• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken naar lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

willemjanvandor

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2007
Hallo allemaal,

Ik wil een excelsheet maken voor zettingsberekeningen voor mijn afstudeeropdracht omdat ik heel veel berekeningen anders handmatig moet maken. Ik wil verschillende grondlagen in kunnen vullen zie info:
Info:
Grondsoort -------- Bijmengel
Grind -------- Zwak siltig / Sterksiltig
Zand --------- Schoon / Zwak siltig/ Kleiig / Sterk siltig
Leem-------- Zwak zandig/ Sterk zandig
Klei-------- Schoon/ Zwak zandig/ Sterk zandig/ Organisch

Dus in kolom A een lijst waarin ik bv Leem kan kiezen, waarna de bijmengsels voor Leem automatisch in een lijst in kolom B komen te staan.

Nu lukt het me om een lijst te maken en verticaal te laten zoeken, alleen geeft Excel dan geen lijst maar voor leem dan Zwak zandig.

Is er een functie waardoor ik na het kiezen van een grondsoort in kolom B een lijst krijg met de mogelijke bijmengels??

Gr. Willem-jan

Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand zit een schema met de grondsoort en zetting.
In de blauwe cellen zitten dropdownlijsten.

Kies je een grondsoort van verschijnt eronder in de lijst de mogelijke zettingen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Willemjanvandor, Ik denk dat je op deze site de uitleg vindt waar je naar opzoek bent...

Groet, Leo

EDIT: ik zie nu dat roncancio eea al mooi in een workbook heeft gezet...

Laatst bewerkt:
het kan ook met vlookup, vert.zoeken in het nederlands.
Werkt erg goed als het eenmaal werkt

Het kiezen van een grondstof kan met valideren. En dan met lijst.

Laatst bewerkt:
Bedankt

Dit is precies wat ik nodig had. Alleen zou je uit kunnen leggen hoe je dit gedaan heb dan kan ik het bestand verder uitwerken.

Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Dit is precies wat ik nodig had. Alleen zou je uit kunnen leggen hoe je dit gedaan heb dan kan ik het bestand verder uitwerken.

Heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Op werkblad 2 staan de lijsten.
Op werkblad 1 maak ik gebruik van de datavalidaties die verwijzen naar de namen van de lijsten.
Als je kijkt naar Invoegen - Namen - Definiëren dan zie je een lijst van namen en daaronder staat de celverwijzing. Je kan op deze pagina de celverwijzing aanpassen en namen toevoegen.

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Kom er toch niet helemaal uit

Ik dacht dat ik het goed begreep maar nog niet helemaal

Voor het gemak heb mijn sheet toegevoegd.
Op blad 3 grond eigenschappen staat de tabel die ik uit mijn boek "gedeeltelijk" heb over getypt. Even voor jullie beeldvorming, ik moet bv kiezen Grind- Sterk Siltig-matig en die 12!!! parameter moet ik een lange formule invullen.

Na mijn vorige vraag is het dus gelukt nu grind- Sterk siltig te kunnen kiezen alleen nog niet de bij Sterk siltig bijbehorende consistentie( Los-matig-vast )
Ik kreeg het wel voor elkaar alleen dan komen de verkeerde parameter op blad 1 te staan
voor mijn berekening...

Ik geloof wel dat het niet zo makkelijk is maar ik hoop dat iemand ook dit weet, of moet ik misschien de sheet heel anders indelen...

Gr. willemjan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In het werkblad Invoerdata zit een formule die het getal laat zien obv de gemaakte keuzes.
Kies je dus voor
- Grind
- Sterk siltig
- los
- 4
Dan zie je als uitkomst: 400.

Ik heb een keuzelijst ingevoerd die de consistentie aangeeft.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan