Hulp nodig voor beginner in C++

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorto

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ben laatst begonnen met C++ en gebruik het programma Dev-C++. Als ik bijvoorbeeld Hello world wil maken dan compileer ik hem en dan wil ik hem uitvoeren maar dan verschijnt hij 1 seconde en dan sluit hij weer, hoort dit? Ik heb ook al anderen geprobeerd maar dan verschijnt hij ook maar een seconde.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit zit.

Met vriendelijke groet,

Jort

dat hoort, hij voert je programma uit en als hij bij het einde komt dan sluit hij af. wat je kunt doen is het runnen vanuit een door jouw opgestart opdrachtpromt of je past je programma aan zodat hij niet af sluit. de meest gebruikte methode is std::cin.get() deze zet je thread vast totdat hij een newline uit de invoerbuffer kan halen. (newline voer je in dmv een enter)

Bedankt Johan voor de links, misschien is het een stomme vraag maar ik moet er gewoon achter komen. Ik heb dit er van gebakken:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()

{
cout << "Hello world" << endl;
}
cout << " Om af te sluiten druk dan ergens op een toets "
cin.get();

return 0

Maar dan krijg ik een fout en dan staat er dit:

9 expected constructor, destructor, or type conversion before '<<' token
9 expected `,' or `;' before '<<' token
12 expected unqualified-id before "return"
12 expected `,' or `;' before "return"

Wat moet ik dan doen?

Met vriendelijke groet,

Jort

als eerste heb je te maken met de scope van je main, nu staat hier alleen de opdracht "cout << "Hello world" << endl;" in, zet dus de } lager
daarna ben je een ; vergeten achter "cout << " Om af te sluiten druk dan ergens op een toets ""

Hoi Jorto,

het programma "begint" bij main. Wat je er nu in hebt staan is:
Code:
{
}

alles wat eronder staat, staat niet in main dus wordt ook niet uitgevoerd en geeft allemaal errors.

denk eraan om altijd return 0; aan het einde van je main te zetten.

Heel erg bedankt voor jullie hulp, het is me nu gelukt. Zo is hij eruit komen te zien:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()

{

cout << " Om af te sluiten druk dan op enter ";
cin.get() ;
return 0;
}

Heel erg bedankt,

Jort

nog een tip: i.p.v.

Code:
cout << " Om af te sluiten druk dan op enter ";
cin.get() ;
return 0;

te gebruiken, kun je ook deze systeem-onafhankelijke combinatie gebruiken:

Code:
system("PAUSE");
return EXIT_SUCCESS;
dit levert "druk om een toets om verder te gaan..." in de nederlandse windows versie op, en sluit daarna af.

Laatst bewerkt:
kun je ook deze systeem-onafhankelijke combinatie gebruiken:

Code:
system("PAUSE");
return EXIT_SUCCESS;

met nadruk op systeem-onafhankelijke, nou mag je mij uitleggen hoe systeem-onafhankelijk het is als je het alleen op windows kunt gebruiken.
wellicht volgende keer opletten wat je newbs vertelt want ze nemen veel aan en lijkt mij niet leuk als iemand over verkeerde kennis beschikt door mijn toedoen.

dan is het maar goed dat dit een forum is waar iedereen kritisch is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan