Blauw scherm met tekst als computer ontwaakt uit de slaapstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Als ik mijn computer Acer Aspire M5500 met OS Windows Vista met SP1 uit de slaapstand haal dan loopt die 9 van de 10 keer vast. De muisaanwijzer zit vast en na enkele seconden verschijnt een blauw scherm waarop de vogende mededeling staat:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. if this screen appears again, follow these steps:

Run a system diagnostic utility supllied by your hardware manufacturer. In particular run a memory check for faulty or mismatched memory. Try changing video adapters.

Disable or remove any newly installed hardware and drivers. Disable or remove any newly installed software. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then select Safe Mode.

Technical information:

*** STOP: 0X0000007F ( 0X00000000, 0X00000000, 0X00000000, 0x00000000 )

De computer sluit af en start vervolgens zelf meteen weer op, eigenlijk nog voor je de gelegeheid hebt gehad om dit hele stuk engelse proza te lezen. Ik krijg dan wel een vraag hoe ik windows wil wil opstarten.
Het blauwe scherm verschijnt niet meer

Dit verschijnsel heeft de computer niet vanaf het begin gedaan. Het is pas, zover ik me kan herinneren aan het licht gekomen nadat SP1 geinstalleerd is.

Weet iemand een oplossing?

controleer je geheugen (van je computer :P) eens met het programma memtest(downloaden, branden op een cd-tje en dan via de cd booten tijdens het opstarten...

Geeft deze geen problemen weer, update dan eens al je drivers.(vooral videodriver)

Ik heb het aanbevolen programma uitgepakt en vervolgens op een CD gebrand. De computer met de de CD met memtest.exe in de lade afgesloten en vervolgens weer aangezet. Er gebeurt dan verder niets of doe ik iets verkeerd waardoor opstarten via de cd booten niet gaat?

probeer is in Dos of de Dosbox (opdrachtprompt) chkdsk, had ik laatst ook bij 2 computers na het opstarten meteen een blauw scherm met die text en toen draaide ik een chkdsk en hij werkte weer.
Dat werkte bij beide computers

Ik heb het aanbevolen programma uitgepakt en vervolgens op een CD gebrand. De computer met de de CD met memtest.exe in de lade afgesloten en vervolgens weer aangezet. Er gebeurt dan verder niets of doe ik iets verkeerd waardoor opstarten via de cd booten niet gaat?

was het bestandje nog een '.iso' toen je het zo hebt gebrand?
je hoeft het dus niet uit te pakken maar te laten staan als iso.

Je kan dat dan branden met poweriso of andere programma's, nero zal ook wel lukken denk ik.
Danmoet je opnieuw opstarten maar normaalgezien moet je dvd-drive als 1e boot ingesteld zijn zodat de cd vanzelf opstart.

probeer is in Dos of de Dosbox (opdrachtprompt) chkdsk, had ik laatst ook bij 2 computers na het opstarten meteen een blauw scherm met die text en toen draaide ik een chkdsk en hij werkte weer.
Dat werkte bij beide computers

CHKDSK dat bij Vista wordt geleverd vindt geen fouten

was het bestandje nog een '.iso' toen je het zo hebt gebrand?
je hoeft het dus niet uit te pakken maar te laten staan als iso.

Je kan dat dan branden met poweriso of andere programma's, nero zal ook wel lukken denk ik.
Danmoet je opnieuw opstarten maar normaalgezien moet je dvd-drive als 1e boot ingesteld zijn zodat de cd vanzelf opstart.

Na het uitpakken heet het bestand:
memtest.exe
en dit bestand heb ik ook gebrand op CD
Hoe kan je controleren of de DVD drive als 1e boot staat ingesteld? Ik moet toch aannemen dat dit het geval is want een floppy drive is niet meer aanwezig.

Inmiddels is het zo dat het blauwe scherm altijd verschijnt als de computer uit de slaapstand gewekt wordt. Wel wordt kort eerst even het bureaublad op het scherm gezet, vervolgens verschijnt dan het draaiende cirkeltje rond de muisaanwijzer en dan het blauwe scherm met de tekst zoals aan het begin is aangegeven.
Zijn er nog andere suggesties?

Ik heb wel het programma gedraaid. Na een uur controleren staat de teller nog steed op 0 error

Laatst bewerkt:
Na het uitpakken heet het bestand:
memtest.exe
en dit bestand heb ik ook gebrand op CD
Hoe kan je controleren of de DVD drive als 1e boot staat ingesteld? Ik moet toch aannemen dat dit het geval is want een floppy drive is niet meer aanwezig.

Inmiddels is het zo dat het blauwe scherm altijd verschijnt als de computer uit de slaapstand gewekt wordt. Wel wordt kort eerst even het bureaublad op het scherm gezet, vervolgens verschijnt dan het draaiende cirkeltje rond de muisaanwijzer en dan het blauwe scherm met de tekst zoals aan het begin is aangegeven.
Zijn er nog andere suggesties?

Ik heb wel het programma gedraaid. Na een uur controleren staat de teller nog steed op 0 error

dus je hebt het programma aan de gang gekregen tijdens het opstarten maar er zijn geen fouten gevonden?

wel, heb je dan al eens je laast nieuwe drivers geinstalleerd?
(videodriver zeker)
kijk gewoon eens op de site van de producent van je pc/laptop

dus je hebt het programma aan de gang gekregen tijdens het opstarten maar er zijn geen fouten gevonden?

wel, heb je dan al eens je laast nieuwe drivers geinstalleerd?
(videodriver zeker)
kijk gewoon eens op de site van de producent van je pc/laptop

Ik heb het programma gedraaid door dubbel te klikken op dehet programmanaam op de HD, dus niet vanaf de CD. Het programma memtest start niet als ik de computer aan zet met de CD in de CD drive.

Het zoeken naar het laatste video stuurprogramma voor de NVIDIA GeForce 8600GT, die in mijn computer is ingebouwd, gaf als resultaat de melding: "Er is door Windows geen nieuwer stuurprogramma gevonden",
MAAR......
omdat de ellende begon met het vastzitten van de muisaanwijzer na het ontwaken van de computer (zie hiervoor) waarna korte later het blauwe scherm verscheen, heb ik op de site van Logitech ( ik heb een cordless optical muis MX700) gezocht naar nieuwere versies van drivers en die waren er. Gedownload en geinstalleerd en het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost!
Jelpot, je had het dus goed met het advies om naar de laatste drivers te zoeken!
Bedankt voor de hulp. Ik heb er wat aangehad.

sorry dat ik niet eerder heb kunnen reageren maar ik zie dat je het al best zelf hebt kunnen oplossen :thumb:

Bij nadere beschouwing en testen blijkt dat het blauwe scherm met tekst toch nog weer verschijnt en het probleem dus nog niet is opgelost. Het lijkt erop of het verschijnsel zich voordoet als de computer zeer lang (>3 uur) in de de slaapstand heeft gestaan en dan daaruit wordt gewekt d.m.v. het indrukken van b.v. de spatie balk. Het bureaublad verschijnt dan met ergens daarop de muisaanwijzer. De muisaanwijzer zit vast en enige seconden later verschijnt het blauwe scherm met de tekst die hierboven is afgedrukt.
Heeft iemand nog een suggestie?

heb je dan al echt alle laatste updates ivm je drivers en ook de windows updates?

heb je dan al echt alle laatste updates ivm je drivers en ook de windows updates?

Bij controle van windows update kreeg ik de mededeling: "Windows is up todate." Desondanks heb ik nogmaals laten zoeken of ik de nieuwste updates had en ik kreeg wederom de mededelin"g: Ër zijn geen nieuwe belangrijke updates voor uw computer beschikbaar."
Ik heb ook nog een naar de "Geschiedenis van de updates" gekeken. In de lange lijst stonden 13 updates met de status "mislukt", echter bij verdere controle bleek dat op een later tijdstip dezelfde update nogmaals stond vermeld met de staus "geslaagd".
Behlave bij 2 stuks
1) Update for Microsoft Works (KB955428)
2)Logitech other hardware mic (orbit/sphere)
Van beide heb ik geen geslaagde update kunnen vinden in de lijst. Anderzijds geloof ik niet dat deze het probleem veroorzaken. Of wel soms?

Voor wat betreft de drivers heb ik geen nieuwe video driver voor videokaart NVIDIA GeForce 8600GT kunnen vinden.
Voor wat betreft de muis (Logitech MX700) heb ik inderdaad een nieuwe driver bij Logitech opgehaald en geinstalleerd.

Waar kan ik zien dat er nog meer (nodig) zijn en nog beter hoe kan ik zien of ik de laatste heb?

PS
Het probleem is overigens nog steeds niet (vanzelf) weg. Vanmorgen kreeg ik weer bij het ontwaken van mijn computer uit de slaapstand het blauwe scherm. De computer had meer meer dan 3 uur in de slaapstand gestaan.

ik kan niet met zekerheid zeggen of die nog 2 mislukte updates iets te maken hebben met je probleem...
geven ze een foutmelding als je ze probeert te installeren?

Voor alle nieuwste drivers die je nodig hebt ga je gewoon eens kijken op de site van acer

als je na al die drivers geupdate te hebben die op die site staan zou ik je bios ook eens updaten (staat ook op de link die ik je heb gegeven)

ik kan niet met zekerheid zeggen of die nog 2 mislukte updates iets te maken hebben met je probleem...
geven ze een foutmelding als je ze probeert te installeren?

Voor alle nieuwste drivers die je nodig hebt ga je gewoon eens kijken op de site van acer

als je na al die drivers geupdate te hebben die op die site staan zou ik je bios ook eens updaten (staat ook op de link die ik je heb gegeven)

Ik krijg de indruk dat op de Acer site de drivers voor Windows XP staan, immers dat zegt de header en zoals ik hierboven beschreven heb, heb ik het OS Windows Vista. Kunnen deze drivers zonder risico geinstalleerd worden? Juist bij Vista hoor je en lees je steeds dat sommige "XP" drivers niet goed werken wanneer zij onder Vista moeten draaien!! Hoe denk je daarover?

er staan toch ook drivers voor vista op de site van acer voor jouw pc...

als deze niets oplossen kan je de drivers van acer(die je nog niet had voor vista) eens installeren maar maak vooraf dan wel een herstelpunt aan als dat waarschijnlijk al niet vanzelf gebeurt.
Het zou in principe ook moeten lukken als vista vanzelf al geen error geeft omdat het niet compatibel ofzo is

Omdat ik het vermoedde had dat het probleem iets met de muis te maken had, (de muis zat tijdens het opstarten steeds ook vast) heb ik een andere muis met draadje aangesloten en opgestart. Er kwam toen een mededeling dat een muisdriver geinstalleerd ging worden. Wederom de computer met draadmuis na 3 uur slaapstand gewekt en wat blijkt: GEEN CRASH. Vervolgens heb ik een andere draadloze muis aangesloten en dezelfde procedure herhaald Tot mijn verbazing toonde na 3uur slaapstand de computer weer het bekende blauwe scherm. Vervolgens weer terug naar de draadmuis en getest. Jawel de computer crasht NIET.
Er loopt nu een test waarbij ik de logitech muisdriver versie 4.40 heb geblokkeerd bij het opstarten en de draadloze muis MX700 aangesloten is. Het vreemde is wel dat deze draadloze muis dan gewoon blijft werken ook al heb je de muisdriver genaamd Logitech Setpoint geblokkeerd. Het vervelende is dat ik steeds 3 uur moet wachten om er zeker van te zijn dat het probleem zich wel of niet voordoet. Desalnietemin blijf ik het vreemd vinden en voor mij nog niet te verklaren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan