Pc bouwen en kopen of een standaard pc kopen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja maar ik vat hem niet helemaal ..

uitleg:

E8500 is een processor met 2 kernen
Q9550 met 4 kernen.

De snelheid van elke kern is bij de E8500 3,16Ghz
De snelheid van elke kern is bij de Q9550 2,83Ghz

Best nog veel spellen gebruiken nog steeds maar 1 of maximaal 2 kernen. (ja er schijnen spellen te zijn die 2 kernen gebruiken maar niet 4).

Je mag niet optellen, maar voor de eenvoud doe ik het even...: (anders wordt de uitleg nog ingewikkelder / ik kan geen heldere uitleg meer verzinnen net voor bedtijd :))

In de spellen die maximaal 2 kernen gebruiken heb je de beschikking over:
Bij de E8500 over 3,16 + 3,16 Ghz = 6,32 Ghz
Bij de Q9550 over 2,83 + 2,83 Ghz = 5,66 Ghz

Dus zal de E8500 beter presteren dan de Q9550, terwijl hij een stuk goedkoper is

Bij de spellen die wel gebruik maken van de 4 kernen (echt nog niet zoveel die dit op goede manier doen):
E8500 nog steeds over 3,16 + 3,16 = 6,32
De Q9550 2,83+2,83+2,83+2,83 = 11,32.
Dan is de Q9550 opeens 2 keer zo goed, tegen een 50% hogere prijs.
Maar ja: het zijn nu nog veel en veel te weinig spellen die het ondersteunen.

Buiten gamen zijn veel belangrijke programma's al wel voor meerdere kernen geschikt. En zeker als je veel tegelijk opent is het erg handig als je 4 kernen hebt.
 
uitleg:

E8500 is een processor met 2 kernen
Q9550 met 4 kernen.

De snelheid van elke kern is bij de E8500 3,16Ghz
De snelheid van elke kern is bij de Q9550 2,83Ghz

Best nog veel spellen gebruiken nog steeds maar 1 of maximaal 2 kernen. (ja er schijnen spellen te zijn die 2 kernen gebruiken maar niet 4).

Je mag niet optellen, maar voor de eenvoud doe ik het even...: (anders wordt de uitleg nog ingewikkelder / ik kan geen heldere uitleg meer verzinnen net voor bedtijd :))

In de spellen die maximaal 2 kernen gebruiken heb je de beschikking over:
Bij de E8500 over 3,16 + 3,16 Ghz = 6,32 Ghz
Bij de Q9550 over 2,83 + 2,83 Ghz = 5,66 Ghz

Dus zal de E8500 beter presteren dan de Q9550, terwijl hij een stuk goedkoper is

Bij de spellen die wel gebruik maken van de 4 kernen (echt nog niet zoveel die dit op goede manier doen):
E8500 nog steeds over 3,16 + 3,16 = 6,32
De Q9550 2,83+2,83+2,83+2,83 = 11,32.
Dan is de Q9550 opeens 2 keer zo goed, tegen een 50% hogere prijs.
Maar ja: het zijn nu nog veel en veel te weinig spellen die het ondersteunen.

Buiten gamen zijn veel belangrijke programma's al wel voor meerdere kernen geschikt. En zeker als je veel tegelijk opent is het erg handig als je 4 kernen hebt.

Nu snap ik alles , jij hebt echt verstand man :P. Maarjah hartelijk bedankt voor je info, ik zal erover nadenken ...:thumb:
 
Ik spuug op alle garantiebepalingen :evil:

Nee, ff serieus: Garantiebepalingen zijn leuk voor extra recht, maar als consument heb je sowieso recht op garantie. Dat staat gewoon in de wet. Je kan dit nalezen op http://www.consuwijzer.nl/
Zo mag je er vanuit gaan dat je een tijd met je hardware moet kunnen doen. Gaat de Hardware kapot, dan moet de leverancieer dit produkt herstellen.
Als deze reparatie zorgt voor een langere levensduur dan mogen die kosten in rekening gebracht worden.

Bijv een videokaart die 3 jaar moet werken gaat na een jaar kapot. Kaart kan niet geleverd worden, dus heb je recht op een nieuwe kaart. Deze moet alleen weer 3 jaar werken, dus mag de leverancier jou 1 jaar in rekening brengen (1/3 van het bedrag).

Helemaal met je eens en zo zou het ook moeten zijn.
Maar bij zelfbouw zitten er wel eens wat addertjes onder het gras.
Aan de andere kant kan ik dit ook wel weer begrijpen van de fabrikanten, want er zitten helaas nogal wat kneuzen tussen die denken een PC in elkaar te kunnen schroeven.

Koop je een merk PC en er gaat een geluidskaart kapot, klop je niet aan bij de fabrikant van de geluidskaart, maar bij de maker van de PC.
Zet je het zelf in elkaar, ga je wel naar de fabrikant van de geluidskaart.

Zie je het verschil in garantiebepalingen.

Een fabrikant kan zich al snel beroepen op ondeskundig gebruik, want bewijs maar eens dat je niet netjes met een polsband aan of antistatische handschoenen de geluidskaart gemonteerd hebt.
Dat doet niemand toch.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal met je eens en zo zou het ook moeten zijn.
Maar bij zelfbouw zitten er wel eens wat addertjes onder het gras.
Aan de andere kant kan ik dit ook wel weer begrijpen van de fabrikanten, want er zitten helaas nogal wat kneuzen tussen die denken een PC in elkaar te kunnen schroeven.

Koop je een merk PC en er gaat een geluidskaart kapot, klop je niet aan bij de fabrikant van de geluidskaart, maar bij de maker van de PC.
Zet je het zelf in elkaar, ga je wel naar de fabrikant van de geluidskaart.
Nee. Je gaat naar het bedrijf waar je de pc, dan wel geluidskaart hebt gekocht.
Dus als je bij Alternate je geluidskaart koopt, dan ga je naar alternate om te zeuren.

En als je alles in elkaar laat zetten bij bijv alternate, dan kan je bij Alternate de boel laten repareren.

Zie je het verschil in garantiebepalingen.

Een fabrikant kan zich al snel beroepen op ondeskundig gebruik, want bewijs maar eens dat je niet netjes met een polsband aan of antistatische handschoenen de geluidskaart gemonteerd hebt.
Dat doet niemand toch.
Bewijs maar eens dat je dit niet hebt gedaan :)

Fabrikanten hebben de wet tegen en de publieke opinie. En daarnaast reserveren fabrikanten gewoon dit soort zaken. Ze weten dat een paar procent kan uitvallen binnen de termijn.
Ik heb nog nooit gehoord dat een fabrikant onzinnige dingen erbij haalt, wat er ook in de garantiebepalingen staat. De meeste zijn vrij coulant. Alleen het niet reageren is vaak een probleem.


Het grootste probleem wat dit betreft zijn vage klachten. Problemen met het pc die aan veel zaken kunnen liggen. Dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd als je niet oppast. Weer alleen als je de boel zelf in elkaar zet: doet een bedrijf dat dan is het zijn probleem.
Ik heb tot nu toe nog niet met dit soort zaken te maken gehad, maar ik weet dat het wel eens voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Een fabrikant kan zich al snel beroepen op ondeskundig gebruik, want bewijs maar eens dat je niet netjes met een polsband aan of antistatische handschoenen de geluidskaart gemonteerd hebt.
Dat doet niemand toch.

Hier maak je een denkfout. De bewijslast ligt namelijk niet bij de consument, maar bij de verkoper. De verkoper moet dus kunnen bewijzen dat het defect komt door een fout van de consument. Aangezien dat bijna nooit het geval is (behalve bij bijvoorbeeld waterschade bij telefoons), is de verkoper verplicht om je garantieclaim te accepteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan