Harde schijf probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EloquentGraffit

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Hallo! Newbie hier. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

De situatie: gisterenavond deed mijn laptop (Acer Aspire 1800, 3 jaar oud maar werkt nog prima) uit, maar bij het afsluiten van Windows kreeg ik een foutmelding. Automatisch werd er een schijfcontrole gestart, die UREN heeft geduurd en uiteindelijk werden een paar bestanden hersteld. Daarna starte ik mijn laptop op, maar dat duurde veel langer dan gewoonlijk. Ik heb em uitgezet om een beetje te laten afkoelen.

Vandaag deed ik em weer aan, zelfde trage opstartprocedure. Ik kan perfect op het net surfen, zonder al te veel vertraging (youtube etc werken ook goed), maar in windows zelf gaat alles extreem traag. Muziek afspelen gaat ook nog, maar videos worden in schokjes afgespeeld.

Ik heb een spybot/avg/ccleaner/lavasoft/tuneup utilities/spywarebuster scan gedaan, zonder noemenswaardige resultaten. S.M.A.R.T. zei dat ik 'onherstelbare'/'onleesbare clusters' (or something) heb. Momenteel ben ik ook een surface scan aan het uitvoeren op mijn harde schijf.

En nu, mijn vragen:
a) Is het veilig om aan te nemen dat mijn harde schijf aan het falen is? Zou een format iets kunnen oplossen?

b) Indien het effectief de harde schijf is, moet ik em dan gewoon vervangen? Zou ik em dan ook zelf kunnen vervangen of best aan een professional overlaten?

c) Mijn harde schijf van 80gig bestaat nu eigenlijk uit twee partities van 40gig. Zou dat bij de nieuwe ook zo zijn of moet ik dat zelf instellen?

Alvast bedankt voor enige hulp die jullie kunnen bieden.

als je die medling van smart krijg zou ik maar vast beginnen met het backupen van je data.
en toch overwegen een nieuw schijf te kopen.

Om verder te antwoorden op je vraag; het vervangen van een harde schijf is een van de makkelijkste dingen die je kan doen bij een laptop. Deze zit gewoon onder 1 van de klepjes aan de onderkant van je laptop. Hier kan je de service manuals van Acer normaal downloaden, gewoon diegenen nemen van jou type laptop en dan gewoon volgen ;-)

Hoi,

Indien dit de eerste keer is dat er wat clusters zijn gecrashed en Windows kan dit nagenoeg zelf oplossen zou ik er echt nog niet aan denken om al een andere harde schijf te kopen. Mijn ervaring is dat dit meestal incidenteel is en je in principe gewoon weer alles kan doen na een surfacescan en herstel.
Een stroomstoring /stroom uitval kan wat " bad clusters" veroorzaken maar let er ook vooral op dat je niet stoot tegen de laptop wanneer er schijfactiviteit is. En juist bij een laptop die zo makkelijk (even) verplaatsbaar is.

Indien je (vanaf nu) bij normaal gebruik toch weer heel snel (meerdere keren) problemen krijgt, ja dan zou de schijf wel eens "op" kunnen zijn.

ED

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan