Oplossing (hopelijk) AMD + SP3 = werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Probleempjes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Berichten
4.847
Oplossing (hopelijk) AMD + SP3 = werken? (Met een NL vertaling)

Hoi,

Nadat ik mijn laptop besteld had voor school.. wist ik dat ik vista eraf zou gooien. daar in de plaats van xp pro Sp3. Nu las ik dat daar aardig wat problemen mee kwamen. Ik heb daar de oplossing gevonden Niet gemaakt!! Gevonden!!

Windows XP Pro Sp3 heeft een intelPP dingetje in het register. een Ex-Microsoft (security) collega heeft een oplossing ervoor gevonden. Waardoor je dus gewoon sp3 op een AMD computer kan gebruiken.

Link naar het orgineel (ENG)

Engels -> Nederlandse vertaling:

Heb je een AMD computer? Dan moet je het probleem al oplossen nog voor het installeren van Serivce Pack 3. Daarvoor heb je het script nodig die ik geschreven heb.

Als je het script opent, dan zal het zoeken naar " IntelPPM " die opstart tijdens het booten. Als het actief is, dan zal mijn script vraagt dan of je IntelPPM uit wil schakelen. Het enigste wat je daarvoor moet doen is het bestandje openen.
Als je het wil doen met meerdere AMD - computers, dan kan je het via " Command Line " doen met deze commando:

Code:
removeIntelPPMonAMD.vbs <naam computer 1> <naam computer 2> <naam computer 3>...

Het script zal uit zich zelf een aantal computers erop scannen via de command line. Het enigste wat er gebeurt is dat het scriptje je voor elke computer zal waarschuwen.


Als je Safari gebruikt, dan moet je rekening houden dat er een bug zit (zat?) die automatisch het scriptje download als .txt bestand. Als je het bestandje gedownload hebt, open het dan nog niet. Maar verwijder eerst het stukje " .txt ". Als het goed is word het dan automatisch een script bestand.

Waarschuwing: Als je het script gebruikt, dan ga je ermee akkoord dat ik niet degene ben die je er voor moet aanspreken.

[....]

Je kan de error die de computer geeft niet zien omdat het te snel reboot. Daarvoor moet je tijdens het opstarten op F8 drukken waardoor je een keuze menu krijgt met de keuze voor veilige modus enz. Nu kies je niet voor Veilige modus, maar voor " Schakel automatisch herstarten bij systeem crash uit"
Om het probleem op te lossen (voor de herinstallatie nog) herstart je de computer, en start in " Veilige Modus " Of start op in de " Recovery Console ".


Waarschuwing: Zet IntelPPM.sys NIET uit als je een INTEL computer hebt. Dan start je computer helemaal niet op.

Start je computer in veilige modus op door tijdens het opstarten op F8 te drukken, dan als je opgestart bent, moet je inloggen met je administrator account.

Als je in de recovery console bent opgestart met een (soort van) CMD, type dan " disable intelppm "

Als je in Veilige modus bent opgestart:

Start --> Uitvoeren --> type daar " sc config intelppm start= disabled "



On May 13, 2008 HP posted a support article on this problem. In that article they claim that the Service Pack copies the intelppm.sys driver to the computer even though it was not there before the Service Pack was deployed.

HP is partially correct. On their desktop images the intelppm.sys file does not exist in the %systemroot%\system32\drivers directory prior to installing the service pack. However, on its laptop images the file does exist there. By contrast, on the HP desktop images the intelppm registry key does exist under HKML\SYSTEM\CurrentControlSet, and it directs the driver to start. On the laptop images, the registry key does not exist. This is why HPs desktop images exhibit the problem and the laptop images are fine. It is not the presence of the driver on disk that is the problem. It is the instruction to load it that HP put into the registry that causes the problem.

That would also explain why the SP3 installer lays down the driver file on disk even though it did not previously exist. I would expect that the installer looks at all the drivers listed in the registry and simply makes sure that there are updated versions of all of them, without checking first whether they existed prior to installing the service pack. After all, if a driver is listed in the registry, and the operating system is instructed to load it, developers could very easily make the assumption that the driver is present on the computer and actually does load.

Regardless of whether the driver file is there or not, I still have to say that the problem is that the registry key should not exist on an AMD-based computer, regardless of what files are laid down on disk. It is not the presence of a file that causes a problem, but the instruction to load that file on boot, and that instruction is represented by the registry key. It is perfectly legitimate to lay down all kinds of files on disk during installation but not load them. In fact, HP itself lays down the intelppm.sys file in the i386 directory - the on-disk cache directory of operating system files. This strategy is also used successfully by Microsoft Office, Windows Vista, Windows Server 2008, and several Adobe Products. It prevents the user from needing access to the original disks to update, repair, or modify an installation.

What this means is that if you have one of the affected HP desktop computers you can prevent the problem before it even starts. Nog voor je de service pack installeerd, kan je het probleem al voorkomen. Daarvoor kan je 1 van deze commmando's in CMD gebruiken:

reg add HKLM\System\CurrentControlSet\Services\Intelppm /v Start /d 4 /t REG_DWORD

sc config intelppm start= disabled


Bijde commando's zorgen ervoor dat de driver uitgeschakelt wordt. waardoor je dus veilig Service pack 3 kan installeren.


bron:Jespers Blog.

Ben ik iets vergeten? Mail het naar mij!
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is geen 'groot' nieuws, dat je niet terug naar XP zou kunnen (driverondersteuning), maar weer wél dat het alleen om AMD's gaat.

Wat mij betreft mag je de text herschrijven, ik snap dr wel wat van, maar niet alles...
 
Microsoft schreef er in mei 2008 dit over:

Some of you may have heard about continuous reboot loops after upgrading an AMD-based system to Windows XP Service Pack 3 (SP3).

This is not a problem with AMD-based systems or AMD CPUs. The issue is caused by the method in which the original, pre-installed version of Windows XP was customized during manufacturing by some PC Manufacturers (OEMs). These OEMs loaded a Windows XP image originally created on an Intel-based machine onto computers with AMD processors, and then modified the image incorrectly for AMD CPUs.

This is an imaging process that has never been supported by Microsoft because of the compatibility problems it can create.

The continual reboot issue was first discovered with the release of Windows XP SP2, and we determined the problem to be a modified registry entry incorrectly set as a result of the imaging process discussed above. During Windows XP SP3 beta testing (see KB888372), we inserted special code into the Windows XP SP3 installation software logic that preserved this registry setting so that customers would not experience this reboot problem again. However, after the release, we received reports of customers experiencing the same problem when upgrading to Windows XP SP3. After investigating those reports, we discovered additional OEM workarounds to the original issue (see KB888372) that are causing the same problem to occur.

In these additional cases, when Windows XP SP3 is installed, this particular registry value is set to load intelppm.sys automatically (i.e.: at boot time). When the driver loads on a system with an AMD processor, the system blue screens and instantaneously reboots.

We are working on a filter for Windows Update to detect the specifically affected AMD systems (not all AMD systems are affected, it appears to only be those with an image created on an Intel system and the missing registry key or file), and temporarily prevent these machines from installing Windows XP SP3. Implementation of the filter us currently slated for the end of May. Automatic distribution (AU) for XP SP3 is scheduled for implementation later this summer. We are also investigating a hotfix that can be deployed over Windows Update.

In the meantime, any customers affected by this issue should contact Microsoft Customer Support Services for assistance.
 
Ik heb een AMD Athlon 64 3000+ ....
En was huiverig voor die installatie .....
Hij draait na de installatie even perfect als daarvoor.
 
Dat kan idd. kloppen. Uit het stuk dat ik bij Microsoft vond (even vrij vertaald) begrijp ik dat enkele OEM builders (zoals bijv. HP) vanaf hun mainframes Windows installeren op hun klantmachines, alleen die Windows versie (de image) is geschreven / ingesteld op Intel gebaseerde machines. Verder begrijp ik uit het stuk van Microsoft dat zij deze methode van installatie nimmer hebben goedgekeurd (installatie gebaseerd op de Intel gebaseerde machines en dan nadien aanpassen op AMD gebaseerde machines).

Ik denk dat idd. sommigge OEM builders hun installatietaak iets te simpel (lees snel en gemakkelijk) opvatten.

[edit] het zou (m.i.) ook moeten betekenen dat wanneer de bezitter van zo'n "slechte" OEM machine een willekeurige originele Windows schijf pakt / leent en hij daarvandaan Windows installeert (met zijn eigen oreiginele key) dit probleem zich dan niet (kan) voordoet (voordoen) omdat geen OEM image (van de pc fabrikant) wordt gebruikt voor herinstallatie. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Dat kan idd. kloppen. Uit het stuk dat ik bij Microsoft vond (even vrij vertaald) begrijp ik dat enkele OEM builders (zoals bijv. HP) vanaf hun mainframes Windows installeren op hun klantmachines, alleen die Windows versie (de image) is geschreven / ingesteld op Intel gebaseerde machines. Verder begrijp ik uit het stuk van Microsoft dat zij deze methode van installatie nimmer hebben goedgekeurd (installatie gebaseerd op de Intel gebaseerde machines en dan nadien aanpassen op AMD gebaseerde machines).

Ik denk dat idd. sommigge OEM builders hun installatietaak iets te simpel (lees snel en gemakkelijk) opvatten.

Tja ... ik denk dat Johan zich inderdaad de moeite van 'een dagje vertaalwerk' kan besparen nietwaar?
 
Zie de [edit] in mijn vorige bericht. Mogelijk dat dát de meest eenvoudige oplossing is voor probleemhouders?
 
Moet ik nou wel of niet een NL versie (vertalen) maken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan