2 besturingssystemen(XP en Vista)

Status
Niet open voor verdere reacties.

comkwek

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2008
Ik zou graag even jullie mening willen weten over het volgende.
Ik heb laatst in de winkel gehoord dat je gewoon 2 besturingssystemen kan installeren.
Dan zou ik graag Windows XP en Windows Vista erop willen zetten.
Dit om de volgende reden. Ik vind XP nog steeds het beste/fijnste werken. En Vista wil ik om daar gewoon goed op te gamen omdat hun ook directx 10 ondersteunen.

Maar ik zit nu met het volgende.
Ik had al vernomen dat je eerst XP erop moest zetten en dan pas Vista.
Moet je hiervoor ook aparte schijven nemen of je ene schijf voor opdelen?
Zoja hoeveel moet je dan per deel hebben?
En hoe moet je dan switchen tussen de 2 besturingssystemen?
En welke start hij op als je de pc opstart?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp
Mocht je nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.

je moet een vista installeren op een aparte partitie van je schijf, je kan deze ook gewoon maken op de hardenschijf die je nu hebt. Maar je kan ook een extra hd kopen en daar vista op installeren.

Als je vista geinstalleerd hebt kan je na je bios scherm kiezen in welk OS je wilt werken, opzich spreekt het allemaal voor zich. :thumb:
Mail maar als het niet lukt.

Je partities moeten minimum de volgende grootte hebben :

Windows XP > 15 Gb
Windows Vista > 40 Gb

En je hoeft niet eerst vista te hebben voor dat je XP kan installeren, je kan gewoon een multiboot met elk systeem dat je wilt maken ;).

Bedankt voor jullie snelle reactie.:thumb:
Maar ik snap nog nie echt hoe je nu kunt wisselen tussen de 2 systemen.
Is dit ook alleen mogelijk als je de pc opnieuw opstart of ook tussendoor?
En moet het steeds in bios of heb je hier ook andere programma's voor?
Zoja in bios waar en hoe moet je dit veranderen? En start hij er ook steeds eentje standaard op?

nogmaals bedankt voor jullie hulp

Bedankt voor jullie snelle reactie.:thumb:
Maar ik snap nog nie echt hoe je nu kunt wisselen tussen de 2 systemen.
Is dit ook alleen mogelijk als je de pc opnieuw opstart of ook tussendoor?
En moet het steeds in bios of heb je hier ook andere programma's voor?
Zoja in bios waar en hoe moet je dit veranderen? En start hij er ook steeds eentje standaard op?

nogmaals bedankt voor jullie hulp
Je moet de pc opnieuw opstarten om te wisselen van Windows.
En het heeft niks met de bios te maken, net voor het opstarten van Windows verschijnt er gewoon een keuzemenu, kan je kiezen of je xp of Vista opstart.
En je kan naar eigen keus instellen welke er standaard start, en je kan ook de time out daarvoor veranderen.

Je partities moeten minimum de volgende grootte hebben :

Windows XP > 15 Gb
Windows Vista > 40 Gb

En je hoeft niet eerst vista te hebben voor dat je XP kan installeren, je kan gewoon een multiboot met elk systeem dat je wilt maken ;).

Vista heeft geen 40gb nodig, had hem zelf als test op een 17gb partitie gegooit werkte prima :thumb:

Vista heeft geen 40gb nodig, had hem zelf als test op een 17gb partitie gegooit werkte prima :thumb:

ja ok, maar het word aangeranden om 40Gb te gebruiken als minimum voor een partitie op vista.

Ik denk ook niet dat je dan nog veel vrije ruimte overhad om dingen te installeren ofwel zou je met vlite een eigen vista dvd aangemaakt moeten hebben...

Nog even voor de TS: Het is wel aangeraden eerst Xp te installeren en dan pas vista al gaat het omgekeerd ook met een omweg die frankwannet al aangegeven heeft in zijn reactie ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan