PC bouwen, wie helpt mij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert van Ruit

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2008
Ik wil graag zelf een PC bouwen. Ik heb een redelijke kennis van computers, dus ik denk dat het me wel gaat lukken. Ik heb al redelijk wat informatie verkregen via het internet, toch heb ik nog wat vragen. Wie wil mij helpen met het samenstellen van de verschillende hardware onderdelen en het beantwoorden van enkele vragen?

De eerste vraag:
Ik wil graag een moederbord van ASUS. Er zijn er echter zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil de Intel Quad Core Q6700 (4x2,66Ghz) processor gebruiken en heb 3 PCI sloten nodig (geluidskaart, grafische kaart, TV-kaart). Ik heb dus geen on-board geluid nodig maar wel een on-board netwerkkaart. Voor de grafische kaart zit ik te denken aan Geforce 8800GT/HTDP 1024mb. Mits een kenner een andere suggestie heeft...!!! Verder wil ik mijn harde schijf en DVD writer met Serial ATA verbinden.
Wat is voor mij het meest geschikte ASUS moederbord en welke behuizingen horen daarbij?

Laatst bewerkt:
als eerst waarvoor ga je de pc gebruiken ?
en wat is je butget?

Laatst bewerkt:
Wat wil ik er allemaal mee doen.

Hoi Blue Ray,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wil de PC (naast het gangbare) kunnen gebruiken voor het volgende:
      • Photoshop CS2
      • Indesign CS2
      • Bewerken van digitale videobestanden
      • Games zoals Far Cry 2 en Crysis (nieuwe first persons shooters)
      • (digitaal) televisie en films kijken
      • afspelen van muziek
      • de PC wordt onderdeel van een netwerk
      • Vaak doe ik veel handelingen tegelijkertijd (wat op mijn huidige PC veel vertragingen oplevert).

Het moet dus gewoon een supersnel multifunctioneel beest van een PC worden. Overigens de monitor (DVI), toetsenbord en all-in-one printer heb ik al uitgekozen.

Ik hoor graag wat jouw advies is?

En het budget?

Je kunt bij Alternate trouwens ook goed interactief een PC samenstellen. Zeker de moeite waard (voor het volgende stadium)

Ron

Hoi Blue Ray,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wil de PC (naast het gangbare) kunnen gebruiken voor het volgende:
      • Photoshop CS2
      • Indesign CS2
      • Bewerken van digitale videobestanden
      • Games zoals Far Cry 2 en Crysis (nieuwe first persons shooters)
      • (digitaal) televisie en films kijken
      • afspelen van muziek
      • de PC wordt onderdeel van een netwerk
      • Vaak doe ik veel handelingen tegelijkertijd (wat op mijn huidige PC veel vertragingen oplevert).

Het moet dus gewoon een supersnel multifunctioneel beest van een PC worden. Overigens de monitor (DVI), toetsenbord en all-in-one printer heb ik al uitgekozen.

Ik hoor graag wat jouw advies is?

• Das heel duidelijk!

Wat is je budget? (excl monitor/printer)
    Welke monitor heb je uitgekozen? (de maat vooral: is belangrijk voor de videokaart)
    Ga je overclocken en zo ja: hoe fanatiek wil je dit doen?
    Wil je die spellen zeg maar op 'high' spelen, of boeit dat niet zo?

Zoals ik het nu lees heb je een goede processor nodig (een quad, maar daar was je al achter) en een goede videokaart.

En alle moederborden hebben een netwerk-aansluiting. Sommige zelfs 2.

Das heel duidelijk!

Wat is je budget? (excl monitor/printer)
Welke monitor heb je uitgekozen? (de maat vooral: is belangrijk voor de videokaart)
Ga je overclocken en zo ja: hoe fanatiek wil je dit doen?
Wil je die spellen zeg maar op 'high' spelen, of boeit dat niet zo?

Zoals ik het nu lees heb je een goede processor nodig (een quad, maar daar was je al achter) en een goede videokaart.

En alle moederborden hebben een netwerk-aansluiting. Sommige zelfs 2.

Budget: volgens mij moet het lukken zelf een top pc te configureren voor ongeveer 900,00 euro (excl. randapparaten)
Monitor: HP W2207H (zonder DVI-out) of HP W2207V (met DVI-out). Beide zijn 22 inch. Het tweede model is 50,00 euro duurder, dus ik vraag me af of de digitale DVI techniek zoveel voor heeft op de analoge D-sub techniek? Ik heb gelezen dat de grafische kaarten die een HDMI uitgang hebben nog op 1 hand te tellen zijn.
Overklocken: k wil meteen een goede videokaart aanschaffen met een goede chipset en 1 TB geheugen, dus overklocken lijkt me niet nodig. Volgens mij gaat een kaart ook minder lang mee als je overklockt en ik wil er wel een tijdje tegenaan kunnen.

Ik sta open voor adviezen. Welk moederbord, welke passende behuizing incl. 600 watt voeding, welke grafische kaart, welke monitor.
En is het adviseerbaar om 4069 mb DDR2 geheugen te kopen als je toch vista 32-bit draait. Of is het met het oog op de toekomst juist slim om te doen?
Ik zou ook graag willen weten wat het verschil is tussen SATA en SATAII?

Ik hoor het graag.

Laatst bewerkt:
er is geen verschil tussen Sata en SataII

ok heb even een pc samengestelt :

Bijlagen

• pc butget 900 euro.jpg
    pc butget 900 euro.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 127
er is geen verschil tussen Sata en SataII

Dat is er zeker wel. Normale SATA levert 150MB/s, en SATAII (de verbeterde versie die tegenwoordig al standaard is) levert 300MB/s. Dit uiteraard onder de 'optimale omstandigheden'.

Dat is er zeker wel. Normale SATA levert 150MB/s, en SATAII (de verbeterde versie die tegenwoordig al standaard is) levert 300MB/s. Dit uiteraard onder de 'optimale omstandigheden'.

oke had een tijdje geleden hier gelezen dat dat niet zo was...

En welke schijf haalt een snelheid van 150MB/s?

Er zit dus geen verschil tussen sata en sata2. Althans, niet qua snelheid.
Er zit wel een verschil tussen de snelheid van de poort: maar ja: de harde schijven zijn gewoon te traag.

Geen kritiek op het systeem van Bluray.
TS kan nog beslissen om ipv de genoemde processor de 55 euro duurdere Q9450 te kopen. Deze is weer een stuk beter.
Zeker omdat er niet overclockt gaat worden.

Je zou op het moederbord een paar tientjes kunnen besparen, het enige wat je inlevert is een paar procent prestatie op het moment dat je overstapt op crossfire (dus met 2 videokaarten).

Geen kritiek op het systeem van Bluray.
TS kan nog beslissen om ipv de genoemde processor de 55 euro duurdere Q9450 te kopen. Deze is weer een stuk beter.
Zeker omdat er niet overclockt gaat worden.

Je zou op het moederbord een paar tientjes kunnen besparen, het enige wat je inlevert is een paar procent prestatie op het moment dat je overstapt op crossfire (dus met 2 videokaarten).

MOBO HEB IK gekozen voor CF voor later...

ok heb even een pc samengestelt :

Wow...wat een configuratie. Bedankt Bluray.
Ik heb de hardware gegoogeld en de specs bekeken. Er zijn wel veel vragen ontstaan. Ik hoop dat je ze wil beantwoorden?

Als ik kies voor de behuizing Cooler Master CM, heb ik dan nog een aparte cooler nodig voor de processor?

Waarom kies je voor de Asus P5E als moederbord? Overigens de PCI slots zijn 32 bit, kan dit in de toekomst problemen opleveren als ik Vista 64bit wil gaan draaien?

Waarom kies je voor het merk Jetway als grafische kaart. Ik ken het merk niet, heb jij er goede ervaringen mee?

Klopt het dat de grafische kaart in 1 van de 3 PCIe slots gaat, zodat ik de 2 PCI slots kan gebruiken voor de geluidskaart en de TV kaart.

Heb je ook nog een advies voor een goede TV-kaart die compatibel is met deze configuratie?

Via welke website heb je de configuratie gemaakt. Deze is namelijk met sommige componenten goedkoper dan Alternate?

Als laatste vraag: weet jij een actuele tutorial/boek te vinden waarin stapsgewijs het assembleren van een Pc wordt uitgelegd? Ik heb veel tutorials kunnen vinden op het internet, maar deze zijn erg gedateerd...!!!

Tjee, wat een vragen. Als je ze niet allemaal wil/kan beantwoorden begrijp ik dat hoor...!!!

Wow...wat een configuratie. Bedankt Bluray.
Ik heb de hardware gegoogeld en de specs bekeken. Er zijn wel veel vragen ontstaan. Ik hoop dat je ze wil beantwoorden?

Als ik kies voor de behuizing Cooler Master CM, heb ik dan nog een aparte cooler nodig voor de processor?
Processor koeler staat los van een Behuizing die zit bij de Processor of anders kan je een los kopen maar zolang je niet gaat overclocken dan moet de boxed koeler(die bij de processor zit)zijn werk goed doen

Waarom kies je voor de Asus P5E als moederbord? Overigens de PCI slots zijn 32 bit, kan dit in de toekomst problemen opleveren als ik Vista 64bit wil gaan draaien?Nee dit gaat geen problemen veroorzaken volgens mij en ik heb gekozen voor de P5E omdat deze een X38 chipset heeft en volle crossfire oversteund dus je kan later nog 1 kaart erbij prikken mocht je niet meer te vreden zijn over de Grafische prestatie's

Waarom kies je voor het merk Jetway als grafische kaart. Ik ken het merk niet, heb jij er goede ervaringen mee?ik zelf heb geen ervaring ermee maar volgensmij is het een normaal merk ik lees geen klachten over dit merk je kan ook voor een andere kiezen dan zou ik de Sapphire nemen : http://www.azerty.nl/producten/zoek?ZOEKTERMEN=+Hd4870*&SORTERING=prijs_asc
heb ook voor die gekozen omdat die goedkoper is dan de rest

Klopt het dat de grafische kaart in 1 van de 3 PCIe slots gaat, zodat ik de 2 PCI slots kan gebruiken voor de geluidskaart en de TV kaart.
je hebt 2 PCI Sloten voor je geluidskaart en TV kaart en 2PCI-E sloten voor videokaart(en) dus je kan later nog een erbij zetten wat ik al zij

Heb je ook nog een advies voor een goede TV-kaart die compatibel is met deze configuratie?
Phoe ik zelf heb de Haupagge PVR-150 ofzo (zal ik strx even nakijken en bevestigen)
ik ben er zeer tevreden over en als je vista gaat gebruiken deze werkt ook onder vista en media center

Via welke website heb je de configuratie gemaakt. Deze is namelijk met sommige componenten goedkoper dan Alternate? www.azerty.nl heb daar ook spullen gekocht en geen problemen mee gehad... dus de volgende keer wordt het weer daar :)

Als laatste vraag: weet jij een actuele tutorial/boek te vinden waarin stapsgewijs het assembleren van een Pc wordt uitgelegd? Ik heb veel tutorials kunnen vinden op het internet, maar deze zijn erg gedateerd...!!!

Nee ik ken geen boeken maar hier op het forum kunnen ze je ook helpen (ik ook ;)) meschien weet iemand anders een goed boek.

en die 750 watt voeding is voor als je later crossfire wil gaan draaien wil je dit niet gaan doen dan kan je voor de 520 watt voeding gaan van Cooler Master : http://www.azerty.nl/producten/product_detail/577/77900/real-power-.html

Tjee, wat een vragen. Als je ze niet allemaal wil/kan beantwoorden begrijp ik dat hoor...!!! Dat wil ik wel hoor ;)

Laatst bewerkt:
Bluray,

Echt super van je. Dit geeft me een goed en vertrouwd gevoel als ik de losse onderdelen ga bestellen en assembleren. Nu weet ik zeker dat ik er voor ga. Misschien een rare vraag, maar als ik alle onderdelen op zijn plaats het zitten, ik sluit een monitor aan en start de PC op en klik op F2 of DEL, krijg ik dan meteen het BIOS te zien? Of moet ik deze eerst flashen?

Wat vind je van onderstaande kaart? Als ik een kaart kan vinden van 1024mb voor ongeveer dezelfde prijs, is die dan per definitie beter?

Sapphire Radeon HD 4870 (512DDR5/PCI-E2.0)
8 winkelprijzen van € 205 tot € 225

Chipset ATI Radeon HD 4870
Ramdac 400 MHz
Bustype PCI Express 2.0
Hoeveelheid geheugen 512 MB
Soort geheugen DDR5
Koeling actief
Geheugen snelheid 3600 MHz
Analoge resolutie 2048 x 1536
Dual-link DVI-uit 2560 x 1600
HDTV-uit v
Koppelbaar Crossfire
Dual head v
TV-out v
DVI-out v
Compatible DirectX 10.1, OpenGL 2.0
Systeemeisen Pentium of Athlon of beter, minimaal 1024 MB RAM, PCI Express(2.0) moederbord met een vrij x16 Slot, minimaal 500 Watt or betere voeding met 2x 6-pins connector,, Voor Crossfire (2 (willekeurige) Radeon HD Kaarten in 1 PC) gelden hogere eisen, zie de website van de fabrikant
Overige bijzonderheden Coreclock: 750 MHz, Shader Model 4.1, 2x dual DVI, 1x DVI naar d-Sub (S-Video / Composiet) kabel en 1x DVI naar HDMI kabel

Kleur(en) zwart/rood
Introductie model 2008

ik heb gelezen dat je meer geheugen alleen gaat merken als je op wat "Grotere"schermen gaat computeren dus een hogere Resolutie
en voor je Bios zal ik even kijken op de van Asus site (ga ik meteen voor je doen)
en ik heb de Haupagge PVR-150 MCE (als TV kaart en ben er zeer tevreden over)

Oke :
Core 2 Quad Q6700 (2.66GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) ALL
0201

Dus vanaf bios versie 0201 en volgensmij is 0107 de standaart dus eerst update..

EDIT: ze zijn al bij bios versie 0702

Oke :
Core 2 Quad Q6700 (2.66GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) ALL
0201

Dus vanaf bios versie 0201 en volgensmij is 0107 de standaart dus eerst update..

EDIT: ze zijn al bij bios versie 0702

Hoe gaat dat dan? Ik heb alles in elkaar zitten en start de PC op. Herkend hij wel de BIOS en kan ik met de verouderde versie aan de slag? En flash ik dan als het OS is geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan