo moeilijk, maar de 1e keer zie je daar erg tegenop: had ik ook.

Voeding is het simpelste van het bouwen van een pc.
Zolang je tenminste een schroevendraaier hebt.

Als er al een voeding in zit, dan moet je eerst je oude verwijderen en daarna de nieuwe weer vastschroeven. De juiste stekkers aansluiten op moederbord, videokaart en schijven en klaar.

Processor inbouwen is ook niet zo moeilijk, maar de 1e keer zie je daar erg tegenop: had ik ook.

Een pc bouwen vereist toch iets meer kennis dan jij hierboven beschrijft. Tenminste, wanneer je het goed wilt doen.

Vergeet niet zaken zoals koelpasta, master/slave settings, airflow(draairichting van evt. casefan's), HDD setup in je bios en al dat soort zaken.

Een pc bouwen vereist toch iets meer kennis dan jij hierboven beschrijft. Tenminste, wanneer je het goed wilt doen.

Vergeet niet zaken zoals koelpasta, master/slave settings, airflow(draairichting van evt. casefan's), HDD setup in je bios en al dat soort zaken.

Koelpasta? Waar moet dat? Moest dat ook bij mijn P4 van drie jaar geleden? Denk je als ik mijn P4 zelf gelukt was nu ook lukt? Of is er toch iets veranderd qua bouwen?

Koelpasta is een warmtegeleidende substantie, die je in een dun laagjes aanbrengt tussen je processor en cooler.
Vergeet je dit, resulteerd dit in hoge temperaturen van je CPU.

Koelpasta is de reden waarom processor net wat lastiger is.
Dat was bij mij de reden waarom ik er tegenop zag.
Master/slave setting is tegenwoordig niet zo'n probleem meer. Vaak hebben mensen alleen nog maar sata-schijven.
En hooguit 1 ide-apparaat: Lekker belangrijk of deze master dan wel slave staat.

Airflow hoef je pas aan te denken als e.e.a. te warm wordt. In het algemeen vooral interessant voor mensen die overclocken, of die een heel stille computer willen (stil betekent minder fannetjes en dus minder stroming -> minder stroming zorgt ervoor dat airflow belangrijker wordt)

Het is echt niet zo dat een computer bouwen zo moeilijk is.

- processor op moederbord bouwen (als 1e!) Let op de koelpasta en dat je de koeler goed plaatst. Terecht de moeilijkste stap van een pc bouwen.
- harde schijf en brander in kast plaatsen: Is vaak makkelijker als de kast verder nog leeg is. Althans, in sommige kasten
- moederbord in kast zetten: Let op de afstandbusjes
- geheugen plaatsen. Let op hoe je gebruik moet maken van de dual-channel instellingen (zie boekje moederbord).
- videokaart plaatsen
- voeding aansluiten, satakabels op moederbord aansluiten, aanuitknop e.d.aansluiten

En dan moet de computer al aan gaan.

Natuurlijk zijn er nog meer zaken. Maar het is eerder tijdrovend de 1e keer dan moeilijk.
Natuurlijk kan je wel eens tegen problemen aanlopen.
Maar in het algemeen kan je niet zoveel fout doen. Zeker niet als je alles rustig en zonder geweld doet.
Hoe je een processor moet plaatsen staat overal en nergens uitgelegd op internet.
Hoe je een moederbord met afstandbusjes moet installeren ook.

De rest wijst zichzelf wel.
Gewoon goed lezen en je verstand gebruiken.
Ik durf wel te zeggen dat iedereen die een schroevendraaier kan vast houden wel een pc kan in elkaar kan zetten. Zolang je er maar de tijd voor neemt en liever 10x hetzelfde gaat lezen, dan 1x teveel gokken.

En verder heeft de TS zover ik begrijp al eerder een pc gebouwd, alleen de processor installeren heeft hij nog nooit gedaan. Dan is de stap al minder groot naar helemaal zelf bouwen.

Ik vind dat je het bouwen veel te makkelijk voorsteld.
Wanneer je het forum doorspit, kom je toch veel topics tegen waar het "fout" is gegaan.

Ook zeg je dat de airflow pas aan de orde komt wanneer je problemen krijgt met de temperatuur. Ook dit is in mijn ogen een foute beredenering. Wanneer je je systeem bouwt, zorg je gelijk dat de kabels goed in de kast lopen ter bevordering van de airflow. Ook de plaatsing en grote van de ventilators, alsmede de draairichting zijn zaken waar je gelijk rekening mee moet houden. Dit voorkomt achteraf een hoop ergenis.

Een CPU plaatsen is juist makkelijk. Kijk goed hoe de CPU moet liggen(uitsparing), en leg hem voorzichtig in het moederbord. Zet hem nu vast. Leg een klein drupje coolerpasta op de onderkant van de cooler, en smeer dit heel dun uit met bv een mes. Zo maak je een egaal laagje pasta. Zet de cooler nu op de CPU, terwijl je onder lichte druk de cooler een beetje beweegt zodat de pasta zich goed verdeeld. Zet nu de cooler vast.

Gebruik nooit teveel pasta, want dit heeft een averechtse werking.

Ik vind dat je het bouwen veel te makkelijk voorsteld.
Wanneer je het forum doorspit, kom je toch veel topics tegen waar het "fout" is gegaan.
Bouw je zelf je computer?
Het valt echt wel mee.
Natuurlijk maak je beginnersfouten. Die heb ik ook gemaakt.
Maar daar leer je wel van.

Ik heb bij mijn 1e zelfbouw bijv de processorkoeler gesloopt (althans: een knopje van die koeler). Daar leer je weer van: nog voorzichtiger werken

Ook zeg je dat de airflow pas aan de orde komt wanneer je problemen krijgt met de temperatuur. Ook dit is in mijn ogen een foute beredenering. Wanneer je je systeem bouwt, zorg je gelijk dat de kabels goed in de kast lopen ter bevordering van de airflow.
Stel de vraag is of het problemen oplevert als je dit niet doet...
Het zal namelijk normaal gesproken niet zoveel problemen opleveren.
Daarnaast wil TS een venster: dan ben je al verplicht alles een beetje netjes te houden.
Netjes zorgt vaak al voor beter kabelmanagement.

In specifieke gevallen gaat het mis. Een kast met zeer slechte circulatie. Een extreem stil pc, met weinig bewegende onderdelen. Een pc die flink wordt overclockt.

Ook de plaatsing en grote van de ventilators, alsmede de draairichting zijn zaken waar je gelijk rekening mee moet houden. Dit voorkomt achteraf een hoop ergenis.
Je zegt het zelf: ergernis: maar niets dat je niet zelf kan herstellen.

Een CPU plaatsen is juist makkelijk. Kijk goed hoe de CPU moet liggen(uitsparing), en leg hem voorzichtig in het moederbord. Zet hem nu vast. Leg een klein drupje coolerpasta op de onderkant van de cooler, en smeer dit heel dun uit met bv een mes. Zo maak je een egaal laagje pasta. Zet de cooler nu op de CPU, terwijl je onder lichte druk de cooler een beetje beweegt zodat de pasta zich goed verdeeld. Zet nu de cooler vast.
Wat is een klein beetje?
Hoe krijg ik die pasta goed gesmeerd? (overigens helemaal niet nodig: een beetje ter grootte van een rijstekorrel in het midden en de zwaarte van de koeler zorgt ervoor dat de pasta prima verspreid wordt: nooit problemen mee gehad)
Welke pasta kan ik het beste gebruiken
Hoe moet de koeler vast worden gezet?

Allemaal vragen die ik in het begin had en die ik met andere onderdelen niet heb.
Kijk. Inmiddels heb ik ook mijn videokaart-koeler zelf vervangen en de koeler van mijn moederbord. Veel lastiger.

Gebruik nooit teveel pasta, want dit heeft een averechtse werking.
klopt.
Maar zolang je niet het hele tubetje gebruikt maakt het niet zoveel uit.
Gewoon in het begin controleren hoe heet je pc wordt in de bios (of met behulp van software). En wordt de processor te heet, dan plaats je hem weer opnieuw met een andere hoeveelheid pasta.

Zoals ik zeg: het is vooral tijdrovend. Maar het is ook heel leuk en je leert heel veel van hardware. Dat is het grote voordeel.
Als een ander het doet moet je ook maar hopen dat hij het goed doet. Tuurlijk: je hebt daar garantie op. Maar als het niet goed is gegaan moet je toch terug gaan...

Aan de koelpasta had ik helemaal niet gedacht aangezien dat niet verteld werd 3 jaar geleden toen ze voor mij de processor plaatsten. Ik hoefde niet te betalen ook dus niet voor de koelpasta of hadden ze die niet gebruikt.....Maar nu zie ik er toch een beetje tegenop...

Grafische kaarten ATI PCIe -
Asus EAH2400PRO
Radeon HD2400 PRO, 256 MB, 64 bit, PCIe x16
1
€ 29,-
€ 29,-

CPUs Socket 775 Core 2 Quad
Intel® Core™ 2 Quad Q9450
4x 2666 MHz, 2x 6144 kB, 1333 MHz, Yorkfield
1
€ 259,-
€ 259,-

Boxed Koeler (ATX Layout)
1

Voedingen tot 600 Watt -
Corsair CMPSU-450VX
450 Watt, ATX12V 2.2, ATX 2.03, EPS, 6 x, 6 x
1
€ 59,-
€ 59,-

Behuizingen Midi Tower -
MS-TECH LC-402
4 x, 5 x, ATX
1
€ 35,-
€ 35,-

Koeler 80mm
80 mm
1

Moederborden Socket 775 -
Asus P5Q
Intel® P45, 1x PCIe x16 2.0, Sockel 775
1
€ 99,-
€ 99,-

Ultra DMA/133 Controller
maximaal 2 apparaten, 133 MB/s
1

Intel® ICH10R 6K 6G R0+1 SATA2
maximaal 6 apparaten, RAID 0, 1, JBOD, 0+1, 300 MB/s
1

Silicon Image Sil5723 2K 2G SATA2
maximaal 2 apparaten, 300 MB/s
1

USB 2.0 Controller
60 MB/s, USB 2.0, maximaal 127 apparaten
1

FireWire Controller
50 MB/s, FireWire, maximaal 63 apparaten
1

Realtek ALC1200 (4xL, 0xO, 1xK, 0xF)
4 x, Realtek ALC1200
1

Gigabit
1 x RJ-45, 10/100/1000 Mbps
1

Geheugen DDR2-800 -
MDT 2 GB DDR2-800 Kit
2048 MB, CL5 5-5-12, 2 stuk(s), PC2 6400
1
€ 32,-
€ 32,-

Subtotaal:
€ 513,-

Wel redelijke prijs denk ik? Alleen nog pasta erbij...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan