• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opzoeken in tabel, met opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenWPM

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2008
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2455297#post2455297

Bijvoorbeeld ik wil de waarde 2230opzoeken in een tabel.

Tabel :

0000.....999......klasse 1
1000...1999......klasse 2
2000...2999......klasse 3
3000...3999......klasse 4

2230 valt dus binnen het gebied 2000 tot 2999 en komt dus overeen met klasse 3. Hoe 'giet' ik dat in een formule zodat alles automatisch verloopt ?

De functie vertikaal zoeken kan de exacte waarde zoeken, of de dichtstbijzijnde kleinere:
=VERT.ZOEKEN(A7;$A$1:$C$4;3)
In A7 staat bij mij 2230, en in A1 t/m C4 jouw tabelletje.
Zorg er wel voor dat jouw tabel in oplopende volgorde gesorteerd staat.

Bovenstaand (eerdere vraag uit 2006) een mooie oplossing als je regelmatig iets in klassen moet indelen, de geposte formule zoekt een waarde op binnen gestelde klassegrenzen,

maar nu verder...

Wat als klasse 1 weergegeven moet worden met een rode cel, klasse 2 met een oranje, klasse 3 met een groene cel en klasse 4 met een blauwe cel. Ik ken natuurlijk de functie van voorwaardelijke opmaak, maar ik heb de voorkeur om het in formule te vatten, ook omdat ik soms met meer klassen werk als er voorwaardelijke opmaakmogelijkheden zijn.

Kan bijvoorbeeld de opmaak van de gevonden waarde (klasse #) meegecopieerd worden in formule??

Iemand een idee???:thumb:

Dit kan je niet doen met formules.

4 verschillende kleurtjes kan je nog aan met voorwaardelijke opmaak (3 + de standaardopmaak van een cel), maar als het er meer zijn moet je naar VBA gaan. Dit is al vaak behandeld geweest op het forum, dus zoek daar even naar.

Beste JeroenWPM ;)

maar als het er meer zijn moet je naar VBA gaan.

Tezij je versie Excel 2007 hebt dan kan je zoveel voorwaardelijke opmaken maken dat je wilt.

Groetjes Danny. :thumb:

Nu ja, dan maar even in afwachting van excel2007, al blijft het dan lastig (je kan de voorwaardelijke opmaak niet kopieren naar een ander databestand wat je getoetst wil hebben; il niet met verwijzingen werken)

even in VBA zitten vervelen, maar dat is een vak apart

handwerk is in dit geval al snel sneller, ben al lang blij dat de formules werken (waarden omzetten naar klassen)
:)

Als ik het probeer krijg ik de melding:

"U mag geen verwijzingen naar andere werkbladen of werkmappen gebruiken voor Voorwaardelijke opmaak criteria"

Ik wil het toetsen van waarden aan klassen en een beperkte voorwaardelijke opmaak echter ook makkelijk kunnen kopieren op nieuwe datasets.

Als je een cel met VO kopieert, kan het best zijn dat de formules van de VO nog blijven verwijzen naar de sheet van waar je kopieert. Die zullen eruit moeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan