• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe de juiste ouderdom bereken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste ;)

Zoek eens in de zoekfunctie van helpmij naar LEEFTIJD BEREKENEN.

Groetjes Danny :thumb:

Beste,

Ik kom er niet uit hoe iemand die 60 is wordt voorgesteld door 59 jaar 12 maanden
Het geheel klopt uiteindelijk maar de weergave is slecht :(

Ik kom er niet uit hoe iemand die 60 is wordt voorgesteld door 59 jaar 12 maanden
Het geheel klopt uiteindelijk maar de weergave is slecht :(

Het geheel klopt ook niet; de persoon in kwestie is nog geen 60 jaar. Het zou moeten zijn 59 jaar, 11 maanden en 24 dagen. Ik heb wat zitten puzzelen maar kom er ook niet uit

@danny47: heb je zelf al gezocht met deze argumenten? Kwam niet veel uit bij mij, wat heb jij ermee gevonden?

Ron

Hallo

Met de raad van Danny147 kom ik ook niet heel ver en inderdaad de persoon is maar 59 jaar en 11 maanden

Alle hulp is welkom ik zoek hier al heel lang op

Zoals ik de redening bekijk van Excel ben je niet de leeftijd aan het berekenen maar maak je een verschil en dat verschil zet je terug om naar een datum :

Voor excel is 1/1/1900 het getal 1
Voor excel is 1/1/2008 het getal 39448 (het aantal dagen na 1/1/1900)

Wat doe jij :

=NU() geeft 39.681 als getal (aantal dagen vanaf 1/1/1900)
Cel A1 : 28/4/1948 geeft 17.773 als getal (aantal dagen vanaf 1/1/1900)

Jij maakt het verschil van de 2 getallen (en niet tussen de datum's) !!! Eigenlijk staat er
=39681-17773 is 21.908

Excel start weer met tellen vanaf 1/1/1900 =1 ..... 21.308 en dat geeft als datum 24/12/1959

Van die datum geeft je het JJ MM DD in een bepaald formaat weer, dat verklaard waarom je o.a. een 12 als maand hebt.

Kan je mijn redenering volgen waarom het op deze manier nooit gaat lukken ?? :(

Oplossing : spijtig genoeg moet ik terug beginnen werken maar ik zal vanavond proberen kijken tenzij er iemand anders mij voor is :p

Nog iets snel om duidelijker te zijn : pas de geboortedatum eens aan naar gisteren (20/8/2008) dan zou je als resultaat 1 dag oud moeten krijgen maar eigenlijk is dag 1 voor excel 01/01/1900. Kan je nu duidelijk zien in de cel B1

Julien, aangezien ik niet over 2007 beschik spring ik op goed geluk in. In bijlage berekening leeftijd met functie Datumverschil.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Ik heb een oplossing, hij is niet perfect maar werkt volgens mij wel.

Ik heb in C1 een hulpveld gemaakt door de formule =DAG(VANDAAG())

Dan werkt de volgende formule: =AFRONDEN.BENEDEN(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360;1)&" jaar "&AFRONDEN.BENEDEN(12*(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360-AFRONDEN.BENEDEN(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360;1));1)&" maand "&ALS(C1<DAG(A1);C1-DAG(A1)+31;C1-DAG(A1))&" dagen"

Er zal ongetwijfeld een betere te bedenken zijn, maar ik kwam nu even niet op iets anders.

De problemen onstaan namelijk volgens mij omdat excel altijd met getallen voor data werkt. Dus 365 of 365 dagen per jaar. Als je de leeftijd in maanden uitwilt drukken lukt dat dan niet omdat die paar dgen in een jaar extra je dwars gaan zitten.

@Wim, ik snap er geen snars van maar inderdaad het werkt en tot er iets beter voor de dag komt is dit het beste (met beter bedoel ik eenvoudiger)

In alle geval bedankt :thumb: :thumb:

Ik heb een oplossing, hij is niet perfect maar werkt volgens mij wel.

Ik heb in C1 een hulpveld gemaakt door de formule =DAG(VANDAAG())

Dan werkt de volgende formule: =AFRONDEN.BENEDEN(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360;1)&" jaar "&AFRONDEN.BENEDEN(12*(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360-AFRONDEN.BENEDEN(DAGEN360(A1;VANDAAG();WAAR)/360;1));1)&" maand "&ALS(C1<DAG(A1);C1-DAG(A1)+31;C1-DAG(A1))&" dagen"

Er zal ongetwijfeld een betere te bedenken zijn, maar ik kwam nu even niet op iets anders.

De problemen onstaan namelijk volgens mij omdat excel altijd met getallen voor data werkt. Dus 365 of 365 dagen per jaar. Als je de leeftijd in maanden uitwilt drukken lukt dat dan niet omdat die paar dgen in een jaar extra je dwars gaan zitten.
DAGEN360 rekent met jaren van 360 dagen (12 maanden van 30 dagen). Dit antwoord zal dus niet betrouwbaar/fout zijn.

Laatst bewerkt:
@ Warme Bakkertje, Door het groot aantal reacties heb ik de uwe over het hoofd gezien. Het werkt uitstekend en is eenvoudiger :thumb: :thumb: :thumb:

Dank U

Rudi,

Even scherpslijpend:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"y")&" jaar "&DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"ym")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"ym")=1;" maand ";" maanden ")&DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"md")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"md")=1;" dag";" dagen")
Nu geen () meer.

Rudi,

Even scherpslijpend:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"y")&" jaar "&DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"ym")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"ym")=1;" maand ";" maanden ")&DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"md")&ALS(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"md")=1;" dag";" dagen")
Nu geen () meer.
....waarom schrijven (en zeggen) wij Nederlanders altijd 33 jaar ipv 33 jaren:p;)

DAGEN360 rekent met jaren van 360 dagen (12 maanden van 30 dagen). Dit antwoord zal dus niet betrouwbaar/fout zijn.

als je in jaren en maanden wilt rekenen juist wel.

Als je in jaren en maanden rekent wil je namelijk niet de exacte leeftijd weten

Paul,

Ik heb even gegoogled, maar geen antwoord kunnen vinden. Vraag het me dus met jou af. :thumb:

Tis wel ff offtopic, maar in het oosten van ons landje hebben ze het zelfs over 11 maand, ipv 11 maanden. Nog gekker :shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan