PC bouwen, wie helpt mij

Status
Niet open voor verdere reacties.
MOBO HEB IK gekozen voor CF voor later...
Je hoeft niet te schreeuwen, BluRay.
Ik begrijp waarom je het hebt gekozen.

Ik zeg alleen dat een Q9450 een betere processor is.
Feit is dat er voorlopig maar 1 videokaart in het systeem komt.
Feit is dat een ouder moederbord ook CF ondersteunt.
Feit is dat het maar max enkele procenten aan prestaties scheelt.
Feit is dat je na het plaatsen van een 2e videokaart je systeem toch al flink vooruit gaat. Wat maken die paar procent dan uit? (het gaat dus niet om 40% slechter ofzo, maar 2-5%)

Het is dus een keuze tussen nu meer prestaties door de betere processor: dat zal de TS met alles merken, of kiezen voor het duurdere moederbord, zodat hij na het plaatsen van de 2e videokaart nog betere prestaties krijgt.
Ik zou kiezen voor betere prestaties nu.
Maar het is aan Robert om te kiezen.

Je hoeft niet te schreeuwen, BluRay.
Ik begrijp waarom je het hebt gekozen.

Ik zeg alleen dat een Q9450 een betere processor is.
Feit is dat er voorlopig maar 1 videokaart in het systeem komt.
Feit is dat een ouder moederbord ook CF ondersteunt.
Feit is dat het maar max enkele procenten aan prestaties scheelt.
Feit is dat je na het plaatsen van een 2e videokaart je systeem toch al flink vooruit gaat. Wat maken die paar procent dan uit? (het gaat dus niet om 40% slechter ofzo, maar 2-5%)

Het is dus een keuze tussen nu meer prestaties door de betere processor: dat zal de TS met alles merken, of kiezen voor het duurdere moederbord, zodat hij na het plaatsen van de 2e videokaart nog betere prestaties krijgt.
Ik zou kiezen voor betere prestaties nu.
Maar het is aan Robert om te kiezen.
Sorry CL stond aan later uitgezet.....
ene je hebt gelijk dat andere mobo's ook CF ondersteunen allen niet op 2x 16 lanes en op 2x 8 lanes heb je prestatie verlies....

Sorry CL stond aan later uitgezet.....
ene je hebt gelijk dat andere mobo's ook CF ondersteunen allen niet op 2x 16 lanes en op 2x 8 lanes heb je prestatie verlies....
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/10/12/crossfire_comparison_intel_x38_versus_p35/1
Dus je hebt gelijk. Maar als je goed leest, dan zie je dat het in de praktijk wel mee valt met het grote verschil.
Het zijn minimale verschillen. Zeker als je kiest voor een 2x8 lanes ipv 1x16+1x4.

Ik heb zelf gekozen voor een gigabyte: Ik ben best wel fan van de moederborden van gigabyte: Goede kwaliteit en prestaties.
Maar goed, als de TS graag asus wil:
http://tweakers.net/pricewatch/213971/asus-p5q-e.html
http://tweakers.net/pricewatch/213970/asus-p5q-pro.html
Die 1e heeft als extra's eSata (extern een sata-schijf aansluiten) en een extra pci-e x16 (@4x) voor een 3e videokaart. De 2e voldoet dus prima.

http://tweakers.net/pricewatch/213593/gigabyte-ga-ep45-ds3.html
Goed te vergelijken met de p5q-pro

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/10/12/crossfire_comparison_intel_x38_versus_p35/1
Dus je hebt gelijk. Maar als je goed leest, dan zie je dat het in de praktijk wel mee valt met het grote verschil.
Het zijn minimale verschillen. Zeker als je kiest voor een 2x8 lanes ipv 1x16+1x4.

Ik heb zelf gekozen voor een gigabyte: Ik ben best wel fan van de moederborden van gigabyte: Goede kwaliteit en prestaties.
Maar goed, als de TS graag asus wil:
http://tweakers.net/pricewatch/213971/asus-p5q-e.html
http://tweakers.net/pricewatch/213970/asus-p5q-pro.html
Die 1e heeft als extra's eSata (extern een sata-schijf aansluiten) en een extra pci-e x16 (@4x) voor een 3e videokaart. De 2e voldoet dus prima.

http://tweakers.net/pricewatch/213593/gigabyte-ga-ep45-ds3.html
Goed te vergelijken met de p5q-pro

Hoi Marsmannetje en Bluray
Ik heb alle 4 de moederborden nauwkeurig vergeleken. Ik ben eigenlijk maar drie verschillen tegengekomen en ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen.

De ASUS P5E heeft een X38 chipset, terwijl de andere twee ASUS moederborden (P5Q Pro/P5Q-E) een P45 chipset hebben. Ik heb gegoogled en ben er achtergekomen dat de P45 chipset nieuwer is. Maar is deze dan per definitie ook beter? Want waarom is dan het moederbord met de X38 chipset duurder en waarom refereerde Bluray specifiek naar deze chipset?

Een ander verschil is dat ASUS P5E een bios heeft met 16mb AMI, terwijl de PQ5Pro 8mb AMI heeft en de P5Q-E alleen AMI. Wat is beter? Of gaat dit over die 2x 16 lanes waar Bluray het over had?

Er is nog 1 verschil de ASUS P5E kan maximaal 8192mb geheugen herbergen, terwijl de andere 2 ASUS-moederborden maximaal 16384mb aankunnen. Het lijkt me niet zo belangrijk omdat het maximale effectieve RAM geheugen momenteel op 4mb ligt. Misschien denken jullie hier anders over?

Dan mijn laatste vraag en misschien wel de belangrijkste voor mij. Ik ben een beetje huiverig voor het flashen van het moederbord. Bij alle drie de moederborden is eventueel een BIOS update noodzakelijk om de nieuwste processorkernen te ondersteunen. Ik ga werken met de Intel Quad core, dus ik ga ervan uit dat er geflashed moet worden. Is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan doen, of kan ik de leverancier van het moederbord hier opdracht voor geven?

In bovenstaande tekst gebruik ik nogal wat hoofdletters. Ik doe dit niet om schreeuwerig over te komen, maar om het wat overzichtelijk te houden.
Ik hoop dat jullie mij wederom willen helpen.

Hoi Marsmannetje en Bluray
Ik heb alle 4 de moederborden nauwkeurig vergeleken. Ik ben eigenlijk maar drie verschillen tegengekomen en ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen.

De ASUS P5E heeft een X38 chipset, terwijl de andere twee ASUS moederborden (P5Q Pro/P5Q-E) een P45 chipset hebben. Ik heb gegoogled en ben er achtergekomen dat de P45 chipset nieuwer is. Maar is deze dan per definitie ook beter? Want waarom is dan het moederbord met de X38 chipset duurder en waarom refereerde Bluray specifiek naar deze chipset?
De X-versie is de high end-versie en de p-versie de mainstream.
P35 stond tegenover de X38
P45 staat tegenover de X48.

De X38 heeft dus als voordeel dat het 2x16-lanes heeft qua pci-e-poorten. Dat is een voordeeltje.
Verder overclocken ze volgens mij wat beter (ga je toch niet doen)
En de verdere verschillen ken ik niet.... (maar ik mag toch hopen dat er nog meer verschil is?)

Een X38 is vooral heel aantrekkelijk als je direct voor crossfire kiest. Waarom zou je 2 dure videokaarten kopen, als je geen goed moederbord hebt?

Een ander verschil is dat ASUS P5E een bios heeft met 16mb AMI, terwijl de PQ5Pro 8mb AMI heeft en de P5Q-E alleen AMI. Wat is beter?
Geen idee.
Volgens mij is het niet zo belangrijk.
Het heeft niet met de pci-e poorten te maken.

Er is nog 1 verschil de ASUS P5E kan maximaal 8192mb geheugen herbergen, terwijl de andere 2 ASUS-moederborden maximaal 16384mb aankunnen. Het lijkt me niet zo belangrijk omdat het maximale effectieve RAM geheugen momenteel op 4mb ligt. Misschien denken jullie hier anders over?
Om boven de 4 gig uit te komen heb je een 64-bits besturingssysteem nodig.
En dan nog vraag ik me af waarom je meer dan 8 gig nodig zou hebben de komende jaren.
Natuurlijk zal ik ooit lachen om maar 8 gig werkgeheugen. Maar voorlopig is het echt zat.

Dan mijn laatste vraag en misschien wel de belangrijkste voor mij. Ik ben een beetje huiverig voor het flashen van het moederbord. Bij alle drie de moederborden is eventueel een BIOS update noodzakelijk om de nieuwste processorkernen te ondersteunen. Ik ga werken met de Intel Quad core, dus ik ga ervan uit dat er geflashed moet worden. Is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan doen, of kan ik de leverancier van het moederbord hier opdracht voor geven?
Ik vind wel dat je daar de leverancier opdracht voor kan geven. Immers moet dat bedrijf geen oude zooi leveren.
En een moederbord met een veel oudere bios leveren is niet netjes.

Ik denk zelfs dat jij het zelf niet kan. Want volgens mij start een computer niet op zonder processor en het moederbord ondersteunt niet standaard de processor...
Je zou aan de webshop kunnen vragen welke bios-versie erop staat. Of expliciet kunnen vragen of je quad erop kan.
Ik heb trouwens nog niet ergens gelezen dat een zelfbouwer zijn bios eerst heeft moeten updaten.
Ik denk dat het in de praktijk dus wel mee valt, dus dat de moederborden al standaard van een nieuwere versie bios zijn voorzien. Om problemen te voorkomen kan je het natuurlijk wel beter van te voren vragen.

Vista premium 32 bit, mits je goede argumenten hebt om de 64bit versie te adviseren...!!!
Voordeel van 64bits is dat het meer dan 4 gig aan geheugen ondersteunt.

Het is zelfs zo dat als je een videokaart hebt met 1 gig geheugen, dan je in Vista 32bits maar maximaal 3gig aan geheugen kunt gebruiken.
(bij 512MB 3,5 gig: etc...)
Anderzijds had 64bits altijd nadelen. Hoe dit tegenwoordig is weet ik niet.
Ook gebruikt Vista 64bits meer werkgeheugen: je houdt dus minder vrij werkgeheugen over.

Ik kan je er verder niet over adviseren...

De X-versie is de high end-versie en de p-versie de mainstream.
P35 stond tegenover de X38
P45 staat tegenover de X48.

De X38 heeft dus als voordeel dat het 2x16-lanes heeft qua pci-e-poorten. Dat is een voordeeltje.
Verder overclocken ze volgens mij wat beter (ga je toch niet doen)
En de verdere verschillen ken ik niet.... (maar ik mag toch hopen dat er nog meer verschil is?)

Een X38 is vooral heel aantrekkelijk als je direct voor crossfire kiest. Waarom zou je 2 dure videokaarten kopen, als je geen goed moederbord hebt? Is bv. de kaart die bluray adviseerde met DDR5 geheugen zoveel beter dan kaarten met de standaard DDR3?

Geen idee.
Volgens mij is het niet zo belangrijk.
Het heeft niet met de pci-e poorten te maken.

Om boven de 4 gig uit te komen heb je een 64-bits besturingssysteem nodig.
En dan nog vraag ik me af waarom je meer dan 8 gig nodig zou hebben de komende jaren.
Natuurlijk zal ik ooit lachen om maar 8 gig werkgeheugen. Maar voorlopig is het echt zat.

Ik vind wel dat je daar de leverancier opdracht voor kan geven. Immers moet dat bedrijf geen oude zooi leveren.
En een moederbord met een veel oudere bios leveren is niet netjes.

Ik denk zelfs dat jij het zelf niet kan. Want volgens mij start een computer niet op zonder processor en het moederbord ondersteunt niet standaard de processor...
Je zou aan de webshop kunnen vragen welke bios-versie erop staat. Of expliciet kunnen vragen of je quad erop kan.
Ik heb trouwens nog niet ergens gelezen dat een zelfbouwer zijn bios eerst heeft moeten updaten.
Ik denk dat het in de praktijk dus wel mee valt, dus dat de moederborden al standaard van een nieuwere versie bios zijn voorzien. Om problemen te voorkomen kan je het natuurlijk wel beter van te voren vragen.

Alles bij elkaar genomen en de verschillen in acht nemende, voor welk moederbord zou jij gaan? En welke grafische kaart zou jij adviseren, passende bij mijn configuratie en wensen?

Laatst bewerkt:

Het is zelfs zo dat als je een videokaart hebt met 1 gig geheugen, dan je in Vista 32bits maar maximaal 3gig aan geheugen kunt gebruiken.
Ook gebruikt Vista 64bits meer werkgeheugen: je houdt dus minder vrij werkgeheugen over.

De problemen met de 64bits versie waarover ik heb gelezen zijn niet voor de poes. Een hoop software conflicteert en draait zelf langzamer dan met de 32bit versie. Ik denk dat ik voorlopig de 32bit versie ga draaien en zodra de 64bit versie de standaard wordt, stap ik over. Mijn systeem is er dan al klaar voor. Thanks voor de reactie.

ik zelf zou dan voor de P5Q-E gaan
Goedkoper
Nieuwer Zuiniger (EPU Versie 6)

waarom kies ik nu voor een ander bord omdat marsmannetje eigenlijk gelijk heeft als je geen Crossfire gaat draaien (meteen) kan kan je inderdaad voor een goedkoper bordje gaan (die even goed is:))

ene nog iets als je geen crossfire gaat draaien kan je een andere voeding nemen die minder watts heeft want zoveel heb je dan niet nodig : http://www.azerty.nl/producten/produ...al-power-.html

Laatst bewerkt:
ik zelf zou dan voor de P5Q-E gaan
Goedkoper
Nieuwer Zuiniger (EPU Versie 6)

waarom kies ik nu voor een ander bord omdat marsmannetje eigenlijk gelijk heeft als je geen Crossfire gaat draaien (meteen) kan kan je inderdaad voor een goedkoper bordje gaan (die even goed is:))

ene nog iets als je geen crossfire gaat draaien kan je een andere voeding nemen die minder watts heeft want zoveel heb je dan niet nodig : http://www.azerty.nl/producten/produ...al-power-.html

Ok, ik ga voor de Asus P5Q-E. Met het geld dat ik bespaar kan ik de Quad Q9450 kopen.

Ik heb zojuist gelezen dat de keuze voor de voeding heel belangrijk is en dat veel PC problemen kunnen ontstaan door een slechte kwaliteit voeding. Het technische gedeelte over Ampere en voltage begreep ik niet helemaal, maar wat ik er wel van op heb gestoken is dat de voeding minimaal 24 ampere en liever nog 30 ampere moet hebben op de 12 volt aansluitingen. Ik kan dat in de omschrijving van de voedingen echter niet terughalen. Is Chieftec een goed merk of moet ik naar de duurdere Antec voedingen kijken? En kan het kwaad als ik toch gewoon voor de 750 watt voeding ga, zodat ik ben voorbereid op een toekomst met crossfire?

Nee hoor alleen maar beter
750Watt van Chieftec moet genoeg zijn voor een CF configuratie

Nee hoor alleen maar beter
750Watt van Chieftec moet genoeg zijn voor een CF configuratie

Top, dan ga ik toch voor de Chieftech 750 watt.
Ik zit alleen nog met de keuze van de videokaart in mijn maag. Bluray, jij stelde voor de Jetway Radeon HD4870, 512mb met GDDR5. Ik heb dat laatste gegoogeld en de snelheid van DDR5 zou weer hoger liggen dan de standaard DDR3. Toch zit het merk me niet helemaal lekker. Ik kies gevoelsmatig liever voor Sapphire of Asus.

Ik stelde eerder de Sapphire Radeon HD4870 512 mb DDR5 voor. Wat vind je van deze kaart of weet je nog een beter of goedkoper alternatief?

Ik heb inmiddels ook al leuke tutorials gevonden voor het in elkaar zetten van een PC. Ze dateren uit 2007, maar ik kan me niet voorstellen dat er inmiddels zoveel veranderd is.

Zodra ik een grafische kaart heb gekozen, stel ik de door mij gekozen definitieve configuratie samen via de site van Azerty en plaats deze op dit forum. Als jij geen op of aanmerkingen meer hebt, dan ga ik over tot bestellen.

oke dan wordt dit de pc toch :
alleen wel een 640GB HDD maar dat is de snelste 7200TPM schijf die er nu is
en eventueel nog windows : http://www.azerty.nl/8-498-14117/windows-vista-home-premium-32bit.html als je die nodig hebt
en die Tv kaart
als je er uit bent wat je gaat kopen dan kan ik je de linken geven

Bijna, ik heb toch gekozen voor een andere (goedkopere) grafische kaart van Sapphire met DDR4 technologie en crossfire. De 3870 is nu in de aanbieding bij Alternate voor 119,00 euro. Het systeem is helemaal crossfire ready (moederbord, voeding, grafische kaart) dus als het in de toekomst beter en sneller moet, prik ik er gewoon een kaartje bij. Hieronder de definitieve configuratie (excl. tv-kaart en windows):

Ik krijg de jpeg niet toegevoegd. Hoe doe ik dat?

Bijlagen

• pc butget 816 euro.jpg
    pc butget 816 euro.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

Wat een onzin:evil:. Met 32 bits kan je 3,2 Gb aan geheugen gebruiken. Je kunt dus prima 4 Gb installeren, maar een deel wordt niet gebruikt. De moderne videokaarten hebben hun eigen geheugen en de volledige 3,2 GB is gewoon beschikbaar.
Ik gebruik zelf de 64 bit versie en heb nog geen nadelen ontdekt (ook geen voordelen :p)

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan