Aantal weken koptekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

theet

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2007
Ik heb het volgende probleem, kan iemand mij daarmee helpen?

Voorbeeld:

--------------------------------------------------------------
koptekst = [WEEK]
details = [Aanvang] [Eind] [Pauze] etc.

rapportvoettekst = Nu wil ik in de rapportvoettekst het aantal weken berekend hebben, bijvoorbeeld week 30 en 31, dit zijn 2 weken. (het juiste antwoord/berekening)

In mijn geval telt hij het aantal regels op die in de details voorkomen, dit zijn
misschien wel totaal 12 regels voor week 30 en 31... Hoe los ik dit op?

Uitkomst moet zijn "2"

Laatst bewerkt:
als je in de koptekst een veld aanmaakt die de week aangeeft, kun je het aantal records tellen.

dit doe je door met de volgende stappen:

- rechtermuisknop op het tekstvak.
- kies voor totaal.
- records tellen.

veel succes ermee.

als je in de koptekst een veld aanmaakt die de week aangeeft, kun je het aantal records tellen.

dit doe je door met de volgende stappen:

- rechtermuisknop op het tekstvak.
- kies voor totaal.
- records tellen.

veel succes ermee.

m.a.w. ik maak een tekstvak aan in de rapportvoettekst en daar ga ik met de rechtermuisknop een keuze maken voor het totaal... ik zie geen keuze "totaal" heb je het dan over Access 2007? (ik werk met 2003)
Hoe kan ik kiezen voor totaal en waar kan ik kiezen voor records tellen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik heb je rapport bekeken en een mogelijke oplossing gevonden.

als je onderaan in het rapportvoettekst gebied een tekstvak aanmaakt en er het volgende in zet:

=[tWeek]

tWeek slaat op het tekstvak waarin het weeknummer wordt weergegeven.
als het goed is, krijg je nu het aantal weken te zien.

succes ermee.

ik heb je rapport bekeken en een mogelijke oplossing gevonden.

als je onderaan in het rapportvoettekst gebied een tekstvak aanmaakt en er het volgende in zet:

=[tWeek]

tWeek slaat op het tekstvak waarin het weeknummer wordt weergegeven.
als het goed is, krijg je nu het aantal weken te zien.

succes ermee.

Dit werkt niet, ik krijg dan de laatste week als resultaat.
Ik heb misschien de vraag iets verkeerd gesteld, ik wil het totaal van de overuren hebben onderaan in de formule van het aantal weken. Per week kan ik de overuren optellen, omdat hierin een vaste waarde van 38 uur zit. Alle uren boven de 38 worden als overuren gerekend. Maar als ik van meerdere weken de overuren wil, dan wil ik de overuren ook bij elkaar op kunnen tellen in de rapport voettekst. Hoe doe ik dit? Kan ik dit aan jou vragen Cyberexe, omdat je het bestand hebt?

Kijk een naar het filmpje in onderstaande link. Hier wordt het e.e.a. uitgelegd over groeperen en totaliseren in rapporten. Mischien kan je er iets van gebruiken.

http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/groupinginaccessrpts.html

Hier een link naar de site. Misschien heb je wat aan de andere voorbeelden.

http://www.datapigtechnologies.com/AccessMain.htm

mvg
Charles

Misschien is het goed dat ik het voorbeeld er even bijzet. Ik heb de bovenstaande links bestudeerd, maar als ik de formule TimeDiff in een query gebruik dan zegt 'ie ineens dat de formule te complex is terwijl het wel perfect werkt in het rapport. In het rapport kan ik de totalen onderaan weer niet berekenen...

Bijlagen

maar als ik de formule TimeDiff in een query gebruik dan zegt 'ie ineens dat de formule te complex is

Waarschijnlijk omdat je al een andere formule in je query hebt zitten. Dat wordt voor access te complex.

Maak een nieuwe query gebaseerd op je huidige query en zet daar de formule in van TimDiff in. Zo worden de formules stap voor stap uitgevoerd.

mvg
Charles

Waarschijnlijk omdat je al een andere formule in je query hebt zitten. Dat wordt voor access te complex.

Maak een nieuwe query gebaseerd op je huidige query en zet daar de formule in van TimDiff in. Zo worden de formules stap voor stap uitgevoerd.

mvg
Charles

Kun je meerdere queries loslaten op een rapport dan?

Nee je maakt een query van een query met aanvulling. Dat is 1 query.

mvg
Charles

Nee je maakt een query van een query met aanvulling. Dat is 1 query.

mvg
Charles

Ik heb de Query nu toegevoegd aan het document. Hoe kan ik de aanvulling doen?
De formule staat in dezelfde query, maar dit zou te complex worden voor access...

Bijlagen

Haal de formule weg uit je bestaande query. Nu werkt je query zonder fout melding.

Klik in het database venster de optie query's em kies een nieuwe query. Er opent zich een scherm om een tabel te selecteren.

Kies hier voor de optie query's en selecteer je bestaande query. Voeg al je velden die je nodig hebt toe aan je query. Gooi in deze query je formule van TimDiff. Nu zou die moeten werken.

Ik moet nu weg later kijk ik wel even naar je bijlage. Ik hoop dat de tabel met testgegevens er ook bij zit.

mvg
Charles

Haal de formule weg uit je bestaande query. Nu werkt je query zonder fout melding.

Klik in het database venster de optie query's em kies een nieuwe query. Er opent zich een scherm om een tabel te selecteren.

Kies hier voor de optie query's en selecteer je bestaande query. Voeg al je velden die je nodig hebt toe aan je query. Gooi in deze query je formule van TimDiff. Nu zou die moeten werken.

Ik moet nu weg later kijk ik wel even naar je bijlage. Ik hoop dat de tabel met testgegevens er ook bij zit.

mvg
Charles

Ik heb gisteren bovenstaande uitgevoerd, dat lukt. Maar de fomule zoals ik die in formulieren gebruik gaat niet lukken in de query. Wat moet ik doen? Ik zit helemaal vast.

Volgens mij, als het lukt om de voorwaarden die ik in de formule heb staan ook in de query goed uit te laten voeren, dan moet het ook lukken onderaan in de rapporttekst het totaal te berekenen van het overwerk.

Ik heb even naar je query gekeken. Ik krijg bij jou query de foutmelding "De expressie bevat een ongedefineerde functie TimeDiff". De helpfunctie geeft de volgende uitleg:

De expressie bevat een ongedefinieerde functie <naam>. (Fout 3085)
U hebt een SQL-expressie ingevoerd die een naam voor een Function-procedure heeft die niet wordt herkend. Controleer of de functie bestaat en kan worden toegepast in SQL-expressies, of controleer in de expressie of u de naam correct hebt ingevoerd.

Indien ik de TimeDiff formule verwijder dan loopt je query goed, behoudens een sorteerfunctie die verwijst naar de tabel "Order" en het veld "OrderID" dat klopt want die ontbreken in deze voorbeeld database.

De de foutmelding, dat de formule te complex wordt, krijg ik alleen als ik bij de opgevraagde criteria een datum invul in plaats van een weeknummer.

Ik ben dus bang dat SQL de functie TimeDiff niet herkend. Of het een wel een Access functie is weet ik niet. Ik heb er in de helpfunctie van Access niets over kunnen vinden. Wel ken en heb ik een DateDiff functie kunnen vinden.

mvg
Charles

Bijlagen

Indien ik de TimeDiff formule verwijder dan loopt je query goed, behoudens een sorteerfunctie die verwijst naar de tabel "Order" en het veld "OrderID" dat klopt want die ontbreken in deze voorbeeld database.

De de foutmelding, dat de formule te complex wordt, krijg ik alleen als ik bij de opgevraagde criteria een datum invul in plaats van een weeknummer.

Ik ben dus bang dat SQL de functie TimeDiff niet herkend. Of het een wel een Access functie is weet ik niet. Ik heb er in de helpfunctie van Access niets over kunnen vinden. Wel ken en heb ik een DateDiff functie kunnen vinden.

- Dat de query goed loopt indien de formule TimeDiff verwijdert wordt klopt!
- Dat er een weeknummer ingevoerd moet worden ipv datum klopt ook!

Ik heb gisteravond nog uitgebreid lopen zoeken en kon daarbij de TimeDiff functie voor de query niet vinden op google. Ik ben daarom ook opzoek naar een andere manier van formule ipv TimeDiff: TimeDiff geeft enkel aan in de formule dat je wilt gaan rekenen met tijd en hoe de notatie moet zijn. Ik wil dezelfde IIf functie toepassen in de query, evt. zonder TimeDiff maar weet niet hoe...

Als dit nl. goed loopt, dan heb ik het idee dat ik de formule TimeDiff in het rapport weg kan gooien en daarvoor in de plaats de verwijzing naar het queryveld kan gebruiken; dat daarop volgend onderaan de totaaltijd opgeteld kan worden (zo ook met het Dagtotaal)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan