In advertenties lees ik dat tegenwoordig voor notebooks 2 GB werkgeheugen wel het minimum is en 4 GB al heel gewoon.
In mijn HP notebook (met AMD Turion 64X2 TL-50) van 1,5 jaar oud zat 2 x 512 MB geheugen, PC2-5300, volgens cpu-z in dual channel configuratie.
Het fabrikaat van het geheugen is Qimonda, maar ik ben voor het typenummer (64T64020HDL3SB)
ook de merknamen Infineon en Siemens tegengekomen.
Ik had besloten dat ik maar eens moest upgraden naar 2 x 1GB (het maximum dat het moederbord aankan).
De twee 1 GB Samsung PC2-5300 SODIMM's (M470T2953EZ3-CE6) worden door cpu-z keurig aangegeven,
ook dual channel configuratie.
Verder ook gelijk: dram freq 321,5 MHz (CPU/5)
Timing 5-5-5-15
Vóór de upgrade had ik benchmarks van de geheugenprestaties (bandwijdte, latency, lees en schrijfsnelheid)
bepaald met Simon Tools, Sandra en Aida.
Die heb ik vergeleken met de benchmarks na de upgrade.
De uitkomsten zijn praktisch gelijk, maar die na de upgrade zijn steeds net even 'slechter' (minder bandwijdte,
grotere latency, lagere lees- en schrijfsnelheden).
Ik heb dat zowel met Windows XP als met Windows Vista (dual boot) bepaald.
Let wel : méér geheugen geeft (iets) mindere prestaties.
Ik vind dit nogal teleurstellend, en vraag me af of er iets anders is dat de prestaties beperkt.
Het lijkt erop dat meer geheugen niet altijd zinvol is.
In mijn HP notebook (met AMD Turion 64X2 TL-50) van 1,5 jaar oud zat 2 x 512 MB geheugen, PC2-5300, volgens cpu-z in dual channel configuratie.
Het fabrikaat van het geheugen is Qimonda, maar ik ben voor het typenummer (64T64020HDL3SB)
ook de merknamen Infineon en Siemens tegengekomen.
Ik had besloten dat ik maar eens moest upgraden naar 2 x 1GB (het maximum dat het moederbord aankan).
De twee 1 GB Samsung PC2-5300 SODIMM's (M470T2953EZ3-CE6) worden door cpu-z keurig aangegeven,
ook dual channel configuratie.
Verder ook gelijk: dram freq 321,5 MHz (CPU/5)
Timing 5-5-5-15
Vóór de upgrade had ik benchmarks van de geheugenprestaties (bandwijdte, latency, lees en schrijfsnelheid)
bepaald met Simon Tools, Sandra en Aida.
Die heb ik vergeleken met de benchmarks na de upgrade.
De uitkomsten zijn praktisch gelijk, maar die na de upgrade zijn steeds net even 'slechter' (minder bandwijdte,
grotere latency, lagere lees- en schrijfsnelheden).
Ik heb dat zowel met Windows XP als met Windows Vista (dual boot) bepaald.
Let wel : méér geheugen geeft (iets) mindere prestaties.
Ik vind dit nogal teleurstellend, en vraag me af of er iets anders is dat de prestaties beperkt.
Het lijkt erop dat meer geheugen niet altijd zinvol is.
Laatst bewerkt: