• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ascii tekst inlezen in opgemaakte worksheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

casiofan1962

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Beste mensen,
Ik zoek een manier om een kale ascii teksten in een sheet te lezen.

De regels hebben een vast patroon
01-01-08 12:23:02 01-01-08 12:31:02 vlag 1 hoog
01-02-04 11:23:03 01-02-04 11:23:05 status wisseling 3

Periodiek krijg ik een bestandje met alle gebeurtenissen van te voren is niet bekend hoeveel gebeutenissen er zijn dus het in te lezen ascii bestand is niet altijd even groot

De sheet die gevult moet worden heeft een pagina opmaak en kent een aantal formules om b.v. de tijd te berekenen tussen de eerste datum en tijd in de regel en de tweede

Als ik de kale tekst ophaal in een lege sheet werkt dat prima omdat ik dan kan bepalen waar de kollommen moeten scheiden, maar dan moet ik ook alle formules opnieuw toevoegen en de pagina opmaak e.d.

wie kan mij helpen

Beste mensen,
Ik zoek een manier om een kale ascii teksten in een sheet te lezen.

De regels hebben een vast patroon
01-01-08 12:23:02 01-01-08 12:31:02 vlag 1 hoog
01-02-04 11:23:03 01-02-04 11:23:05 status wisseling 3

Periodiek krijg ik een bestandje met alle gebeurtenissen van te voren is niet bekend hoeveel gebeutenissen er zijn dus het in te lezen ascii bestand is niet altijd even groot

De sheet die gevult moet worden heeft een pagina opmaak en kent een aantal formules om b.v. de tijd te berekenen tussen de eerste datum en tijd in de regel en de tweede

Als ik de kale tekst ophaal in een lege sheet werkt dat prima omdat ik dan kan bepalen waar de kollommen moeten scheiden, maar dan moet ik ook alle formules opnieuw toevoegen en de pagina opmaak e.d.

wie kan mij helpen

Kan je wel even aangeven waar de je platte tekst wilt spitsen om het in kolommen te zetten. Bij ieder spatie of anders.

Wim

Beste Wim,
bedankt voor je snelle reactie de collommen moeten zich vormen door de scheiding van
datum1 en tijd1 en datum2 en tijd2 en het restant wat de omschrijving van de gebeurtenis is

groetjes Werner

Beste WimenBeer en Wigi,

Helaas is mijn kennis van de engelse taal maar beperkt en kan ik moeilijk mijn weg vinden in de websites die jullie me bieden, ik ban bang dat ik nog wat op weg geholpen moet worden

groetjes Werner

Werner, de volgende code is van Wim's link naar CPearson. In het eerste scherm selecteer je je tekstbestand en in de inputbox geef je een spatie in. Het enige nadeel is dat je restant ook verdeeld wordt over kolommen omdat dit ook gescheiden wordt door spaties. Daar is echter ook wel een oplossing voor te vinden denk ik.
Test het eens uit en met jouw feedback zien we dan wel hoe je het verder wil.

Code:
Sub DoTheImport()
    Dim FileName As Variant
    Dim Sep As String
    FileName = Application.GetOpenFilename(FileFilter:="Text File (*.txt),*.txt")
    If FileName = False Then
        ''''''''''''''''''''''''''
        ' user cancelled, get out
        Exit Sub
    End If
    Sep = Application.InputBox("Geef hier het scheidingsteken in.", Type:=2)
    If Sep = vbNullString Then
        ' user cancelled, get out
        Exit Sub
    End If
    Debug.Print "FileName: " & FileName, "Separator: " & Sep
    ImportTextFile FName:=CStr(FileName), Sep:=CStr(Sep)
End Sub

Mvg

Rudi

Beste rudi,

Hartelijk bedankt voor de uitgewerkte routine.

Ik dacht appeltje eitje, kat in het bakkie.
Helaas, ik voor de routine waarschijnlijk in op de verkeerde plaats.

Als ik hem naar Visual basic (extra, macro, Visualbasic editor) copieer en dan op f5 druk krijg ik een fout scherm te zien:

Compileer fout:
sub of functie niet gedefinieerd.

In de routine is dan op de 1 na onderste regel

"ImportTextFile" gehighlight

en op de bovenste regel staat dat in het geel met een pijltje ervoor.

Wat doe ik nu niet goed?

Alvast bedankt

groetjes Werner

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan