• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing wordt niet bijgewerkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

winelover

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:
Ik gebruik een aantal werkbladen om een balans en v&w te maken. Hierbij gebruik ik een dump uit de database van 1. de beginbalans en 2. de periodesaldi.
Tabblad 1 is bevat de beginbalans, tabblad 2 bevat de periode saldi en op tabblad 3 staat de keurig gerangschikte balans.
Nu is het zo dat er meerdere administraties in dezelfde database zitten dus ik heb een formule gebruikt die meerdere criteria aankan, nl. somproduct.
De formule is:

=SOMPRODUCT((Beginbalans!A$1:A$4000=Balans1!$A$2)*(Beginbalans!C$1:C$4000=Balans1!A4)*(Beginbalans!G$1:G$4000))

Nu gebeurt het volgende: Er zijn een 3-tal nieuwe balansrekeningen aangemaakt en na het vernieuwen van de gegevens (met name de beginbalans) past Excel de formule gedeeltelijk aan en wordt:

=SOMPRODUCT((Beginbalans!A$1:A$4003=Balans1!$A$2)*(Beginbalans!C$1:C$4003=Balans1!A4)*(Beginbalans!G$1:G$4000))

Van het gedeelte van de formule waar de criteria worden vergeleken wordt het bereik wel aangepast, maar van het gedeelte van de optelling (Beginbalans!G$1:G$4000) wordt het bereik niet aangepast. Dit veroorzaakt een waardefout :mad:.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Bij voorbaat dank,

Winelover

Heb je de formules en dus ook de verwijziging naar de bladen ingetypt of met muis cq toetsen "aangewezen" Ik heb de ervaring dat het intypen van verwijzigingen naar andere bladen NIET werkt.

Volgens mij moet je het bereik aanpassen naar 4003 net zoals je bij de andere voorwaardes hebt gedaan.

Dus:
(Beginbalans!G$1:G$4003)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Misschien een domme opmerking:
Code:
=SOMPRODUCT((Beginbalans!A$1:A$4003=Balans1!$A$2)*(Beginbalans!C$1:C$4003=Balans1!A4)*(Beginbalans!G $1:G$4000))
In het stukje
Code:
(Beginbalans!G $1:G$4000)
Staat een spatie teveel.
Gezien de formule heb je het niet zelf in getikt maar gekopieerd.
Werkt het wel als je de spatie tussen 'Beginbalans!G' en '$1:" weghaald

Je weet maar nooit

Wim

Helaas mensen, dat zijn de oplossingen niet.

-Er staat geen spatie tussen. Dat is een fout bij het overtypen.
-Het bereik moet ik zelf niet hoeven aanpassen, dat moet Excel doen en die doet dat maar gedeeltelijk.
-De gehele formule is "aangewezen".

Heeft nog iemand een idee?
Winelover

Een #WAARDE fout verschijnt als er een berekening plaatsvindt met een niet-numerieke waarde.
Wellicht dat er een #WAARDE in de G-kolom.
Heb je al gezocht naar de fout via Beeld - Werkbalken - Formules Controleren?
Selecteer de cel en klik op Fout aanwijzen in het werkbalk Formules Controleren.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Winelover,

Als WhiskyLover heb ik toch een paar opmerkingen en vragen aan je:
1. Hoe kan je met 'gegevens vernieuwen' de nieuwe waarden in je sheet toevoegen?
2. Dit kan alleen (volgens mij) bij koppelingen of draaitabellen.
3. Doordat je de waarde van je cellen 'absolute' hebt gemaakt (toevoegen van $ voor het rij-nummer) zal bij kopieren, slepen, e.d. deze waarde nooit veranderen. (gelukkig).
Dus, ik vraag me af hoe e.e.a. in z'n werk gaat nadat er drie nieuwe balansrekeningen worden toegevoegd.

Wim

Laatst bewerkt:
Heb je al gezocht naar de fout via Beeld - Werkbalken - Formules Controleren?
Selecteer de cel en klik op Fout aanwijzen in het werkbalk Formules Controleren.

Als je dit doet met bereiken van 4000 cellen groot, zal je daar ook niet bepaald vrolijk van worden... :eek: Maar ik begrijp wel de gedachte achter je post :thumb:

Winelover, zonder voorbeeldbestandje is men hier aan het gissen en geraken we geen stap vooruit vrees ik.

Een mogelijkheid die ik zie, is dat je cellen invoegt (geen hele rijen), en dat daardoor cellen in kolom G niet mee uitbreiden. In tegenstelling tot punt 3 van Wimenbeer kan hierdoor WEL het bereik groter worden.

Wigi

Als je dit doet met bereiken van 4000 cellen groot, zal je daar ook niet bepaald vrolijk van worden... :eek: Maar ik begrijp wel de gedachte achter je post :thumb

Dan zult u ook begrijpen dat er in het menu onder meer de optie Fout aanwijzen aanwezig is. En die bedoelde ik dan ook.:cool:

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan zult u ook begrijpen dat er in het menu onder meer de optie Fout aanwijzen aanwezig is. En die bedoelde ik dan ook.:cool:

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ah, die bedoel je! :thumb:

Die gebruik ik zelf zelden omdat ik dat telkens met F5 > Speciaal... > Formules > Fouten doe.

Ah, die bedoel je! :thumb:

Die gebruik ik zelf zelden omdat ik dat telkens met F5 > Speciaal... > Formules > Fouten doe.

Het menu Formules controleren kan handig zijn ivm bijvoorbeeld controle pijlen naar cellen die foutmeldingen veroorzaken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het is maar net wat je het handigst/prettigst vindt werken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan