waaom geen spaties in link?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Misschien een eenvoudige vraag, maar ik kan het antwoord op internet niet vinden.

Ik heb even geleden op dit forum het advies gekregen om geen spaties in de namen van plaatjes te zetten (dit naar aanleiding van de vraag hoe ik de snelheid van de site kon verbeteren).
dus geen
images/3440) polen 2829, 1982 c50.jpg
maar underscore.
images/3440)_polen_2829_1982_c50.jpg

Dit heb ik deels gedaan (nog niet overal ingevoerd) maar toevallig blijkt de zoekfunctie van google wel te kijken naar woorden die in de link voorkomen als ze gescheiden zijn door een spatie, maar niet als ze gescheiden zijn door een underscore. Op zich natuurlijk logisch, maar er is me veel aan gelegen om de namen van de plaatjes herkenbaar te laten zijn door Google, dus met spaties ertussen. Het blijkt namelijk het verschil te zijn tussen wel en niet gevonden worden.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is voor de site zelf?

Volgens de regels voor 'n URL (en de naam van 'n plaatje is ook 'n URL) mag daar gewoon geen spatie in voorkomen. Spaties kunnen problemen opleveren in bepaalde browsers, besturingssystemen, enz. Dat Google ze misschien wel goed hanteert is boffen. Officieel horen spaties in 'n url gecodeerd te worden.
Als je 'n afbreekteken/koppelteken - gebruikt herkent Google het ook als losse woorden en voorkom je de eventuele problemen die je met spaties kunt krijgen.

Volgens de regels voor 'n URL (en de naam van 'n plaatje is ook 'n URL) mag daar gewoon geen spatie in voorkomen. Spaties kunnen problemen opleveren in bepaalde browsers, besturingssystemen, enz. Dat Google ze misschien wel goed hanteert is boffen. Officieel horen spaties in 'n url gecodeerd te worden.
Als je 'n afbreekteken/koppelteken - gebruikt herkent Google het ook als losse woorden en voorkom je de eventuele problemen die je met spaties kunt krijgen.

Dus geen spaties.... maar toevallig las ik gisteren bij mijn zoektocht naar die wel/niet spaties dat Google meer dan een paar -tekens in je verwijzingen als verdacht beschouwd en dat dat een negatief effect heeft op je google page ranking... Je schrijft dat ze officieel gecodeerd moeten worden. Kan ik bijvoorbeeld wel %20 gebruiken (of een ander teken?) of ziet google ze dan ook niet meer als aparte woorden?

dus geen
images/3440) polen 2829, 1982 c50.jpg
maar
images/3440)%20polen%202829,%201982%20c50.jpg

Nee, 'n %-teken is helemaal uit den boze. Omdat 'n % het begin van zo'n encoding aangeeft, verwachten tig programma's en zo dat daarna 'n getal komt wat het teken aangeeft. En dat gebeurt niet, dus dat gaat mis.
'n % wordt ook nog wel 'ns gebruikt om iets door te geven aan een of andere programmeertaal, dus dat kan ook problemen opleveren.
Mogelijk zou je de % ook weer op 'n speciale manier kunnen coderen, zodat die niet wordt gezien als 't begin van 'n speciale code, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb dat ook nog nooit gezien en ik vermoed dat dat tot enorme problemen gaat leiden. In ieder geval wordt 't gruwelijk ingewikkeld.

Er doen heel veel verhalen de ronde over zoekmachines, afbreektekens, enz., enz. Ik heb ook wel 'ns iets gelezen over 'n lagere ranking als je afbreektekens gebruikt. Maar volgens Google zelf is dat niet zo: http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/
't Lijkt mij eerlijk gezegd ook bezopen als dat zo zou zijn, want 't maakt de leesbaarheid gewoon groter. Wat wel zou kunnen: 2 koppeltekens achter elkaar worden regelmatig gebruikt om 'n url te 'verstoppen' in tekst of zo, of als 'n domein te koop staat bij zo'n ellendige domeinboer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat soort url's inderdaad wordt geblokkeerd, of veel lager wordt neergezet.
'n Site die ik voor mijzelf maak heeft in de naam 'css-voorbeelden'. Die staat 6 van 86.200 als ik op twee woorden zoek, en 3 van 394 als ik op css-voorbeelden zoek.
Die site is redelijk nieuw en heeft nog geen backlinks (die erg belangrijk zijn), want daar wil ik nog even mee wachten tot er meer op staat.
Maar zonder backlinks, zonder in directories als DMOZ te staan, enz., op 6 van 86.200 lijkt niet echt op 'n lagere ranking.

Ik zie nu pas wat je schreef over underscores (slecht gelezen, foei voor mezelf :)). Google is bezig die underscore te bekijken. Maar tot nu toe wordt iets wat door 'n underscore wordt gescheiden gezien als één woord. Of dat ooit kan veranderen is maar de vraag, want het wordt veel gebruikt door programmeurs bij het zoeken op code, en die beginnen massaal te steigeren als Google zou veranderen.

Nee, 'n %-teken is helemaal uit den boze. Omdat 'n % het begin van zo'n encoding aangeeft, verwachten tig programma's en zo dat daarna 'n getal komt wat het teken aangeeft. En dat gebeurt niet, dus dat gaat mis.
'n % wordt ook nog wel 'ns gebruikt om iets door te geven aan een of andere programmeertaal, dus dat kan ook problemen opleveren.

Laat ik dat maar niet doen dan....

Er doen heel veel verhalen de ronde over zoekmachines, afbreektekens, enz., enz. Ik heb ook wel 'ns iets gelezen over 'n lagere ranking als je afbreektekens gebruikt. Maar volgens Google zelf is dat niet zo: http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/
't Lijkt mij eerlijk gezegd ook bezopen als dat zo zou zijn, want 't maakt de leesbaarheid gewoon groter. Wat wel zou kunnen: 2 koppeltekens achter elkaar worden regelmatig gebruikt om 'n url te 'verstoppen' in tekst of zo, of als 'n domein te koop staat bij zo'n ellendige domeinboer. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat soort url's inderdaad wordt geblokkeerd, of veel lager wordt neergezet.

Het is me inmiddels ook gelukt om daar wat over te vinden op internet... er doen inderdaad veel verhalen de ronde en de info is vaak in tegenspraak met elkaar
Volgens deze site is veel minnetjes weer wel een probleem:

http://www.vaughns-1-pagers.com/internet/google-ranking-factors.htm#positive-on

Daar staat:
Hyphens in URL:
Preferred method for indicating a space, where there can be no actual space
One or two= excellent for separating keywords (i.e., pet-smart, pets-mart)
Four or more= BAD, starts to look spammy
Ten = Spammer for sure, demotion probable?

Ik zie nu pas wat je schreef over underscores (slecht gelezen, foei voor mezelf :)). Google is bezig die underscore te bekijken. Maar tot nu toe wordt iets wat door 'n underscore wordt gescheiden gezien als één woord. Of dat ooit kan veranderen is maar de vraag, want het wordt veel gebruikt door programmeurs bij het zoeken op code, en die beginnen massaal te steigeren als Google zou veranderen.

Ik houd het dan toch maar op het minteken... en geen underscores

met dank voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan