Hoi Marsmannetje en Bluray
Ik heb alle 4 de moederborden nauwkeurig vergeleken. Ik ben eigenlijk maar drie verschillen tegengekomen en ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen.
De ASUS P5E heeft een X38 chipset, terwijl de andere twee ASUS moederborden (P5Q Pro/P5Q-E) een P45 chipset hebben. Ik heb gegoogled en ben er achtergekomen dat de P45 chipset nieuwer is. Maar is deze dan per definitie ook beter? Want waarom is dan het moederbord met de X38 chipset duurder en waarom refereerde Bluray specifiek naar deze chipset?
De X-versie is de high end-versie en de p-versie de mainstream.
P35 stond tegenover de X38
P45 staat tegenover de X48.
De X38 heeft dus als voordeel dat het 2x16-lanes heeft qua pci-e-poorten. Dat is een voordeeltje.
Verder overclocken ze volgens mij wat beter (ga je toch niet doen)
En de verdere verschillen ken ik niet.... (maar ik mag toch hopen dat er nog meer verschil is?)
Een X38 is vooral heel aantrekkelijk als je direct voor crossfire kiest. Waarom zou je 2 dure videokaarten kopen, als je geen goed moederbord hebt?
Een ander verschil is dat ASUS P5E een bios heeft met 16mb AMI, terwijl de PQ5Pro 8mb AMI heeft en de P5Q-E alleen AMI. Wat is beter?
Geen idee.
Volgens mij is het niet zo belangrijk.
Het heeft niet met de pci-e poorten te maken.
Er is nog 1 verschil de ASUS P5E kan maximaal 8192mb geheugen herbergen, terwijl de andere 2 ASUS-moederborden maximaal 16384mb aankunnen. Het lijkt me niet zo belangrijk omdat het maximale effectieve RAM geheugen momenteel op 4mb ligt. Misschien denken jullie hier anders over?
Om boven de 4 gig uit te komen heb je een 64-bits besturingssysteem nodig.
En dan nog vraag ik me af waarom je meer dan 8 gig nodig zou hebben de komende jaren.
Natuurlijk zal ik ooit lachen om maar 8 gig werkgeheugen. Maar voorlopig is het echt zat.
Dan mijn laatste vraag en misschien wel de belangrijkste voor mij. Ik ben een beetje huiverig voor het flashen van het moederbord. Bij alle drie de moederborden is eventueel een BIOS update noodzakelijk om de nieuwste processorkernen te ondersteunen. Ik ga werken met de Intel Quad core, dus ik ga ervan uit dat er geflashed moet worden. Is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan doen, of kan ik de leverancier van het moederbord hier opdracht voor geven?
Ik vind wel dat je daar de leverancier opdracht voor kan geven. Immers moet dat bedrijf geen oude zooi leveren.
En een moederbord met een veel oudere bios leveren is niet netjes.
Ik denk zelfs dat jij het zelf niet kan. Want volgens mij start een computer niet op zonder processor en het moederbord ondersteunt niet standaard de processor...
Je zou aan de webshop kunnen vragen welke bios-versie erop staat. Of expliciet kunnen vragen of je quad erop kan.
Ik heb trouwens nog niet ergens gelezen dat een zelfbouwer zijn bios eerst heeft moeten updaten.
Ik denk dat het in de praktijk dus wel mee valt, dus dat de moederborden al standaard van een nieuwere versie bios zijn voorzien. Om problemen te voorkomen kan je het natuurlijk wel beter van te voren vragen.