pc herstart zich na afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

janschok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2004
Hallo Allemaal

ik heb een vraag, een pc met windows xp er op en als je deze afsuit
herstart deze zich, wat kan hier de oorzaak van zijn

Ik heb dit ook een keer gehad, toen bleken de instellingen van de BIOS niet goed te zijn, probeer die eens naar de standaard instellingen te herstellen.

Als dat niet werkt zou je systeem ook nog kunnen "crashen" bij het afsluiten, en dan automatisch een herstart uit voeren. Dit kan je uitschakelen door bij de systeemeigenschappen (rechtermuis op Deze Computer, dan eigenschappen) op het tabblad "geadvanceerd" de opstart- en herstartinstellingen te openen. Hier vervolgens bij systeemfouten het vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". Dan geeft je PC daarna in ieder geval een foutmelding i.p.v. automatisch opnieuw op te starten.

Succes, Cotje

Ik heb dit ook een keer gehad, toen bleken de instellingen van de BIOS niet goed te zijn, probeer die eens naar de standaard instellingen te herstellen.

Als dat niet werkt zou je systeem ook nog kunnen "crashen" bij het afsluiten, en dan automatisch een herstart uit voeren. Dit kan je uitschakelen door bij de systeemeigenschappen (rechtermuis op Deze Computer, dan eigenschappen) op het tabblad "geadvanceerd" de opstart- en herstartinstellingen te openen. Hier vervolgens bij systeemfouten het vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". Dan geeft je PC daarna in ieder geval een foutmelding i.p.v. automatisch opnieuw op te starten.
Succes, Cotje

Een uiterst zinvol en een uiterst onzinnig advies. Hoe háál je het in je hoofd om een biosreset te adviseren???

Hier worden door Microsoft nog wat tips gegeven om de oorzaak te achterhalen.

Laatst bewerkt:
En waarom zou dat dan een onzinnig advies zijn? Het geeft niets als je me wilt corrigeren, iedereen maakt immers fouten. Maar geeft dan tenminste aan waarom ik het fout heb, dan leer ik misschien ook nog wat bij....

Laatst bewerkt:
Je reactie maakt het allemaal nog "erger", je geeft met je reactie glashelder aan dat je niet wéét wat je gedaan hebt om dat advies te geven:

Wat nu als Janschok na een reset zijn bios zelf niet kan (her) instellen............. ?

Wat dan als het een pc is waarop Raid is ingesteld?
Wat dan als het een machine met een losse videokaart is en het bios heeft de standaard instelling "AGP On board”?
Wat dan als de timings van het geheugen zijn aangepast?
Wat dan als de bootvolgorde anders komt te staan dan dat deze nu staat?
Wat dan……………… etc. etc.

Kortom, áls je advies geeft, geef het juiste of gebruik woorden als "Volgens mij............" Daarmee geef je aan dat je het niet zeker weet. Wat je nu adviseerde kan Janschok een compleet "dode" pc opleveren waardoor hij dure externe hulp had moeten inroepen (wegbrengen naar een winkel)

Een biosreset / standaard waarden oproepen is alleen aan te bevelen als daarbij tevens het advies wordt gegeven eerst álle huidige instellingen vast te leggen met bijv. een digitale camera.

Laatst bewerkt:
De timingstabel van het geheugen was bij mij de reden van een spontane restart bij afsluiten, maar je heb inderdaad gelijk.

Ik ga er altijd maar van uit dat elke gebruiker zijn eigen gezonde verstand ook blijft gebruiken. Als Janschok had gereageerd met "Hoe kom ik dan bij mijn BIOS???" had ik hem heus niet precies aangegeven hoe die daar komt, maar toch geadviseerd om dan maar uit de BIOS weg te blijven.

Ik lees nagenoeg standaard de laatste 10 berichten / problemen van een probleemhouder vóórdat ik reageer op zijn / haar probleem en daarmee weet ik veelal feilloos in te schatten welk cijfer qua computerkennis een TS heeft op een schaal van 1 tot 10 en daar pas ik mijn antwoord dan op aan..................... Tevens is dan een aardige inschatting te maken of zijn huidige probleem gerelateerd is aan een eerder probleem.

Laatst bewerkt:
Ik lees nagenoeg standaard de laatste 10 berichten / problemen van een probleemhouder vóórdat ik reageer op zijn / haar probleem ......

Zal ik in gedachten houden voor "het volgende probleem" ;) Dan kan je inderdaad het niveau van mensen een beetje inschatten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan