Nieuw systeem,windows XP kapt ermee

Status
Niet open voor verdere reacties.

Floris 86

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jul 2008
Ik heb van weekend een nieuwe pc gebouwt (zie specs) en ik word bedolven onder allemaal foutmeldingen van windows xp wat nu tot zo verre gek geworden is, dat het in bij het opstarten, bakje blijft hangen,ik ben er inmiddels achtergekomen waardoor het komt,nouja ongeveer.
Ik wist zelf nog niet dat MS je windows met een OEM versie niet kan valideren op een nieuw moederbord,nu heb ik met een vrouwtje van MS gesproken en het standaart blabla verhaal van koop maar een nieuwe seriaal aangehoord....maargoed ze zei ook dat mijn systeem fouten door die seriaal van mijn windows komt, doordat MS nu je type moederbord aan je seriaal koppelt wat opgeslagen worden,en zodra je 1 keer update je systeem vast loopt omdat dan je pc automatisch je oude moederbord gaat herkennen..hoe kan je dit oplossen,of is het toch maar verstandig in te geven ,en MS hun zin geven en dan maar een vista versie kopen,kan iemand mij goed advies geven???:shocked:

SPEC
Moederbord:ASUS M3A
Processor:AMD X2 6000+
Geheugen: DDRAM 2GB DDR2 PC6400 800MHz
Videokaart:Geoforce 9800 GTX
Blue ray speler
Voeding:Recom PowerEngine550TC

MS hun zin geven en dan maar een vista versie kopen,kan iemand mij goed advies geven???:shocked:

Het hoeft niet persee vista.

Je koopt een nieuwe key(serial) en dan herinsalleer je XP en activeer je met die code.

Snap het niet echt,,,, ook al zou je key niet goed zijn om windows te valideren zou XP toch gewoon moeten doorstarten met de melding dat je binnen 30 dagen moet registreren/valideren !?
Denk persoonlijk dus dat er iets kwa hardware/software niet helemaal okie dokie is.

Snap het niet echt,,,, ook al zou je key niet goed zijn om windows te valideren zou XP toch gewoon moeten doorstarten met de melding dat je binnen 30 dagen moet registreren/valideren !?
Denk persoonlijk dus dat er iets kwa hardware/software niet helemaal okie dokie is.

Jep kan ook.

Uw PC registreert alle standaart hardware als u de pc koopt. Dus als u bv een andere videokaart steekt zal het niet meer werken.

Volgens mij heb je de harde schijf uit je oude pc genomen, die in je nieuwe pc geplaatst, en de windows die er nog opstond gewoon gebruikt, dus je hebt geen nieuwe windows installatie gedaan. Zit ik juist of niet?

En als het niet zo is, heb je gewoon je drivers niet geinstalleert waarschijnlijk, maar dan zou die eerder instabiel worden dan een hoop foutmeldingen geven.

Jep kan ook.

Uw PC registreert alle standaart hardware als u de pc koopt. Dus als u bv een andere videokaart steekt zal het niet meer werken.

Als de DMI string goed is zou het gewoon moeten werken hoor.
Dat de oem niet valideerd is omdat het nieuwe moederbord niet de juiste DMI heeft , dit is overigens wel te veranderen.
Een medion pc heeft bv de DMI MEDIONPC en de installatie cd zal dit vinden en vanzelf valideren, een nieuw moederbord heeft een lege DMI maar zou toch nog de oem moeten installeren en gewoon moeten werken voor zo'n 30 dagen.

DMI = DESKTOP MANAGEMENT INTERFACE is een deel van de Bios en de tool = DMICFG.EXE kan gestart worden vanuit MS-Dos Prompt om computerDATA te zien zoals CPU speed, kind of make, family name (CPU) inclusief alle ISA - PCI slots, welk ram geinstalleerd is in the computer,timings van het ram etc... - der is nog veel meer - maar dit dient niet om mee te spelen en het is niet aangeraden dingen te gaan veranderen want deze worden onmiddellijk teruggeschreven naar de BIOS - dus verkeerde data ingeven kan voor zware problemen zorgen...

Veryfying DMI POOL betekend dat de BIOS nakijkt of de data -onthouden in de DMI juist zijn en overeenstemmen met het moederbord. De DMI Block is meestal 4 - 8 Kb DATA block in de Bios chip zelf..

Als er hardware veranderd wordt, of alleen al IRQ-instellingen - windows kan dit makkellijk doen als dit enabled is in het apparaatbeheer- dan zal de BIOS zichzelf aanpassen bij de start, terwijl de DMI pool wordt gecheckt en geconfigureerd.Als dit succesvol was zie je de boodschap VERIFYING DMI POOL ...

Als dit er niet komt, wil dat zeggen dat er een probleem is met de huidige configuratie van de BIOS of het moederbord. Meestal is de BIOS corrupt en kan een Systeem reset dit corrigeren. Oudere computers - die nog niet gebruik maken van RTC=REAL TIME CLOCK bordjes - geven wanneer de batterij op het moederbord bijna leeg is de fout DMI POOL Update ... FAIL .. Vervanging van de batterij zou hier oplossing moeten bieden.Exchanging the. Deze melding kan ook voorkomen wanneer de BIOS overschreven is door een versie niet bestemd voor dat moederbord.

http://www.ubuntu-nl.org/
gratis
stabiel
snel
goede communty support
meer dan evenredig aan windows
schoon (http://nl.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w)
gemakkelijk te installeren en gebruiken
te testen zonder het op je systeem te moeten installeren (live-cd)
Velen zeggen dat het moeilijk is, maar dat is helemaal niet waar

Dit is een operating system zoals xp/vista ,tiger/X maar dan van linux.

Edit: geen geknoei met OEM versie, dat is enkele vor manufactures ;)

Laatst bewerkt:
http://www.ubuntu-nl.org/
gratis
stabiel
snel
goede communty support
meer dan evenredig aan windows
schoon (http://nl.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w)
gemakkelijk te installeren en gebruiken
te testen zonder het op je systeem te moeten installeren (live-cd)
Velen zeggen dat het moeilijk is, maar dat is helemaal niet waar

Dit is een operating system zoals xp/vista ,tiger/X maar dan van linux.

Edit: geen geknoei met OEM versie, dat is enkele vor manufactures ;)

OK, daar ben ik het ook mee eens.
Maar als je al jaren met Windows werkt en niet bekend bent ben met linux dan is het toch wel niet echt een aanrader.

Ik heb namenlijk altijd een probleem met die comando's en wat is mounten? Dat moet je eerst wel onder de knie hebben;)

OK, daar ben ik het ook mee eens.
Maar als je al jaren met Windows werkt en niet bekend bent ben met linux dan is het toch wel niet echt een aanrader.

Ik heb namenlijk altijd een probleem met die comando's en wat is mounten? Dat moet je eerst wel onder de knie hebben;)

Dat is niet waar, het is even wennen, maar dat is normaal, ik ben nu van de gnome desktop naar een KDE4 desktop gegaan (explorer doet dit in windows), en commando's zijn gemakkelijker te gebruiken bij linux, maar dit is niet noodzakelijk, alles is ook grafisch in te stellen tegenwoordig voor de modale gebruiker.
Ik ben nu een klein jaartje bezig met linux en door linux te gebruiken ben ik mij ook meer gaan toeleggen op pc's en ken ik ondertussen ook al meer van windows ondanks ze heel verschillend zijn.

Linux kan je helemaal aanpassen aan jou gebruik, bij windows is dit dikwijls zeer moeilijk te bekomen.

En wat weerhoudt je om het te proberen, ubuntu is gratis, je kan het gratis downloaden of zelfs gratis een cd laten opsturen (6-10weken wachten, in de praktijk is dit niet zo lang :)), ze nemen ook voor dat het altijd gratis zal zijn.
Om het half jaar komt er een nieuwe versie van ubuntu uit. We zitten nu aan 8.04 hardy heron (2008, 4e maand) de volgende is de intrepid ibex 8.10 (2008, 10e maand).
Ubuntu is met de Gnome interface, deze zou dichter bij het gebruik van mac aanliggen, Kubuntu is met de KDE interface en zou dichter bij windows aanliggen qua gebruik, en dan heb je nog Xubuntu met xfce interface dit is een heel lichte interface voor oudere computers nog steeds goed en snel te laten lopen, natuurlijk is de eyecandy (zie linkje vorige post) niet van toepassing op Xubuntu.
Je krijgt een livecd dus je kan testen of het je bevalt, bevalt het je niet dan installeer je het niet en dan is er niets gebeurt.
Een livecd kan je draaien op een computer zonder hd, want dan wordt de cdrom speler als hd gebruikt, of bij sommige mini distro's wordt het volledig in het ramgeheugen geladen.
Gewoon voor zorgen dat in je bios je cdrom op de eerste plaats in de bootvolgorde staat. (bios ingaan door bij het opstartscherm ESC, F1, F2 of F12 te drukken, dat hangt van je bios af)

MOUNTEN: hij doet het tegenwoordig vanzelf en als hij het dan niet doet dan druk je op alt+F2 en dan typ je mount -t ntfs-3g/dev/sdc1/media/NM Maxtor 110GB -o force
Voor een Maxtor 110 aan te sluiten :p, en geloof mij als je niet kunt onthouden is vrij normaal denk ik, maar is dan ook geen reden toe om dat te onthouden :d

Je mag zelf kiezen natuurlijk, of je loopt naar de winkel (moeite doen dus) en je KOOPT daar voor een 200 euro een windows OS en dan zul je iets minder goede hardware moeten kopen, als je een bepaald budget hebt natuurlijk.
of je gaat naar dit linkje http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download en download de cd (de moeite is al iets geslonken dat je moet doen, gwn even wachten, maar dat wachten komt overeen met naar de winkel te gaan en terug), je brandt het op een cdtje, het is een iso image dus gwn met nero of als je niets hebt voor iso te branden dan gebruik je dit http://www.imgburn.com/index.php?act=download, dan steek je die in een computer en start je op vanaf de cd en dan kan je gaan proberen (tip: bij de keuzemogelijkheden eerst op F3 drukken om je toestenbordlayout te selecteren, zeker handig als Belg die azerty gebruikt ;))
Staat er al een OS op de computer geen probleem, die staat namelijk op de HD en de livecd gaat via de cdrom die je kan proberen zonder die te moeten installeren en als het je bevalt (de snelheid is minder omdat een hd sneller werkt dan een cdrom) dan kan je die installeren en de stappen volgen die GRAFISCH op je scherm komen. En eens ze is geinstalleerd kan je van de volledige snelheid genieten.

En dan ga ik mijn postje aflsluiten als je nog vragen hebt hoor ik ze graag en ga ook is kijken bij onze vrienden op dit forum onder besturingssysteem>linux/freeBSD

Ik heb Ubuntu ook al 3 maal gedownload omdat ik het ook wel eens wilde proberen.
Ook deze laatste versie heb ik gedownload want ik wilde hem graag als dualboot naast XP en Vista.
Iedere versie ging gewoon installeren maar zodra hij geinstalleerd was en ik op het bureaublad moest komen was het een onleesbaar beeld, leek wel of er verschillende kleuren verf door elkaar heen waren gesmeerd.
Dit had ik op 2 computers , op een dualcore en een pentium 4.
Alleen op een oudere computer pentium 1 is het me eens gelukt om een linux versie te installeren maar dat werkte allemaal te traag en ik wil graag de laatste versie.
Wil linux dus graag proberen maar schijnt (ik denk) dus dat er niet zoveel hardware compatible mee is.
Zal het met de nieuwe versie die gaat uitkomen weer eens proberen en dan maar hopen dat het lukt want ik ben zeker benieuwd.

Ik heb Ubuntu ook al 3 maal gedownload omdat ik het ook wel eens wilde proberen.
Ook deze laatste versie heb ik gedownload want ik wilde hem graag als dualboot naast XP en Vista.
Iedere versie ging gewoon installeren maar zodra hij geinstalleerd was en ik op het bureaublad moest komen was het een onleesbaar beeld, leek wel of er verschillende kleuren verf door elkaar heen waren gesmeerd.
Alleen op een oudere computer pentium 1 is het me eens gelukt om een linux versie te installeren maar dat werkte allemaal te traag en ik wil graag de laatste versie.
Wil linux dus graag proberen maar schijnt (ik denk) dus dat er niet zoveel hardware compatible mee is.
Zal het met de nieuwe versie die gaat uitkomen weer eens proberen en dan maar hopen dat het lukt want ik ben zeker benieuwd.
Ik ben zelf nu ook niet echt een Linux fan/kenner, maar dat lijkt me 9 van 10 een driver probleem dan een hardware probleem. Linux is zeker wel met veel hardware compatibel.

Van goed naar ERG SLECHT

Ok ik heb het OEM probleem opgelost,MS weer gebeld en een *** verhaal op gehangen dat mij key gejat was,dus een nieuwe gekregen:thumb:
Maargoed mijn pc blijft maar raar doen,kwam eerst d8 ik doordat ik te weinig voeding had,bleek ook te zijn maar nu met een 1084 watt voeding is dat nu wel verleden tijd,maar nu blijft windows nog steeds met opstarten of mijn pc doet niets en geeft een alarm,ik weet dat de meeste nu gaan zeggen het is je geheugen kaart,maar dat heb ik zodanig getest dat dat het niet kan zijn,maar iemand een idee wat het wel kan zijn?:eek:

Wat voor een alarm is dat??
In de vorm van een text en welke is dat dan?
Of zijn het piepjes en dan is de vraag hoe? bv, 2 korte 3 lange ect

Ok ik heb het OEM probleem opgelost,MS weer gebeld en een *** verhaal op gehangen dat mij key gejat was,dus een nieuwe gekregen:thumb:
Maargoed mijn pc blijft maar raar doen,kwam eerst d8 ik doordat ik te weinig voeding had,bleek ook te zijn maar nu met een 1084 watt voeding is dat nu wel verleden tijd,maar nu blijft windows nog steeds met opstarten of mijn pc doet niets en geeft een alarm,ik weet dat de meeste nu gaan zeggen het is je geheugen kaart,maar dat heb ik zodanig getest dat dat het niet kan zijn,maar iemand een idee wat het wel kan zijn?:eek:
Heb je de 5de post van je topic al is gelezen?

Edit: ik heb net zelf eens wat opzoekwerk gedaan, en blijkt dat dat moederbord ASUS M3A , nogal veel problemen kent. Dus in 9 van de 10 gevallen ligt het misschien toch daaraan. Als ik va jou was en als het kan, zou ik het omruilen voor een GigaByte moederbord, zijn van topkwaliteit en zeer stabiliel, iets wat je jammer genoeg niet (meer) kunt zeggen van die niewe Asus borden.

Laatst bewerkt:

Als je zegt ik wil en zal het installeren en je wilt het niet eerst proberen of je hebt het al geprobeert, dan moet je de alternate cd downloaden en niet de livecd.

En ubuntu is lang niet de enige linux distro
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions
en dit zijn ze niet allemaal, maar lees eerst veel info over de distro die jouw intressant blijkt te zijn, want als we bijvb op google afbeeldingen intikken GENTOO dan krijgen we allemaal mooie desktops te zien, maar die grafische schil moet je er zelf opzetten en is dus niet voor de beginner, dit is maar een vb, en als ik jouw was, zou ik dan geen debian based distro (ubuntu is er zo een) nemen omdat je daar blijkbaar problemen mee hebt.

Dat is niet waar, het is even wennen, maar dat is normaal, ik ben nu van de gnome desktop naar een KDE4 desktop gegaan (explorer doet dit in windows), en commando's zijn gemakkelijker te gebruiken bij linux, maar dit is niet noodzakelijk, alles is ook grafisch in te stellen tegenwoordig voor de modale gebruiker.
Ik ben nu een klein jaartje bezig met linux en door linux te gebruiken ben ik mij ook meer gaan toeleggen op pc's en ken ik ondertussen ook al meer van windows ondanks ze heel verschillend zijn.

Linux kan je helemaal aanpassen aan jou gebruik, bij windows is dit dikwijls zeer moeilijk te bekomen.

En wat weerhoudt je om het te proberen, ubuntu is gratis, je kan het gratis downloaden of zelfs gratis een cd laten opsturen (6-10weken wachten, in de praktijk is dit niet zo lang :)), ze nemen ook voor dat het altijd gratis zal zijn.
Om het half jaar komt er een nieuwe versie van ubuntu uit. We zitten nu aan 8.04 hardy heron (2008, 4e maand) de volgende is de intrepid ibex 8.10 (2008, 10e maand).
Ubuntu is met de Gnome interface, deze zou dichter bij het gebruik van mac aanliggen, Kubuntu is met de KDE interface en zou dichter bij windows aanliggen qua gebruik, en dan heb je nog Xubuntu met xfce interface dit is een heel lichte interface voor oudere computers nog steeds goed en snel te laten lopen, natuurlijk is de eyecandy (zie linkje vorige post) niet van toepassing op Xubuntu.
Je krijgt een livecd dus je kan testen of het je bevalt, bevalt het je niet dan installeer je het niet en dan is er niets gebeurt.
Een livecd kan je draaien op een computer zonder hd, want dan wordt de cdrom speler als hd gebruikt, of bij sommige mini distro's wordt het volledig in het ramgeheugen geladen.
Gewoon voor zorgen dat in je bios je cdrom op de eerste plaats in de bootvolgorde staat. (bios ingaan door bij het opstartscherm ESC, F1, F2 of F12 te drukken, dat hangt van je bios af)

MOUNTEN: hij doet het tegenwoordig vanzelf en als hij het dan niet doet dan druk je op alt+F2 en dan typ je mount -t ntfs-3g/dev/sdc1/media/NM Maxtor 110GB -o force
Voor een Maxtor 110 aan te sluiten :p, en geloof mij als je niet kunt onthouden is vrij normaal denk ik, maar is dan ook geen reden toe om dat te onthouden :d

Je mag zelf kiezen natuurlijk, of je loopt naar de winkel (moeite doen dus) en je KOOPT daar voor een 200 euro een windows OS en dan zul je iets minder goede hardware moeten kopen, als je een bepaald budget hebt natuurlijk.
of je gaat naar dit linkje http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download en download de cd (de moeite is al iets geslonken dat je moet doen, gwn even wachten, maar dat wachten komt overeen met naar de winkel te gaan en terug), je brandt het op een cdtje, het is een iso image dus gwn met nero of als je niets hebt voor iso te branden dan gebruik je dit http://www.imgburn.com/index.php?act=download, dan steek je die in een computer en start je op vanaf de cd en dan kan je gaan proberen (tip: bij de keuzemogelijkheden eerst op F3 drukken om je toestenbordlayout te selecteren, zeker handig als Belg die azerty gebruikt ;))
Staat er al een OS op de computer geen probleem, die staat namelijk op de HD en de livecd gaat via de cdrom die je kan proberen zonder die te moeten installeren en als het je bevalt (de snelheid is minder omdat een hd sneller werkt dan een cdrom) dan kan je die installeren en de stappen volgen die GRAFISCH op je scherm komen. En eens ze is geinstalleerd kan je van de volledige snelheid genieten.

En dan ga ik mijn postje aflsluiten als je nog vragen hebt hoor ik ze graag en ga ook is kijken bij onze vrienden op dit forum onder besturingssysteem>linux/freeBSD

Jah OK

Ik blijf toch maar lekker bij men XP

PS. Ik heb zelfs Vista op een P3 500 draaien :d. Opstarten loopt wat moeizaam maar het werken is geen enkel probleem. Maar ik zoek alleen een snelle browser, iemand aanraders, op het net staat Safari maar die lijkt me niet echt heeeeel snel.

Sluit ik me volledig bij aan, die heeft ook een ingebouwde torrentdownloader en dat scheelt dan een programma dat moet draaien en dat is welkom op een pc met mindere specs :)

En werken zal die vista zeker doen, maar niet zo snel als linux en niet zo schoon als linux, op een P3 is de eyecandy nog behoorlijk voor linux en bij vista is dat miniem (eigelijk geen)

Wellus Nietus

Goed ik begin inderdaad te geloven dat het probleem aan mijn moederbord ligt,
gewoon het feit zodra ik de ramm kaart eruit haal en er opnieuw insteekt de computer normaal opstart,zodra ik hem dan weer opnieuw op start loopt die weer vast...
Dus ik denk dat het moederbord het systeem instabiel maakt,ik breng van weekend mijn pc na het bedrijf waar ik hem gekocht heb,kijken wat hun kunnen weten,ik zal zodra ik antwoord erop het weer een post maken:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan